geplaatst door: Thinksamuel
Meer een rant dan iets anders maar kom: Mijn vader wilde een nieuwe laptop kopen dus gaf ik hem een cadeaubon om bij te dragen. Ik ben op de Apple website gegaan en daar een cadeaubon gekocht. Echter, deze was blijkbaar voor de iTunes en App store. Ik heb meer dan een uur aan de telefoon gehangen met 1 chat operator en 4 telefoon medewerkers. Telkens weer moest ik het verhaal uitleggen, inloggen op mijn vader's Apple ID, enzovoort. Uiteindelijk hebben ze de bon geannuleerd en gaan ze het terugstorten binnen 3-5 werkdagen. Ze konden zelf niet die bon omzetten in een gewone Apple store bon, neen, het moest teruggestort worden.

Ik ben verbaasd dat dit zo'n lijdensweg was. Gewoon een bon van 50 euro omwisselen zou toch niet zo'n groot probleem moeten zijn.
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
3 mei 2021 - 14:45    reactie #1
geplaatst door: puk1980
Een mail met een link in plaats van een tegoedbon had je een hoop ellende (en geld) kunnen besparen! :smile:
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
3 mei 2021 - 14:58    reactie #2
geplaatst door: Thinksamuel
Ja, de MF shop is goedkoper maar mijn vader wil een AZERTY toestenbord. Spijtig dat MF dat niet aanbied voor de MBA die hij wil.
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
3 mei 2021 - 15:32    reactie #3
geplaatst door: Robert
We hebben in het begin ook alle MacBook variaties met Azerty toetsenborden verkocht.

Maar relatief teveel Belgische klanten gebruikten wel erg makkelijk de optie om terug te kunnen sturen, waardoor het financieel jammer genoeg niet meer haalbaar was.

We leveren nog wel steeds ‘losse’ Azerty toetsenborden, maar dat is in de regel natuurlijk alleen voor de iMac, Mac mini en Mac Pro.
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
3 mei 2021 - 15:45    reactie #4
geplaatst door: Thinksamuel
Waarom stuurden ze die computers terug? Tenzij die niet werken natuurlijk. Ikzelf gebruik lange tijd qwerty en vind het gemakkelijk maar mijn vader houdt nog steeds vast aan azerty. Is de Nederlandse layout trouwens met een verticale return toets of horizontaal?
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
4 mei 2021 - 12:21    reactie #5
geplaatst door: Robert
Waarom stuurden ze die computers terug?
De redenen verschillen. We kregen er eentje terug met een defect, die werd prompt gerepareerd maar daarna had de klant zich toch bedacht (vanwege financiële redenen). En er waren ook meerdere gevallen die erg leken op ‘uitproberen, want ik kan toch terugsturen’.

Op dit moment is de Nederlands markt duidelijk groter voor ons, dus Qwerty modellen raken we altijd wel weer kwijt. Voor Azerty geldt dat jammer genoeg minder.
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
4 mei 2021 - 14:16    reactie #6
geplaatst door: TLM
Dat is voor mij als Belg wel een héél jammerlijke zaak wat mijn landgenoten betreft. Nu als ik een nieuwe Mac koop zal het wellicht weer een iMac worden en dan denk ik wel eens aan de MF store en een Azerty keyboard. Maar eerst moet de huidige iMac nog een tijd meegaan.
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
4 mei 2021 - 14:30    reactie #7
geplaatst door: Robert
Dat is voor mij als Belg wel een héél jammerlijke zaak wat mijn landgenoten betreft.
Helemaal mee eens. We zouden natuurlijk ook erg graag aan iedereen in België leveren, maar op dit moment is dat gewoon niet haalbaar.

Citaat
Nu als ik een nieuwe Mac koop zal het wellicht weer een iMac worden en dan denk ik wel eens aan de MF store en een Azerty keyboard. Maar eerst moet de huidige iMac nog een tijd meegaan.
Gelukkig kunnen we alle Macs met een extern toetsenbord dus wel met een Azerty toetsenbord leveren, simpelweg omdat het risico daarbij veel kleiner is.

