@KJ: het is natuurlijk wel wat anders, of je dominantie afdwingt
door een kostenloos product overal bij te installeren of dat je toch
wel degelijk een product van enkele tientjes (?) kostprijs bijvoegt.
'k Denk dat meneer Ballmer wel gek maar niet achterlijk is...
Verder verscheen de iPod niet bepaald op onontgonnen gebied.
Er waren al vele merken met massa's modellen en toen Apple het
witte doosje introduceerde zeiden de kritikasters en analisten ook:
"dat redden ze niet want de markt heeft al een voorsprong".
Het gaat er in eerste instantie om dat een product GOED moet zijn,
of in elke geval veel beter dan eventueel aanwezige marktspelers.
Een goeie campagne is dan mooi meegenomen en niet omgekeerd
("we hebben een prachtige campagne maar halfbakken product").
Apple introduceerde de iPod ook niet als "RIO-killer" of dergelijke.
Dat is een van de problemen van de meeste Apple-concurrenten:
ze willen part-of-the-action (marktaandeel), bedenken campagnes,
mikken op wat doelgroepen en verzinnen er dan een product voor.
Zo win je echter geen oorlog, laat staan dat je revoluties ontketent.
Je kan slechts een product-differentiatie op die wijze gestalte geven
(zoals de MacBook Air binnen de MacBook-lijn duidelijk koers kiest).
Apple volgt gelukkig wat andere principes voor nieuwe producten...
(Bewerkt door Peter Villevoye om 16:58, 13-08-2008)