Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 09:27    reactie #100
geplaatst door: Brinky
Mijn boekhouder en de belastingdienst maakt er geen probleem van. Incl btw aftrek. Zoek een andere boekhouder zou ik zeggen.  :wink:
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 11:37    reactie #101
geplaatst door: MacMiep
Ik ben van mening dat Apple haar garantie standaard naar 2 jaar moet gooien. Zou een hoop gedoe schelen.

Punt.

grtz,
MM

PS: En computers mag je tegenwoordig helaas alleen in 5 jaar afschrijven. Was ooit 3.  :thumbs-down:

Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 11:52    reactie #102
geplaatst door: MacFrankie
Misschien moet Apple laten zien dat ze kwaliteit maken en dat garanderen door een garantie van 3 jaar standaard te maken, waarop je natuurlijk wel uitzonderingen mag maken, zoals gebruikersschade, harde schijven en andere onderdelen waar de toeleveranciers ook garantie tot aan de voordeur verlenen.

Het is goed voor het imago van Apple, de kosten vallen mee (de meeste apparatuur gaat al minimaal 3 jaar mee, de erkende productiefouten moeten toch al gefixt worden, en je 19e eeuwse garantiebeleid blijven volhouden kost ook geld en klanten), en  je schoffelt meteen alle kritieken onderuit!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 13:28    reactie #103
geplaatst door: zen
Precies, het blijft toch apart dat bijvoorbeeld samsung wel twee jaar garantie kan geven op een laptop van nog geen 500 euro, maar Apple bij een laptop van 1500 na een jaar al wordt gezegd dat afgelopen is.
Bovendien is het natuurlijk zot dat als je van de belastingdienst vijf jaar moet doen met je computer dat de computerbouwer dat vrolijk onderuit haalt. :confused:
"Fatalists experience interventionists as crazy. Interventionists experience fatalists as deluded. Both are right ." Halcolm
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 14:40    reactie #104
geplaatst door: Brinky
Wat dacht je van  "Aldicare" standaard drie jaar garantie op bijna alle electronica.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 16:18    reactie #105
geplaatst door: Martinuz
Klein maar soms essentieel verschil, zowel Aldi als Samsung (en vele anderen ) geven pick-up&return garantie. Ben je het apparaat gegarandeerd 2 weken minimaal kwijt, daar waar je met je Appletje binnen kan lopen bij een Certified Service Centre. Geen garantie op sneller, maar in de praktijk vaak wel! Hoewel langere garantie natuurlijk gewenst is....
Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 16:28    reactie #106
geplaatst door: Spooter
Dat repareren duurt anders vaak wel veel langer...
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 16:30    reactie #107
geplaatst door: pjottervmr

Citaat
Martinuz om 16:18, 8-12-2009
Klein maar soms essentieel verschil, zowel Aldi als Samsung (en vele anderen ) geven pick-up&return garantie. Ben je het apparaat gegarandeerd 2 weken minimaal kwijt, daar waar je met je Appletje binnen kan lopen bij een Certified Service Centre. knip.

Oja? Een tijdelijke vervanger is service van de dealer heeft niets met apple te maken?
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 16:55    reactie #108
geplaatst door: orange

Citaat
Brinky om 8:57, 8-12-2009
Prive of zakelijk: Eenmanszaken wordt geadviseerd om aankopen prive te doen. Voor de belastingdienst maakt het niets uit, maar je kunt aanspraak blijven maken op het consumentenrecht.

Dat werkt hier al sinds 1992 prima.
Ik koop ALLES privé en schrijf het geld later van zakelijk naar privé over.
Zo boek je de aankopen zakelijk, maar blijft de apparatuur privé-aankoop voor de winkel.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 16:58    reactie #109
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
MacMiep om 11:37, 8-12-2009
Ik ben van mening dat Apple haar garantie standaard naar 2 jaar moet gooien. Zou een hoop gedoe schelen.

Helemaal mee eens. Liefst zelfs drie.. wat zeg ik; vier jaar..! Maar heb je enig idee wat er gaat gebeuren als Apple zo iets in Nederland zou doen..? Dan staan binnen een dag alle Apple gebruikers in 67 andere landen te stuiteren dat ze dat óók willen. Plus alle gevolgen wat dát dan weer heeft...

