Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 21:29   
geplaatst door: Theo Keijzers
Hallo allen.
Nieuw hier, met de hoop op wat helderheid over het apple beleid.

Anderhalf jaar geleden heb ik een Imac24 gekocht, afgelopen week sprong deze op zwart en wilde niet meer werken.
Ik heb de bak met spoed bij htrn in Veenendaal laten bezorgen, omdat ik niet teveel op mijn macbook wil bewerken.
Vandaag kwam er een telefoontje, de display moet vervangen worden, of ik even meer dan €500,- wil afrekenen.

Nou had ik een flink bedrag neergeteld voor een kwaliteitsproduct, had genoeg van de ongeldige bewerking van Windows, en inderdaad, mijn foto's zagen er ook opeens een stuk beter uit.

Maar hier had ik natuurlijk niet op gerekend. Bij de helpdesk die ik vandaag gebeld heb was het eigenlijk dikke vette pech, had je je maar extra moeten verzekeren.
Nou krijg je op bijna alle producten 2 jaar garantie, maar als je wat extra betaald voor een 'kwaliteitsproduct' is het jammer maar helaas.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk pissed ben over dit beleid, en ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.

Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 22:04    reactie #1
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 31 maart 2021 - 12:20 door macqintosh
Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 22:18    reactie #2
geplaatst door: BartjeGossen
Inderdaad eerst face-to-face gesprek aan gaan en gewoon netjes blijven etc. en dat je het allemaal spijtig vindt. Probeer regeling te treffen en in afwijking van Macquarius denk ik dat je best termijn van 5 jaar mag gebruiken. Het is namelijk geen portable, een premium product en neem aan dat de iMac normaal is gebruikt (5 jaar kun je baseren op http://www.ictwaarborg.nl/levensduur/). In dat geval lijkt mij 30% voor eigen rekening redelijk. Je hoeft echter niet meteen over centen te beginnen. Loopt het gesprek niet naar wens...

Heb je rechtsbijstandsverzekering? Dan moet je die aan het werk zetten. Heb je die niet? Briefje schrijven dat je beroep doet op non-conformiteit op grond van art. 7:17 Burgerlijk Wetboek (je had er meer van verwacht, die 500 komt je wel erg rauw op je dak, het eerdere gesprek is helaas minder verlopen dan verwacht en je hebt juist gekozen voor deze winkel vanwege het feit dat ze bekend staan om goede service). Ofwel honing, azijn en vliegen maar dat punt van non-conformiteit moet je wel echt benoemen. Daarnaast spreek je de hoop uit er op een fijne wijze uit te komen. Uiteraard maak je een kopie voordat je deze brief in de bus bij X duwt.

Helaas is X niet aangesloten bij een geschillencommissie aldus de algemene voorwaarden. Je zult als je er zelf niet uitkomt door moeten naar de burgerlijke rechter.

Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 22:20    reactie #3
geplaatst door: Theo Keijzers
De Vlaamse dame van Apple was ongevoelig voor coulance, dat was het irritante. Na een jaar vervalt voor Apple iedere verantwoordelijkheid voor het product, tenzij je bereid bent extra te verzekeren.

Pure waanzin toch? Ik zoek kwaliteit, en ze kunnen me niet zeggen wat de oorzaak van de storing is, en ook niet garanderen dat het over 4 maanden (na de garantie van de reparatie) niet opnieuw gebeurt.
Damn.

Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 22:36    reactie #4
geplaatst door: Jules
Dat is niet waar, dat iedere verantwoordelijkheid zou vervallen. Als zij niet kunnen aantonen dat de schade door oneigenlijk gebruik voortgekomen is, heeft het product een economische levensduur van 3-5 jaar. Een defect dat zich tussentijds voordoet hoeft daarom maar een deel voor jouw rekening te komen.

Dat apple een volledige garantie biedt van 1 jaar, is een prima extra service. Maar ze kunnen voor de periode daarna niet stellen dat je geen enkele garantieaanspraak zou hebben: dat is in de wet (Europese richtlijnen/regelgeving) geregeld.

Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 22:40    reactie #5
geplaatst door: Esquare
Twee vragen die van belang zijn voor deze discussie"
1. Bij wie heb je die iMac gekocht? Bij een dealer of de online Apple Store?
2. Was het een privé-aankoop of een zakelijke?

(Bewerkt door Esquare om 22:41, 13-07-2010)

Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 23:00    reactie #6
geplaatst door: Theo Keijzers
Ik heb de Apple in Nijmegen gekocht bij Dynabye, er was op dat moment nog geen apple winkel hier in de stad.
En ik werk als fotograaf, en gebruik de mac zowel zakelijk als privé.
Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 23:03    reactie #7
geplaatst door: JH
Maar heb je de Mac, als ondernemer, op naam van je zaak gekocht of privé? Dat is namelijk van belang wat betreft garantie.
Mac-musician
Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 23:07    reactie #8
geplaatst door: Jules

Citaat
Theo Keijzers om 22:20, 13-07-2010
De Vlaamse dame van Apple was ongevoelig voor coulance, dat was het irritante. Na een jaar vervalt voor Apple iedere verantwoordelijkheid voor het product, tenzij je bereid bent extra te verzekeren.

Dat klopt volgens mij ook: je moet je op de eerste plaats richten tot de dealer.

Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 23:10    reactie #9
geplaatst door: Theo Keijzers
Ik heb met mijn zakelijke pas het bedrag betaald, en de naam van het bedrijf staat op de factuur.
Dus ik denk op naam van het bedrijf? Verder niet bij stil gestaan (heb het wel bij de belastingen opgegeven voor aftrek)
Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 23:11    reactie #10
geplaatst door: Sypie
Het gaat er niet om hoe je de Mac gebruikt, dat zal Apple een rotzorg zijn. Het gaat de verkopende partij er om hoe je 'm gekocht hebt. Op welke naam de factuur staat. Is dat je eigenste persoon of je BV? Daar zit verschil in.

Als je 'm privé gekocht hebt dan zijn er andere garantievoorwaarden van toepassing.

Als je je Mac bij Dynabyte hebt gekocht moet je ook bij Dynabyte zijn om de raparatie te melden/laten uitvoeren. Je hebt immers een overeenkomst met hen gesloten? De HTR kan staat daar buiten.

Als je lid bent van de consumentenbond dan zou ik die in gaan schakelen. Mocht je lid zijn van een vakbond dan zou ik daar eens gebruik maken van je rechtsbijstand.

Apple is namelijk de beroerdste die je kunt treffen met garantie en coulance. Iedere keer dat er iets onder coulance of extra garantie wordt gedaan wordt dat breed uitgemeten op diverse fora.

Oftewel: Laat je niet het riet in sturen en al helemaal niet gek maken!

Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 23:20    reactie #11
geplaatst door: JH
Da's wel een nadeel. Voor de consument is de wettelijke garantie beter geregeld dan voor de ondernemer.
Mac-musician
Apple kwaliteit en garantie
13 juli 2010 - 23:36    reactie #12
geplaatst door: Godfather

Citaat
Jules om 22:36, 13-07-2010
Dat is niet waar, dat iedere verantwoordelijkheid zou vervallen. Als zij niet kunnen aantonen dat de schade door oneigenlijk gebruik voortgekomen is, heeft het product een economische levensduur van 3-5 jaar. Een defect dat zich tussentijds voordoet hoeft daarom maar een deel voor jouw rekening te komen.

Dat apple een volledige garantie biedt van 1 jaar, is een prima extra service. Maar ze kunnen voor de periode daarna niet stellen dat je geen enkele garantieaanspraak zou hebben: dat is in de wet (Europese richtlijnen/regelgeving) geregeld.

Dat klopt alleen ligt die verantwoordelijkheid voor de bewijslast na 6 maanden (waar Apple met nog eens 6 maanden overheen gaat zoals velen onder de noemer '1 jaar fabrieksgarantie') niet bij de verkoper maar bij de koper, jammer genoeg. Dus de consument zal moeten bewijzen dat het defect al reeds in het eerste jaar aanwezig was.

Maar sowieso doet dat er nu ook niet toe aangezien de factuur op naam van de zaak staat dus van consumenten-bond of -garantie is helaas geen sprake.

