En je uithaal naar het gebruik van die data door Apple snap ik ook niet zo goed.
Volgens jou liegen ze daar dus over?
Ow, het is geen uithaal naar Apple. De meeste tech-bedrijven zitten op een enorme bak met data. Die bak met data is geld waard. Een bedrijf zou die data kunnen verkopen maar dat is slecht te verkopen naar je achterban, dus niet doen. Wat een bedrijf wél heel goed kan doen, wat Google ook doet, is de data zelf gebruiken om geld mee op te halen. Dat wil zeggen dat Apple bijvoorbeeld advertentieruimte voor pennen verkoopt aan de hoogste bieder en dat Apple gebruik maakt van z'n bak met data wie die advertentie krijgt te zien. Wie die advertentie krijgt te zien zijn de profielen waaruit opgemaakt kan worden dat die pennen interessant vinden.
Dat is exact Apple's perspectief van Privacy. Men houdt het bij zich en verkoopt het niet, maakt data niet openbaar en stelt het niet aan derden beschikbaar maar gebruikt het zelf. Op deze manier wordt de privacy van gebruikers niet geschonden maar wordt wel de data te gelde gemaakt. Dat is wat Apple wil.
En nee, Ouwemac, ik generaliseer niet dat jij ook alle diensten moet gebruiken of misschien gebruikt. Alle brokjes informatie die je wél achterlaat worden toegevoegd aan je profiel. Voor een tech-bedrijf is het natuurlijk veel meer waard wanneer een profiel lekker compleet is dan een profiel waar bijna geen info van bekend is. Het type advertentie zal bij een redelijk leeg profiel dan ook zo breed mogelijk zijn terwijl bij een heel compleet profiel de advertenties veel gerichter kunnen zijn.
We kunnen onze vrienden in Cupertino een warm hart toe dragen door een nieuwe telefoon of Mac te kopen, wat we ook gretig doen, maar de afdeling "services" draaien daar draaien overuren. Daar zitten natuurlijk de abonnementen in op allerlei diensten maar ook de advertentie-inkomsten. Die vallen niet onder een ander kopje waar Apple z'n cijfers in presenteert. 2016 was voor de meeste producten van Apple bijvoorbeeld een zwaar jaar, er zijn maar een paar categorieën die zijn gestegen. Eén daarvan is services. Dat laat zien dat Apple daar écht geld mee gaat ophalen. Het stukje van de taart voor services wordt streeds groter.
Daar komt nog bij dat Apple zelf voorzieningen treft om dit te blokkeren.
Ja, op basis van opt-out. Oftewel als je dat niet wilt zul je zélf de betreffende instellingen moeten maken. Genoeg mensen die het geen biet interesseert en dus geen actie ondernemen.
Lees de post van Puk nog maar eens door en kijk achter de link.
Gedaan, en doorgeklikt ook nog. En daar kom je exact tegen waar Apple z'n gegevens over hun gebruikers vandaan haalt. Lees ook deze:
https://www.apple.com/nl/legal/privacy/data/nl/apple-advertising/Daarbij helpt Apple je om je surfgedrag te verhullen voor te nieuwsgierige meekijkers.
Nogmaals, voor de mensen die de betreffende instellingen maken.
Je moet ergens beginnen met vertrouwen, blijkbaar begin ik daar in sommige gevallen iets eerder mee. (Sypie?)
Of ik Apple vertrouw? Dat doe ik zeker wel. Waarom ik dat doe? Omdat Apple aan z'n eigen portemonnee denkt en hun enorme bak met data zelf te gelde wil maken zonder het te verkopen aan derden etc.
Ik heb het idee dat hier een balletje opgegooid word door ons geliefde,
, fruitmerk en dat het hoogstens bedoeld gaat zijn voor geïnteresseerden.
Nee, dat balletje is een poos geleden al begonnen met rollen. Onder andere met advertenties in de App Store, dat leverde prima geld op. Daarna het blokkeren van trackers van derden zoals Facebook. Dat moet er voor zorgen dat de competitie op een achterstand gezet wordt. Iedere cent die je zelf kunt verdienen moet je natuurlijk niet weggeven aan je concullega's die ook advertenties verkopen.
Kan je bij google trouwens ook data weghouden? En bij meta?
Ja, Google heeft wat instellingen in je account, dus niet daarbuiten, waarin je het een en ander kunt aanpassen. Meta weet ik niet, het enige wat ik doe is zo'n beetje alle domeinen van ze blokkeren met mijn Pihole. Maar dat geldt alleen voor mijn apparaten en niet voor die van mijn partner, die zit lekker op Insta en Facebook.
Ik sta op zich helemaal niet negatief tegenover deze manier van werken van Apple. Het is een commercieel bedrijf en er moet geld verdiend worden, anders beginnen de aandeelhouders te zeuren. Apple doet lekker mee met wat de andere grote tech-bedrijven ook doen. Nieuwe en andere bronnen van inkomsten aanboren en dat zo efficiënt mogelijk doen. Aangezien er inmiddels meer dan 1,25 miljard iPhones actief zijn is dat natuurlijk een heel mooi middel om je advertenties op te laten plaatsen. Dat is voor een adverteerder nog altijd goedkoper dan 1,25 miljard posters opplakken ergens op straat.