Of we 't er mee eens zijn of niet; wereldwijd is één jaar fabrieksgarantie de gebruikelijke norm. Apple heeft als wereldwijd opererend bedrijf die norm geadopteerd. Daar is niks mis mee. Afwijkingen per land -zoals in Nederland- moeten lokaal worden opgelost. Het laatste wat Apple zal doen is een lokale afwijking tot officiële norm gaan verheffen.

Dus omschrijft Apple het zoals ze het omschrijven: er geldt (net als waar dan ook elders ter wereld) een (fabrieks) garantieperiode van één jaar, met in achtneming van lokaal geldende wettelijke bepalingen.

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 17:05    reactie #110
geplaatst door: Brinky
Maar Apple hoeft het niet alleen voor ons te doen hoor. Die drie jaar mag mondiaal, daarnaast Apple loopt toch weinig risicio met die fantastic, amazing, great products they make.

Bovendien begreep ik dat ze behoorlijk wat winst hebben gemaakt de laatste tijd. Time for payback to the customers.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 17:06    reactie #111
geplaatst door: Robert
[news]
Citaat
Spooter om 16:28, 8-12-2009
Dat repareren duurt anders vaak wel veel langer...

Niet als je dat bij een goede reparateur doet en van te voren een goede afspraak maakt. Het langst dat ik ooit heb moeten wachten was twee dagen omdat er data gered en overgezet moest worden (niet mijn eigen Mac, ik heb zelf een backup). In de regel alles binnen een uur of in ieder geval op dezelfde dag. Dat is trouwens wel bij een reparateur (LJS, Den Haag) die weet dat ik als ik beloof dat ik er uiterlijk om 9.00 zal zijn dat dat dan ook echt zo is, en dat zij er dus op kunnen roosteren.[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
8 december 2009 - 18:57    reactie #112
geplaatst door: Peter Villevoye
Het kan heel makkelijk hoor: 3 jaar garantie, wereldwijd.
De producten worden dan een slok op een borrel duurder
Drie keer raden hoeveel: precies, de prijs van AppleCare
minus een bedrag voor de dan niet inbegrepen support...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 00:41    reactie #113
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]Ja, maar: dát willen we dan natuurlijk nou weer nét niet..!

:happy:

[ Ger ][/news]

Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 14:24    reactie #114
geplaatst door: zen
Dat is natuurlijk onzin Peter, Apple's zijn al een slok op een borrel duurder. Ik heb graag een beetje extra centen over voor een systeem wat het echt doet, maar als andere laptopbouwers een product kunnen bouwen voor een derde van de prijs en ook nog meer garantie kunnen bieden, dan is extra garantie bijkopen natuurlijk gewoon geld-uit-de-zak-klopperij.
"Fatalists experience interventionists as crazy. Interventionists experience fatalists as deluded. Both are right ." Halcolm
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 14:58    reactie #115
geplaatst door: Brinky
Nee, geen geld uit  de zakklopperij want je mag naar een 10ct per minuut kostend 0900 nummer bellen alwaar je 30 minuten in de wacht staat om een vraag te stellen die je hier ook had kunnen neerleggen met wellicht een beter antwoord. En je krijgt ook nog eens gratis een uitgeklede versie van een hardware test programma. Dus....

:wink:

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 15:15    reactie #116
geplaatst door: Peter Villevoye
Da's ook niet waar: Apple gebruikt lokale gesprekstarieven.

En over de discussie "hoe duur moet/mag een Mac zijn";
alsof alle prijzen van computers een wereldstandaard zijn ?

De vraag is daarentegen: hoeveel ben jij bereid te betalen ?
Marketing-technisch is voor Apple de huidige prijs hun keuze,
maar wie zegt of dat teveel of te weinig is ? We weten alleen
dat Apple goede winsten maakt, en dat wellicht nodig heeft.
Apple moet voor haar eigen systeem alles zelf ontwikkelen,
tegenover andere merken die Windows/Linux erop zetten.
Wij weten niet hoeveel een Mac of iPhone werkelijk kost,
inclusief de kosten voor research en development.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 15:41    reactie #117
geplaatst door: PSYCHOMAC
Tja , allerlei interessante bespiegelingen over Europees recht, Nederlands recht,
consumentenrecht, verschil prive en zakelijk...
Feit blijft het verschil tussen kwalitietsverwachtingen en -aanspraken enerzijds
en garantiebepalingen voor de consument anderzijds.
En daar kunnen we nog lang over doorgaan.