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 06:48    reactie #13
geplaatst door: Brinky
Het besluit om bij Dynabyte te kopen is geen onverstandige zet geweest: Hup terug naar de winkel.

Neemt niet weg dat de kwaliteit van Apple producten niet meer is wat het geweest is. Ook als ik ze niet in mijn linkerhand hou  :wink:

Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 08:15    reactie #14
geplaatst door: Esquare

Citaat
Brinky om 6:48, 14-07-2010
Het besluit om bij Dynabyte te kopen is geen onverstandige zet geweest: Hup terug naar de winkel.

Daar heeft hij geen donder aan. Bij zakelijke aankopen gaat de vlieger van het consumentenrecht niet op.

Maar hoe dan ook is Dynabyte zijn aanspreekpunt, niet Apple.

Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 08:43    reactie #15
geplaatst door: BartjeGossen
Aaj mijn eerste reactie was gebaseerd op 2, kennelijk onjuiste, vooronderstellingen:

- als particulier aangeschaft;
- bij HTR.

In dit geval heb je mijns inziens geen poot om op te staan richting HTR. Je hebt daar eigenlijk gewoon een losse dienst afgenomen te weten reparatie. Ongeacht of je de iMac zakelijk of particulier hebt aangeschaft, met HTR had je sowieso geen relatie. Wellicht krijg je nog iets voor elkaar bij Dynabyte, maar ik vrees voor je. In dat geval zal je sowieso ook nog wat kosten aan HTR moeten betalen voor inspectie denk ik.

Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 09:23    reactie #16
geplaatst door: Brinky

Citaat
Esquare om 8:15, 14-07-2010

Citaat
Brinky om 6:48, 14-07-2010
Het besluit om bij Dynabyte te kopen is geen onverstandige zet geweest: Hup terug naar de winkel.

Daar heeft hij geen donder aan. Bij zakelijke aankopen gaat de vlieger van het consumentenrecht niet op.

Maar hoe dan ook is Dynabyte zijn aanspreekpunt, niet Apple.

Donders daar hedde gij gelijk, maar ik zou het toch proberen. Want hoewel de wet inderdaad onderscheidt maakt tussen zakelijke en consumentenverkoop wordt er in de aangepaste garantievoorwaarden geen uitzondering gemaakt voor zakelijke verkoop. Niet geschoten is altijd mis.

Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 09:47    reactie #17
geplaatst door: Esquare
Natuurlijk moet je het proberen, maar in de algemene voorwaarden maakt Dynabyte dat onderscheid wel degelijk:

Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;

Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 12:13    reactie #18
geplaatst door: Theo Keijzers
Nou wil het probleem dat Dynabyte in Nijmegen gestopt is met de levering van macs. Daarom heb ik het via de apple store en htrn gespeeld. Bij Dynabyte zeggen ze dat ik het product eerst naar hun had moeten brengen, daarna zouden ze bekijken of er tegemoetkoming of garantie op zou zitten. En dan was ik het ook met wat geluk een maand kwijt geweest, ze zijn daar niet zo snel. Zelf brengen of halen is al helemaal uit den boze.

Maar het is vooral de houding en het imago van het kwaliteitsmerk Apple wat me stoort. Ze willen niks voor me betekenen, en ik ben toch erg netjes gebleven.
Het 'we snappen dat het vervelend voor U is maar we kunnen er niks aan doen' is echt om gek van te worden, vooral bij deze temperaturen.

Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 12:29    reactie #19
geplaatst door: Mrmoon
Toch zou ik Apple zelf nog eens bellen. Het is mij tot 2 keer gelukt een om zonder AppleCare kostenloos een moederbord van mijn MacBook Pro te laten vervangen. In eerste instantie heeft de reperateur (CardServices) een melding gemaakt bij Apple van het euvel en daarbij kwam twee keer terug dat ik iets van 800 euro (ex. BTW) moest dokken. In overleg met Cardservices heb ik Apple gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was, dat ik toch wel erg teleurgesteld was dat een dergelijk apparaat zo rap twee keer hetzelfde euvel leek te hebben en dat ik iets soortgelijks helemaal nooit had gehad met mijn Dell die ik 4 jaar daarvoor hebt gehad. Ik snap best dat het apparaten blijven en dat er iets kapot kan gaan, maar twee keer achter elkaar hetzelfde onderdeel....