Dus we zien je bestelling over een paar jaar graag tegemoet!  :)
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
4 mei 2021 - 17:58    reactie #8
geplaatst door: MacMiep
Wat lullig. Ik schaam me altijd een beetje wanneer ik iets terug moet sturen. Is 2x gebeurd in de tijd dat ik online koop. De derde keer omgeruild voor een grotere maat veiligheidsschoenen.

Hebben ze soms in België geen wet 'Kopen op afstand / colportage' dat terugsturen zo populair is?
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl!
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
4 mei 2021 - 19:39    reactie #9
geplaatst door: Cesar
Wat lullig. Ik schaam me altijd een beetje wanneer ik iets terug moet sturen. Is 2x gebeurd in de tijd dat ik online koop. De derde keer omgeruild voor een grotere maat veiligheidsschoenen.

Hebben ze soms in België geen wet 'Kopen op afstand / colportage' dat terugsturen zo populair is?

Klopt en daarbij is misbruik ervan maken er voor sommigen dan ook bij. Het geeft je het recht om als er geen fysiek contact is geweest tussen koper en verkoper in een winkel je de bestelde goederen kunt terugsturen binnen de 14 dagen. Er zijn wel wat voorwaarden en zo aan verbonden hoor. Je kunt niet echt alles terugsturen.

De transportkosten van terugsturen zijn oftewel voor de koper of verkoper.
Wat ik wel al gemerkt heb is dat er ook zowel iets bestaat als een terugbetaling met een aantal procent waardevermindering. Je kunt het product dan wel terugsturen maar je krijgt niet het bedrag 100% terug betaald. Ik weet wel niet of dit ook kan bij die specifieke wet van kopen op afstand en de 14 dagen die je daarvoor hebt.


De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
4 mei 2021 - 19:51    reactie #10
geplaatst door: Mac OS X
klant is toch koning dus die bon komt van switch de Apple. toen ik deze Imac kocht kwam medewerker mee
dragen tot de auto  :smile:
mvg Mac OS X, Mac gebruiker vanaf 2014 / 2x iBook G4 (2004) OS X Tiger 1x iBook G3 (2002) OS 9.22 RIP 1x iPod  Shuffle (2005) 1x iMac 27 5K (2017) 1x iPhone 7 128GB iOS iOS 14.5.1  2016
old Apple computers never dies
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
4 mei 2021 - 21:08    reactie #11
geplaatst door: Sypie
@Thinksamuel: De kans is groot dat de processen bij Apple dit niet toestaan. Dit ligt dus niet aan de welwillendheid van de medewerker van de klantenservice. Omdat Apple allerlei zaken strikt gescheiden houdt lijkt het me best logisch dat men niet zomaar een tegoed van de App Store om kan zetten naar de Apple Store.

En de rest van dit draadje: aardig offtopic ;-)
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
5 mei 2021 - 09:23    reactie #12
geplaatst door: Thinksamuel
Voor de gewone klant is het moeilijk om een onderscheid te maken tussen de APPle end de APP store. Ik begrijp dat Apple dingen gescheiden wil houden maar klantvriendelijk kwam het niet over. De rest. is idd offtopic maar de MF store is wel interessant. Ik kan die niet gebruiken omwille van het toetsenbord (hoewel ik mijn vader wel zou kunnen overtuigen denk ik) en omdat zijn huidige laptop (MBP 2014) niet voor inruil in aanmerking komt (bij Apple wel).
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
5 mei 2021 - 10:01    reactie #13
geplaatst door: MacFrankie
Ik ben verbaasd dat dit zo'n lijdensweg was. Gewoon een bon van 50 euro omwisselen zou toch niet zo'n groot probleem moeten zijn.
Probeer maar eens om een VVV Bon van €50 terug te wisselen naar een briefje van €50, dat gaat je niet lukken!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
5 mei 2021 - 10:29    reactie #14
geplaatst door: Thinksamuel
Ik moest even opzoeken wat VVV was. Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee. Ik vergelijk mijn situatie liever met naar Mediamarkt gaan: je bent in de media afdeling en ziet een verkoopzuil met cadeaubonnen. Dan dek je dat die bon overal in mediamarkt geldig zal zijn en niet enkel op cds. Maar blijkbaar zou ik dan een cadeaubon bij de wasmachines moeten gekocht hebben als ik een keukenapparaat zou hebben willen kopen.
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
5 mei 2021 - 10:40    reactie #15
geplaatst door: puk1980
Mijn vader wilde een nieuwe laptop kopen dus gaf ik hem een cadeaubon om bij te dragen. Ik ben op de Apple website gegaan en daar een cadeaubon gekocht. Echter, deze was blijkbaar voor de iTunes en App store.
https://support.apple.com/nl-nl/HT204199