We leven in een vrije markteconomie naar Amerikaans voorbeeld ook al zit dat in de grootste
crisis sinds haar bestaan... En daarbij zijn winst enerzijds en 'plukken' anderzijds twee kanten van
dezelfde medaille...  Een kleine ConsumentenBond (ook al ben ik er zelf lid van -ik startte dit draadje)
zal daaraan niets veranderen. Of het systeem komt tot bezinning en wordt wat
humaner, of je accepteert dat 'plukken' (als het niet de {DSB}spuigaten uit
loopt- en zelfs dat was niet onwettelijk...) gewoon mag...

Wellicht een vervanger van Kroes in Brussel...dat zou nog kunnen.

Dat het ook anders kan uitpakken: zie dit bericht over Dell: dalende prijzen en stijgende
onkosten voor reparatie e.d... waardoor een devisie van een bedrijf in moeilijkheden komt...
Veel goedkoper en véél meer klachten en gezeur met de verkoper...

Ik hecht meer waarde aan persoonlijke ervaringen. Ik ben lid van de CB en
heb gemengde ervaringen wat service betreft met de APR's. De positieve overheersen.
Die groep van leden-apple-gebruikers zijn er natuurlijk ook nog.. Alleen werd
daar niet naar gevraagd. Zou wat evenwichtiger zijn geweest...

iMac 2007 20", iMac 27", iMac 21", 10x iMac G3 , 2x iMac G4, 1x iMac G5 ,2xPM dual 1.8 en dual 2.0 G5; 2x MacPro ;15/17/23inch Display(alu en model ervoor), powerbook 12/15/27inch,  Apple TV, 2xApple Cube/17 "ADC Scherm, PM G4 QuickSilver, en verder nog veel te veel om op te noemen. Een verzamelaar dus!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 16:31    reactie #118
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
Peter Villevoye om 18:57, 8-12-2009
Het kan heel makkelijk hoor: 3 jaar garantie, wereldwijd.
De producten worden dan een slok op een borrel duurder
Drie keer raden hoeveel: precies, de prijs van AppleCare
minus een bedrag voor de dan niet inbegrepen support...

Zo'n eenvoudig rekensommetje is het niet!

Als er ernstige gebreken zijn, die ervoor zorgen dat een Mac niet door ouderdom sterft, dan komt dat vaak in het eerste jaar al aan het licht. Dus de meeste zaken vallen al onder de garantie!

Als ik schat dat nog geen 10% Apple Care aanschaft. Apple Care is zeer winstgevend, het is een extraatje voor Apple, waar ze weinig voor terug hoeven te doen. Ze hebben dan ook veel geld op de balans staan. Dat extraatje kan Apple behouden als ze de zakelijke markt met zakelijke Apple Care contracten kunnen bedienen.

3 jaar basis garantie zal tegenstanders monddood maken, verkopen bevorderen, en nauwelijks meer geld kosten dan 1 jaar garantie, tenzij Apple opeens Kruidvat bagger op de markt gaat brengen. Als Apple kwaliteit blijft leveren, dan levert 3 jaar garantie geld op, in plaats van dat het geld kost!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 16:41    reactie #119
geplaatst door: Brinky

Citaat
Peter Villevoye om 15:15, 9-12-2009
Da's ook niet waar: Apple gebruikt lokale gesprekstarieven.

Afgezien wat nog meer niet waar zou zijn. Wanneer ik naar Applecare bel hoor ik steevast een vriendelijke mevrouw die vertelt dat dit nummer 10 cent per minuut kost. Is dat ons lokale tarief?

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 17:25    reactie #120
geplaatst door: 3DGuy

Citaat
MacFrankie om 16:31, 9-12-2009*Knip*
Zo'n eenvoudig rekensommetje is het niet!

Als er ernstige gebreken zijn, die ervoor zorgen dat een Mac niet door ouderdom sterft, dan komt dat vaak in het eerste jaar al aan het licht. Dus de meeste zaken vallen al onder de garantie!


