Het Canadese Turnstyle heeft in de binnenstad van Toronto al zon 200 verschillende winkels uitgerust met zijn sensors. Dankzij in de openbare ruimte geplaatste sensors weet het bedrijf ook precies welke route consumenten afleggen tijdens een middagje shoppen. Deze informatie wordt gekoppeld aan de namen, demografische gegevens en zo mogelijk ook het Facebook-profiel van individuele consumenten.Met het oog op de stijgende waarde van dit soort klantgegevens haken nu ook de telefoonmakers zelf in op deze trend. Zo heeft Apple zijn laatste iPhones uitgerust met zogenaamde iBeacon-technologie. De aanpak komt grotendeels overeen met die van Turnstyle, al gebruikt Apple het Bluetooth-signaal van de telefoon.Om zelf het goede voorbeeld te geven heeft s werelds grootste technologiefirma alle 254 Apple Stores uitgerust met zogenaamde ShopBeacons, waarmee het signaal wordt opgevangen. (...) Ondanks het feit dat Apple iPhone gebruikers eerst informeert over de mogelijkheden van iBeacon, zijn privacyorganisaties woedend. "Consumenten nemen namelijk nauwelijks de moeite om dit soort gebruikersovereenkomsten door te lezen voordat ze instemmen", aldus een bekende rechtenprofessor. "Gezien de lange stukken juridische tekst kun je dat menselijkerwijs ook niet van ze verlangen. En dus hebben consumenten geen idee hoeveel informatie ze over zichzelf weggeven."
Met het oog op de stijgende waarde van dit soort klantgegevens haken nu ook de telefoonmakers zelf in op deze trend. Zo heeft Apple zijn laatste iPhones uitgerust met zogenaamde iBeacon-technologie. De aanpak komt grotendeels overeen met die van Turnstyle, al gebruikt Apple het Bluetooth-signaal van de telefoon.
Om zelf het goede voorbeeld te geven heeft s werelds grootste technologiefirma alle 254 Apple Stores uitgerust met zogenaamde ShopBeacons, waarmee het signaal wordt opgevangen. (...)
Ondanks het feit dat Apple iPhone gebruikers eerst informeert over de mogelijkheden van iBeacon, zijn privacyorganisaties woedend. "Consumenten nemen namelijk nauwelijks de moeite om dit soort gebruikersovereenkomsten door te lezen voordat ze instemmen", aldus een bekende rechtenprofessor. "Gezien de lange stukken juridische tekst kun je dat menselijkerwijs ook niet van ze verlangen. En dus hebben consumenten geen idee hoeveel informatie ze over zichzelf weggeven."
(Bewerkt door Max Gaav om 14:43, 22-01-2014)
Max, de tweede keer dat jij zo'n stukje plaatst zonder er zelf iets over te zeggen; aangezien je geen redacteur bent, vind ik het logisch dat je hier, als plaatser, zelf duiding aan, of een mening over geeft. Zonder eigen commentaar heeft het weinig zin om in een forum te plaatsen.
(Bewerkt door Flix om 15:53, 22-01-2014)
(Bewerkt door bacon om 16:18, 22-01-2014)
Maar het zal toch wel meevallen? Je loopt hier nog rond, en bij de buren, dus zo erg zal het met jou niet zijn.
Flix om 15:44, 22-01-2014Max, de tweede keer dat jij zo'n stukje plaatst zonder er zelf iets over te zeggen; aangezien je geen redacteur bent, vind ik het logisch dat je hier, als plaatser, zelf duiding aan, of een mening over geeft. Zonder eigen commentaar heeft het weinig zin om in een forum te plaatsen.
Nou Flix, dat mag je vinden. Iedereen heeft recht op een eigen mening.
Ik denk dat een afdeling op het forum genaamd 'Tips, nieuwtjes en mededelingen' aardig weergeeft wat zoal de bedoeling zou kunnen zijn.
Dat ik geen redacteur hoef te zijn om iets lezenswaardigs te melden lijkt me evident.
Verder denk ik dat het vaak interessanter is de feiten voor zich te laten spreken dan het meteen te begeleiden van een mening.
Tenslotte, ik plaats zo'n stukje omdat ik het lezenswaardig acht en het mogelijk stof tot een gezellige discussie kan geven. Het lijkt erop dat jij je geroepen voelt daar als waakhond voor te gaan liggen. Mogelijk moet je je daar ook van afvragen of dat wel is 'toegestaan' als niet-redacteur.
Dat vind ik Flix. Wil je daar graag verder over in discussie?
Als je het plaatst, heb je er een reden voor, neem ik aan. Je vind het interessant, of verontrustend o.i.d. Als je dat dan niet uitspreekt, schiet je het doel van een forum voorbij.Je spreekt zelf over een 'mogelijke gezellige discussie'; dan lijkt me het dat je er zelf mee aan moet doen, en niet poneren en dan van de zijlijn gaan toekijken.