Beide keren nam Apple de kosten op zich en kon ik een casenummer doorgeven aan Cardservices (waarbij de Apple persoon hier in Nederland ook ruggespraak heeft gehouden met een partij in de US). Het feit dat ik deze MacBook Pro zakelijk gekocht heb is in z'n geheel nooit een punt van discussie geweest. De MacBook Pro was aangeschaft bij Xando in Zwolle.
Toch zou ik bij een volgende MacBook (Pro) toch wel wat serieuzer AppleCare overwegen. Je bent immers wel overgeleverd aan de persoon die je aan de telefoon krijgt bij Apple, danwel de persoon die je treft bij je verkooppunt. Alle EU regels mogen dan wel lekker op papier staan, en je zou het wellicht hard kunnen maken via juridische stappen, in eerste instantie wil je gewoon snel en makkelijk geholpen worden zonder dit gezeur over garantie of niet.

MacBook Pro M1 - 16 Gb Ram - 512 Gb
Mac Studio - M1 MAX - 32 Gb Ram - 512Gb
Mac Mini - M1 - 16 Gb Ram - 256Gb
iPhone - X
Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 12:34    reactie #20
geplaatst door: Esquare
Los van imago en kwaliteit, heb je het jezelf niet gemakkelijker gemaakt door een zakelijke aanschaf bij zo'n dubieuze winkel te doen, en vervolgens voor reparatie bij het verkeerde adres aan te kloppen.

Maar goed. Als ik jou was, zou ik deze kwestie schriftelijk voorleggen aan Apple Benelux – dus niet de Apple Store, waar je weinig gedaan krijgt. Vaak is daar nog wel wat te regelen – ook al heb je in feite nergens recht op.

Adres: Hirsch Building; 3e etage, Leidseplein 29, 1017 PS Amsterdam

Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 12:41    reactie #21
geplaatst door: Theo Keijzers
Hoe kon ik nou weten dat Dynabyte een dubieuze winkel was?
Zoals gezegd, er was op dat moment geen alternatief hier in Nijmegen.

Maar ik ga je advies zeker opvolgen.
Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken, het wordt gewaardeerd.

Apple kwaliteit en garantie
14 juli 2010 - 12:48    reactie #22
geplaatst door: Esquare

Citaat
Theo Keijzers om 12:41, 14-07-2010
Hoe kon ik nou weten dat Dynabyte een dubieuze winkel was?

Je hebt zelf het antwoord al gegeven: "En dan was ik het ook met wat geluk een maand kwijt geweest, ze zijn daar niet zo snel."  :cool:
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Apple kwaliteit en garantie
17 juli 2010 - 15:29    reactie #23
geplaatst door: Theo Keijzers
De Imac staat weer op z'n plaats. Wat een bak licht komt er toch uit zo'n ding met de normale instellingen.
Kreeg het uiteraard pas mee na het overleggen van veel te veel geld. De apple store in Arnhem kwam ook niet veel verder dan jammer voor je, geen advies, volgende keer beter.

Bij het opnieuw aansluiten van de versterker (via de koptelefoon aansluiting) klinkt er nu een akelig hoog gepiep. Het heeft altijd als een zonnetje gewerkt, iemand die weet wat er aan de hand kan zijn?
Met dezelfde kabel via mijn macbook klinkt alles normaal. De audio instellingen bij systeemvoorkeuren bieden geen hulp.

Apple kwaliteit en garantie
17 juli 2010 - 19:45    reactie #24
geplaatst door: Toco
Kijk eens of het geluid veranderd als je je scherm 'zachter' zet. Als dat nl. zo is dan intefereert er iets met je audio systeem.

En dat is dan volgens mij wel garantie  :cool:

Even nog terugkomend op je originele probleem. Je had je mac toch ook kunnen ophalen en naar Dynabyte kunnen gaan? Kijken wat zij er van vonden?  :satisfied:

1 NAS wil ik niet, ik wil op NAS-1.