Ben ik het niet mee eens! Als een processor of bv een voeding standaard na 18 maanden door brand dan is dat een verborgen gebrek dat door slechte kwaliteit van de componenten of fout ontwerp wordt veroorzaakt. En zoiets komt dus niet in het 1e jaar aan het licht! Bij een processor zal zoiets niet altijd op ongeveer het zelfde  tijdstip na aankoop gebeuren omdat meer of minder zwaar gebruik daar op van invloed is.

En de kern van de consumenten wet is je hebt recht op een goed werkend product.
Ook na de garantie termijn van 1 jaar!

En 3 jaar (beperkte) garantie zou eigenlijk logisch moeten zijn!
Het geeft aan dat Apple voor 100% achter de kwaliteit van haar producten staat! En misschien is het in het licht van het milieu ook wel goed dat ze die garantie geven. Want het maakt natuurlijk ook uit of een product maar 1 of meer dan 3 jaar mee gaat hoe milieu belastend het is!

En Peter en Ger, Hebben jullie soms aandelen Apple?
Jullie lijken zo bang dat er iets aan de winsten van Apple veranderd!
Juist de mensen die zo fan zijn dat ze niets fouts aan Apple 's producten of beleid willen zien zijn er de oorzaak van dat Apple een dergelijke arrogante houding aanneemt.

Dus als de Nederlandse zegt dat een product een redelijke te verwachten levensduur heeft dan ga ik er bij een computer van uit dat dat ± 5 jaar is maar toch minimaal 3. En als een computer er eerder mee stopt dan voldoet die niet aan de wettelijke eis en hoort de eigenaar er van op z'n minst gecompenseerd te worden in de reparatie kosten of als hij niet meer te maken is een korting te geen bij aankoop van een vervangende. Er even van uitgaande dat het kapot gaan niet door Fout gebruik of bv. laten vallen is gekomen.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 20:21    reactie #121
geplaatst door: MacFrankie

Citaat
3DGuy om 17:25, 9-12-2009

Citaat
MacFrankie om 16:31, 9-12-2009*Knip*
Zo'n eenvoudig rekensommetje is het niet!

Als er ernstige gebreken zijn, die ervoor zorgen dat een Mac niet door ouderdom sterft, dan komt dat vaak in het eerste jaar al aan het licht. Dus de meeste zaken vallen al onder de garantie!


Ben ik het niet mee eens! Als een processor of bv een voeding standaard na 18 maanden door brand dan is dat een verborgen gebrek dat door slechte kwaliteit van de componenten of fout ontwerp wordt veroorzaakt. En zoiets komt dus niet in het 1e jaar aan het licht! Bij een processor zal zoiets niet altijd op ongeveer het zelfde  tijdstip na aankoop gebeuren omdat meer of minder zwaar gebruik daar op van invloed is.
...

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, het is statistisch zo. En aangezien Apple ook gebruik maakt van wat de hardwareproducenten aan onderdelen maken, gaan die statistieken ook voor Apple op.

Daarbij worden gloeilampen zo gemaakt dat ze precies na 2000 branduren kapot gaan (wat een enorme prestatie is van Philips, een lamp maken die bij normaal gebruik nooit kapot gaat is veel makkelijker), voedingen worden -binnen de kostenmarges- zo duurzaam mogelijk gemaakt, dus die zal niet na 18 maanden doorbranden.

En als dat wel zo is, als wereldwijd alle Apple voedingen na 18 maanden doorbranden, dan is er sprake van een constructiefout, en zal Apple, ook onder de huidige 1 jarige garantie, deze voeding na 18 maanden nog gaan vervangen.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
9 december 2009 - 23:52    reactie #122
geplaatst door: 3DGuy
Dat Apple gebruik maakt van componenten of producten die door andere bedrijven gemaakt worden ontslaat ze er niet van om ons goede producten te leveren. Het Apple logo staat er op en daar betalen we genoeg voor.

En Apple hoort eerder in actie te komen dan dat van een product wereldwijd alle exemplaren kapot gaan. Iedereen die een product heeft gekocht dat te vroeg kapot gaat hoort op een goede manier geholpen te worden.

Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 00:19    reactie #123
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik heb geen aandelen in Apple - Apple heeft aandelen in mij:
in mijn werk, op mijn buro, in mijn privé-leven, mijn broekzak.
Ik probeer Apple vanuit hùn standpunt te begrijpen en volgen,
omdat ik weet dat Apple niet of nauwelijks naar de gebruikers
hun opmerkingen luistert als het gaat over Apple's marketing.

Alle raadgevingen in de trant van "ze zouden gewoon drie jaar
garantie moeten geven" (zonder prijsverhoging) of "ze moeten
gewoon goeie spullen leveren" (alsof Apple altijd troep levert)
zijn kolder. Het enige wat Apple zou mogen doen, is duidelijker
aangeven (direct en via dealers) wat je wettelijke rechten zijn.
Dan zou je AppleCare misschien toch gaan overwegen...

Kern van de zaak is (volgens mij) dat gedupeerden niet inzien
dat Apple zich -strikt- aan de wetten houdt, en dat ze eigenlijk
willen dat Apple de wetten hieromtrent juist aan zijn laars lapt
en coulanter reageert op gedupeerden. En als Apple dat doet,
dan zal vervolgens een horde advocaten daar op af springen
en de grenzen van die coulance weer gaan opzoeken.

Als Europese wetten in ieder land een periode van drie jaren
onvoorwaardelijke garantie verplicht gaan stellen, dan zal de
fabrikant zich flink over het hoofd krabben, want alle kosten
daarvan zullen ze zelf moeten dragen en/of doorberekenen.
De uitgebalanceerde prijsstelling ligt dan goed overhoop.
Of Apple dat gaat doen ? Weet ik veel...


Anekdote: een dame kocht ruim 10 jaar geleden een iMac G3.
Een maandagochtend-exemplaar, want de CD/DVD-drive bleek
al snel defect. Drie maal moest ze de iMac op en neer brengen
en telkens 2 weken wachten omdat de iMac nogal nieuw was
en (nog) niet door de dealer zelf gerepareerd mocht worden.
Iedere keer bleek het euvel toch weer de kop op te steken,
en na de 3e keer gingen ook andere dingen haperen.

Ze was het beu - ze wilde een nieuwe iMac, geen reparatie.
Dat mocht natuurlijk niet, ze moest genoegen met reparaties.
Apple NL verwees haar ook -terecht- steevast naar de dealer.
Na maanden modderen stuurde ze een email naar Steve Jobs.
Dat ze er genoeg van had en met veel verdriet moest toezien
hoe haar favoriete fabrikant haar zo in de steek kon laten.

Enkele dagen later werd ze op haar mobiel gebeld. Ja hoor,
Steve aan de lijn !! Dat 't hem speet dat haar ervaringen zo
teleurstellend waren verlopen en dat hij persoonlijk naar een
oplossing had gezocht. Ze moest zich bij haar dealer melden
met een speciale code voor in Apple's adminisitratie-systeem,
zodat ze ter vervanging een gloednieuwe iMac kon krijgen :-)
En... als extraatje kreeg ze er nog een iBook bij cadeau !

Ze moest wel een verklaring tekenen dat ze dit 10 jaar lang
niet aan de grote klok zou hangen.


Met deze anekdote wil ik niet stimuleren dat iedereen Steve
gaat emailen, maar het toont aan dat Apple alles eraan doet
om wettelijk correct èn juridisch consistent te handelen.
En dat is soms hard, zeker als het in je nadeel is...

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple in Kassa vanavond 18.55 Ned.1
10 december 2009 - 00:43    reactie #124
geplaatst door: MightyMr
Leuke anekdote, maar kern van de zaak is dat Apple in tegenstelling tot iedereen hier verfoeide merken waar Apple zogenaamd superieur aan is, mindere garantie levert.

Maar sommigen zullen altijd alles van Apple tolereren en proberen goed te praten.

(En om nog maar eens een vergelijking er in te gooien, Geert Wilders houdt zich ook strikt aan de wet*, maar om nou te zeggen dat het heel aangenaam is wat ie allemaal uitkraamt.....)
* Hij is nog niet veroordeeld, dus voorlopig handelt hij niet onrechtmatig,

(Bewerkt door MightyMr om 0:52, 10-12-2009)

-= Failure is not an option =- > -= Sommige mensen kunnen alles wat krom is rechtpraten =-