iOS 6iOS 6: Problemen met de App store oplossen
Vele zullen er vast al last van hebben gehad dat de App Store niet goed functioneert. Apple heeft een nieuwe éénmalige beveiligingsprocedure opgestart om je Apple ID nog beter te beveiligen tegen misbruik. Opzich is dit een goede zaak, echter treden er vele problemen op na het uitvoeren van deze procedure.
Veel gebruikers kunnen hierna namelijk geen applicaties meer downloaden in de App Store. Als eerste bespreken we de vernieuwde veilgheidsprocedure, daarna bieden we een oplossing voor het download probleem.
Ter beveiliging van je Apple ID heeft Apple de keuze gemaakt om iedere gebruiker extra te beveiligen door drie vragen te beantwoorden. Wanneer je het wachtwoord van je Apple ID kwijt bent, kun je aan de hand van deze vragen eenvoudiger je wachtwoord resetten. Deze procedure gaat vanstart wanneer je iOS 6 hebt geïnstalleerd en voor het eerst een nieuwe applicatie koopt.
Wanneer je een nieuwe applicatie koopt krijg je een pop-up venster met de vraag of je de Apple ID beveiligingsprocedure wilt starten. Tap op de optie Ga door en voer je wachtwoord in. In het volgende scherm kun je drie vragen selecteren en vervolgens een antwoord invullen. De vragen zijn verschillend en variëren, voorbeelden hiervan zijn: Hoe heette uw eerste huisdier, Welk gerecht leerde u als eerste koken?, enzovoorts.
Na het invullen van de verschillende vragen kun je ook nog een alternatief herstel adres invoeren. Dit kan een tweede e-mail adres zijn die je bezit, bijvoorbeeld dat van je werk. Tap vervolgens op de knop Gereed en het downloaden van de applicatie kan gestart worden. Vervolgens krijg je een e-mail van Apple die de wijziging van de beveilingsprocedure bevestigd.
Download problemen oplossen
Wanneer je na bovenstaande procedure geen applicatie meer kan downloaden krijg je vaak het Sessie onderbroken pop-up venster te zien. De enige oplossing op dit moment is je Apple ID eerst te verwijderen en daarna opnieuw koppelen aan de App Store. Volg hiervoor onderstaande procedure.
Open Instellingen ▸ iTunes en App Stores
Tap op je Apple ID
Selecteer de optie Log uit
Herstart vervolgens je iPhone, iPod Touch of iPad
Ga opnieuw naar Instellingen ▸ iTunes en App Stores
Voer je Apple ID en wachtwoord in
Bevestig door op Log in te tappen
Wanneer je bovenstaande procedure hebt uitgevoerd kun je proberen opnieuw een applicatie te downloaden. In de meeste gevallen is het probleem verholpen. Wanneer dit niet het geval is kun je de procedure nog eens herhalen, anders dien je te wachten tot Apple met een update komt voor dit probleem. Daarnaast kun je nog altijd de beveiligingsprocedure negeren door bij de pop-up de optie Niet nu te selecteren.
Meer tips over iOS 6 kun je hier terugvinden.