geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Ervaren gebruikers trappen hier minder snel in en herkennen mailtjes van Apple direct maar omdat er natuurlijk ook steeds meer nieuwe Mac gebruikers bijkomen is deze melding denk ik wel even handig om te melden..

Bron.
KarelWillem op het OMT forum.

Opletten! Weer phishing mails, zogenaamd van Apple
22 september 2012 - 23:24    reactie #1
geplaatst door: MacSchutshut
THNX Shmoo,

Ik ben geen nieuwe Mac-gebruiker maar was hier toch onbekend mee. Wel met pishing-mails voor je bankrekening. Dit is weer eens wat anders, maar goed een gewaarschuwd man telt voor 2
:shakehands:

Opletten! Weer phishing mails, zogenaamd van Apple
23 september 2012 - 12:37    reactie #2
geplaatst door: Robert
Bedankt voor de waarschuwing..!  :thumbs-up:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Opletten! Weer phishing mails, zogenaamd van Apple
30 september 2012 - 21:56    reactie #3
geplaatst door: Navigator
Wanneer weet je dat het phishing is?
Mijn vrouw moest net - bij het downloaden in de app store op haar iphone- drie vragen invullen (of opstellen beter gezegd) en daarna een alternatief emailadres invullen.
Daarbij de mijne ingevuld en prompt krijg ik daarop een mail dat ik mijn wachtwoord moet verifiëren; op een link klikken en mijn gegevens in moet vullen, ook ww!

Dat doe ik dus niet, maar het is wel een beveiligde site met certificaat waar je op komt.

Ziet er wel echt uit, maar na dit gelezen te hebben een tijdje terug, vind ik het nu wel eng.
Zij heeft iig drie vragen en antwoorden opgegeven en daarmee zou een ander wat kunnen doen (ww veranderen) en als ik dat zelf wil doen, kom ik op dezelfde site als waar de mail mij stuurt......

Ook heb ik haar ww geprobeerd te veranderen, een verificatie mail zou gestuurd worden na het invullen van alleen je id (dat durfde ik nog) en ik kreeg op MIJN id een mail terug.

Ik vind de situatie heel raar en denk dat ik straks een lege visa heb of mijn accounts niet meer in kan.

Maar ik weet ook niet wat te doen; alle pagina's zijn hetzelfde........


Edit; hier twee van de mails, beiden komen op dezelfde pagina uit.

https://dl.dropbox.com/u/13313246/Momentopname%2030-09-12%2022%3A00.png
https://dl.dropbox.com/u/13313246/Momentopname%2030-09-12%2022%3A02.png

En de derde, daar begon het allemaal mee toen mijn vrouw net mijn mailadres (op haar iphone) als alternatief had opgegeven:

https://dl.dropbox.com/u/13313246/Momentopname%2030-09-12%2022%3A05.png

MacBook Pro 13" - MacBook Air 13" - iPhone 6 - iPhone 5c 3x - iPhone 5 - Apple TV3 - iPad 2e gen - Airport Extreme 5th gen - iPod nano.
Opletten! Weer phishing mails, zogenaamd van Apple
30 september 2012 - 22:17    reactie #4
geplaatst door: bacon
Ik heb ook een verzoek gehad van Apple, ik dacht bij het inloggen op de iTunes Store. Ik moest drie vragen met mijn antwoorden invullen. Daarop kreeg ik van Apple een bevestiging die er zo uitzag. Volgens mij is de weg waarlangs deze formaliteit is ingevuld, betrouwbaar, en hoef je daarover niet in te zitten

(Bewerkt door bacon om 22:21, 30-09-2012)

"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
Opletten! Weer phishing mails, zogenaamd van Apple
30 september 2012 - 22:19    reactie #5
geplaatst door: HLM
IK kreeg ook het verzoek wat ermee te doen hier het antwoord  maar klopt het.

Apple voert drie beveiligingsvragen in voor Apple ID
maandag, 24 september 2012 (19:03) | Bart Breij
Wie vanaf nu een update downloadt voor een applicatie of een nieuwe toepassing uit de App Store wil downloaden, krijgt het verzoek om drie vragen te verzinnen om je account beter mee te beveiligen. Het is een nieuwe maatregel van Apple die momenteel opduikt in iOS. Nadat je het wachtwoord hebt ingevuld van je Apple ID, krijg je een grote keuze aan vragen die je voor jezelf kan opstellen als extra beveiliging. Je kiest er drie van en vult daar het antwoord op in. Optioneel kan je ook een e-mailadres invoeren waarmee je de gegevens opnieuw kan instellen.