Citaat
Apple Store-cadeaubonnen

Apple Store-cadeaubonnen in verschillende kleuren, waaronder zilver, goud, wit en grijs. De voorkant van Apple Store-cadeaubonnen heeft een egale kleur (grijs, wit, zilver of goud).

Op de achterkant van deze cadeaubonnen vindt u:
* Een link naar een website waar u het saldo van de cadeaubon kunt controleren.
* Tekst waarin staat dat de cadeaubon alleen kan worden gebruikt in de Apple Online Store of Apple Store, of dat u de cadeaubon niet kunt inwisselen in de iTunes Store.
* Een telefoonnummer dat u kunt bellen voor support.

In de meeste landen en regio's kunt u een Apple Store-cadeaubon gebruiken in een Apple Store of op apple.com.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201209
https://support.apple.com/nl-nl/HT211187

Citaat
Uw App Store- en iTunes-cadeaubon inwisselen

Wat u kunt kopen met deze cadeaubon

Wanneer u een App Store- en iTunes-cadeaubon inwisselt, kunt u aankopen doen met uw Apple ID-saldo, waaronder apps, games, iCloud-opslag, abonnementen zoals Apple Music enzovoort. Voor sommige aankopen kan het Apple ID-saldo echter niet worden gebruikt. Lees hier wat u kunt kopen met uw Apple ID-saldo.
Het is inderdaad subtiel, "Apple Store" of "App Store".

In de "Apple Store" koop je hardware, in de "App Store" koop je 'bitjes' (software en diensten).
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
6 mei 2021 - 10:54    reactie #16
geplaatst door: Thinksamuel
Goed, ik heb nu de juiste Apple store bon gekocht. Toevallig kwam ik op de NL site terecht ipv de BE site.

De inruilwaarde voor mijn MBP uit 2014 is €320 terwijl in de BE store dat slechts €250 is. Ik heb gepraat via de chat met Apple maar zij zeggen dat dat verschil van hum recycling partner komt. Ik vond dat nogal flauw en vroeg of zij geen geste konden doen. €70 is een serieus verschil. Geen geluk, ik moet bellen als ik dat zou willen, dat chatmedewerker kon niets doen.

Ik ga morgen bellen, niet vandaag omdat ik over een half uurtje weg moet en de ervaring van maandag leert mij dat de Apple klantendienst niet de snelste ter wereld is.
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
6 mei 2021 - 11:22    reactie #17
geplaatst door: marg
Wel opletten dat een Apple-store bon gebonden is aan het land.
Ik kreeg een keer een Apple-store bon van iemand uit Oostenrijk.
Dat was dus een Oostenrijkse cadeaubon.
Ik kon daar geen aankopen mee doen in de Nederlandse Apple-store.
Dit was wel een aantal jaar geleden hoor !
Ik zeg dat omdat je schrijft dat je "per ongeluk" op de verkeerde apple site kwam...
De klantendienst bij Apple is nogal amateuristisch
6 mei 2021 - 14:19    reactie #18
geplaatst door: Ziegler
Hebben ze soms in België geen wet 'Kopen op afstand / colportage' dat terugsturen zo populair is?

Die begrijp ik even niet. Die wet regelt nu juist dat we zonder aanleiding mogen terugsturen.
Overigens zijn Nederlanders kampioen retourneren.