Hoezo ' geroepen voelt daar als waakhond voor te gaan liggen'? Waarom zou ik ervoor gaan liggen? Absoluut niet. En dat kan ook helemaal niet; hoe zou ik een draadje hier kunnen stoppen?!
Maar goed, zo'n gezellige discussie kan ook wel zonder mij (beter misschien). Groet.
(Bewerkt door Flix om 18:25, 22-01-2014)
Flix om 18:04, 22-01-2014Of het gepresenteerde 'feiten' zijn, valt uiteraard nog te bezien.
Hoezo 'geroepen voelt daar als waakhond voor te gaan liggen'? Waarom zou ik ervoor gaan liggen? Absoluut niet. En dat kan ook helemaal niet; hoe zou ik een draadje hier kunnen stoppen?!
"Max, de tweede keer dat jij zo'n stukje plaatst zonder er zelf iets over te zeggen; aangezien je geen redacteur bent, vind ik het logisch dat je hier, als plaatser, zelf duiding aan, of een mening over geeft. Zonder eigen commentaar heeft het weinig zin om in een forum te plaatsen."
Nee, ik denk ook niet dat jij een draadje kunt stoppen. Maar je kunt anderen wel intimideren. Naar mijn mening spreekt Bacon's reactie in dat verband boekdelen.
Grappig ook dat het helemaal niet meer gaat over de ShopBeacons in de Apple Stores, vind je niet Flix?
(Bewerkt door Max Gaav om 18:57, 22-01-2014)
(Bewerkt door bacon om 19:14, 22-01-2014)
Zou Apple inderdaad alle 254 Apple Stores hebben uitgerust met die 'ShopBeacons'?
Maar on the whole vind ik het tot het bot manipuleren van mensen om ze tot het uitgeven van geld te verleiden een kwalijke zaak. Daarbij denk ik ook dat grenzen van betamelijkheid erg gemakkelijk overschreden kunnen worden.
De column is mijns inziens hier-en-daar vaag en ook onrustwekkend, vandaar dat ik discussie hier interessant vind.
Winkels proberen klantprofielen te maken om ze te kunnen manipuleren door: Ze te volgen met warmtesensoren en gezichtscanners. Slimme algoritmes te maken om klantengedrag te berekenen. Bewegingen van winkelende klanten via het Wi-Fi-signaal te registreren. Om van elke klant bij te kunnen houden welke producten en aanbiedingen hij bekijkt. Gedrag en kassabon worden gekoppeld aan de namen, demografische gegevens en zo mogelijk ook aan het Facebook-profiel.
De schrijver suggereert dat Apple de iBeacon techniek (ook) zou hebben ingebouwd om dit soort zaken mogelijk te maken, hetgeen bevestigd lijkt te worden doordat Apple zelf met ShopBeacons (b)lijkt te werken.
Ik weet niet hoe iBeacon werkt, behalve dat het een alternatief voor NFC is. Maar kun je het aan/uitzetten etc.?
Kortom, genoeg stof om je gedachten over te laten gaan en het bewustzijn aan te wakkeren nietwaar?
En wat vind jij Paulusch? Stoïcijns?
Aangezien het hier om 254 stores gaat en Apple volgens Wikipedia in December 252 stores in de VS had, denk ik dat het artikel uitsluitend aan Amerikaanse winkels refereert. Of die iBeacons ook in Amsterdam worden gebruikt, is dus nog de vraag (maar het zou best mogelijk zijn).
Groet,
Mark
Bye Bye Bas.
Sypie om 6:57, 23-01-2014Niet alleen Apple doet dit: http://tweakers.net/nieuws/93547/dixons-mycom-en-icentre-volgen-klanten-door-peilen-wifi-signaal.html
3. BAS Group volgt klanten in winkel via wifi en bluetoothBas Group, eigenaar van Dixons, Mycom en iCentre, volgt sinds deze week klanten in de winkel via het wifi- en bluetooth-signaal van hun telefoon. Hiermee wil de winkelketen meten hoeveel klanten er in de winkel zijn en hoe vaak ze terugkomen, zo blijkt uit gegevens van Tweakers. Het College Bescherming Persoonsgegevens is minder blij met de nieuwe meetmethode. Klanten moeten vooraf op de hoogte worden gesteld, dit zou vooralsnog niet gebeurd zijn. Deze week zijn alle 160 winkels van de BAS Groep voorzien van de trackingsoftware.
WiFi uitzetten zou ik zeggen. Bluetooth uit. NFC uit. En hoe zit het met iBeacons?
batman om 10:34, 23-01-2014Telefoontje maar thuislaten dan?