Vragen die je kan selecteren en zelf kan beantwoorden zijn bijvoorbeeld ‘Wat is de straat waarin je als kind opgroeide?’, ‘Wat was je eerste gemotoriseerde voertuig?’, ‘Hoe heette je beste vriend/ vriendin uit je tienertijd?’, ‘Wat was je lievelings kinderboek?’ en ‘Wat is de eerste film die je in de bioscoop hebt gezien?’.
Je hoeft de vragen niet ogenblikkelijk aan jezelf voor te leggen en de antwoorden in te geven, maar kan ook kiezen voor de optie ‘Niet nu’ waarna je later op de beveiligingskwestie zal worden gewezen.
In april dit jaar berichtten we al over de invoering van een eerste beveiligingsvraag om als backup te dienen voor het verliezen van je Apple ID. De bron van dat artikel, The Next Web, berichtte toen ook al over drie beveiligingsvragen. Dit is het eerste moment waarop gebruikers op iOS hier ermee te maken krijgen, zo lijkt het.

Opletten! Weer phishing mails, zogenaamd van Apple
30 september 2012 - 22:22    reactie #6
geplaatst door: HLM
iOS 6iOS 6: Problemen met de App store oplossen
Vele zullen er vast al last van hebben gehad dat de App Store niet goed functioneert. Apple heeft een nieuwe éénmalige beveiligingsprocedure opgestart om je Apple ID nog beter te beveiligen tegen misbruik. Opzich is dit een goede zaak, echter treden er vele problemen op na het uitvoeren van deze procedure.

Veel gebruikers kunnen hierna namelijk geen applicaties meer downloaden in de App Store. Als eerste bespreken we de vernieuwde veilgheidsprocedure, daarna bieden we een oplossing voor het download probleem.

Ter beveiliging van je Apple ID heeft Apple de keuze gemaakt om iedere gebruiker extra te beveiligen door drie vragen te beantwoorden. Wanneer je het wachtwoord van je Apple ID kwijt bent, kun je aan de hand van deze vragen eenvoudiger je wachtwoord resetten. Deze procedure gaat vanstart wanneer je iOS 6 hebt geïnstalleerd en voor het eerst een nieuwe applicatie koopt.

Wanneer je een nieuwe applicatie koopt krijg je een pop-up venster met de vraag of je de Apple ID beveiligingsprocedure wilt starten. Tap op de optie ‘Ga door’ en voer je wachtwoord in. In het volgende scherm kun je drie vragen selecteren en vervolgens een antwoord invullen. De vragen zijn verschillend en variëren, voorbeelden hiervan zijn: ‘Hoe heette uw eerste huisdier’, ‘Welk gerecht leerde u als eerste koken?’, enzovoorts.

Na het invullen van de verschillende vragen kun je ook nog een alternatief herstel adres invoeren. Dit kan een tweede e-mail adres zijn die je bezit, bijvoorbeeld dat van je werk. Tap vervolgens op de knop ‘Gereed’ en het downloaden van de applicatie kan gestart worden. Vervolgens krijg je een e-mail van Apple die de wijziging van de beveilingsprocedure bevestigd.

Download problemen oplossen

Wanneer je na bovenstaande procedure geen applicatie meer kan downloaden krijg je vaak het ‘Sessie onderbroken’ pop-up venster te zien. De enige oplossing op dit moment is je Apple ID eerst te verwijderen en daarna opnieuw koppelen aan de App Store. Volg hiervoor onderstaande procedure.

• Open Instellingen ▸ iTunes en App Stores
• Tap op je Apple ID
• Selecteer de optie ‘Log uit’
• Herstart vervolgens je iPhone, iPod Touch of iPad
• Ga opnieuw naar Instellingen ▸ iTunes en App Stores
• Voer je Apple ID en wachtwoord in
• Bevestig door op ‘Log in’ te tappen

Wanneer je bovenstaande procedure hebt uitgevoerd kun je proberen opnieuw een applicatie te downloaden. In de meeste gevallen is het probleem verholpen. Wanneer dit niet het geval is kun je de procedure nog eens herhalen, anders dien je te wachten tot Apple met een update komt voor dit probleem. Daarnaast kun je nog altijd de beveiligingsprocedure negeren door bij de pop-up de optie ‘Niet nu’ te selecteren.

Meer tips over iOS 6 kun je hier terugvinden.

Opletten! Weer phishing mails, zogenaamd van Apple
1 oktober 2012 - 06:39    reactie #7
geplaatst door: Pieterr
@HLM: Een link naar de bron is wel zo netjes, zeker als je een heel artikel quote.

http://www.appletips.nl/ios-6-problemen-met-de-app-store-oplossen/

"One experiment is worth a thousand expert opinions."