Consumenten hebben wettelijk recht op gratis reparatie of vervanging als een product het binnen twee jaar begeeft, en in veel gevallen ook daarna nog.
"Het blijkt dat consumenten die garantie bijkopen veel geld betalen voor rechten die zij op grond van de wet al hebben", zegt directeur Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit.
Ik hoop dat Apple nu ook eens wat makkelijker wordt en minder stringent aan de 1 jaar garantie vasthoudt
BRON
Calvin om 15:05, 16-04-2009Ik hoop dat Apple nu ook eens wat makkelijker wordt en minder stringent aan de 1 jaar garantie vasthoudt.
(Bewerkt door bacon om 16:46, 16-04-2009)
bacon om 16:45, 16-04-2009De verkoper wilde hem de AppleCare erbij verkopen.
Dat is tegenwoordig ook zo vervelend. Koop je een TV willen zeje wee extra garantie aansmeren. Ik bedoel je koopt iets nieuwsdan mag het toch wel een aantal jaar werken?Overigens koop ik nooit Apple Care...
Hopelijk heb ik deze nooit nodig
Voor de eerste twee jaar zou Applecare niet nodig moeten zijn, dan hoort de winkel je sowieso te vergoeden. Maar het is ook weer niet zo dat Applecare nutteloos is want het biedt wel meer dan die wettelijke garantie. Ook als je 1 dag voor de 3-jaar periode langskomt en er is inderdaad wat mis, dan zal Apple niet moeilijk doen en bovendien de volledige kosten dekken. Terwijl er dan, ook volgens de wettelijke regels, normaal gesproken voor de klant kosten zijn.
Kortom:1e jaar - altijd gedekt2e jaar - zou gedekt moeten worden volgens de wet; met Applecare krijg je makkelijk je gelijk3e jaar - kosten delen volgens de wet; met Applecare volledige vergoeding
Of het de moeite waard is moet ieder voor zich beslissen denk ik..
Brinky om 16:03, 16-04-2009Dat klopt, maar Apple zou net als de Lidl en de Aldi ook hun producten met drie jaar standaard garantie kunnen uitrusten.
Bovendien wordt het product zelf ook duurder hierdoor voor ons als eindgebruiker, genoegen nemen met minder is niet iets wat vaak voor komt bij ondernemers helaas.
Ik zelf schaf dan ook AppleCare aan om direct geholpen te worden zonder onverwachte meerkosten.
Godfather om 18:49, 16-04-2009De kosten voor de reparaties worden dan betaald door de winkel.
Godfather om 18:49, 16-04-2009Maar niet echt eerlijk als de ene winkel andere regels hanteert t.o.v. de andere winkel.
Dat heet concurrentie Wanneer één winkel daarmee begint, vindt dat ongetwijfeld navolging.Verder moet ik toegeven heb ik ook AppleCare. Puur uit gemakzucht
In Nederland bestaat geen wettelijke garantie termijn maar staat vermeld dat een consument recht heeft op een deugdelijk product, maw de garantietermijn is in principe net zolang als de verwachting van het duur van gebruik van het product (bij normaal gebruik). Dit betekent dus dat bij een paar schoenen de termijn korter is dan bij een wasmachine. Let wel: garantie gaat dan meestal over de kosten bij vervanging van onderdelen, arbeidskosten zijn meestal uitgesloten.
In theorie betekent de bepaling "verwachting" dus ook de verwachting die gewekt is bij aankoop door de verkopende partij. Oftewel als je een verkoper hebt die stelt dat " die mooie nieuwe flatscreen wel 10 jaar mee kan", diezelfde verkoper 10 jaar lang op garantie aangesproken kan worden (mits je als consument kan aantonen dat bij aankoop deze stelling is gemaakt).
Hierbij is dan ook nog wettelijk vastgelegd dat in de eerste 6 maanden na aankoop de bewijslast van ondeugdelijk gebruik bij de verkoper ligt, na deze 6 maanden ligt de bewijslast bij de aankoper.
Ik verwijs mensen altijd naar de site consuwijzer, hier staat het allemaal precies goed uitgelegd. Zie: http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantieenhttp://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie
Het aankopen van extra garantie kan helpen omdat meestal in dat geval de discussie over bewijslast en ondeugdelijk gebruik dan meestal achterwege gelaten wordt. Of dat dat het geld dan waard is???
- Armand
Esquare om 19:59, 16-04-2009CitaatGodfather om 18:49, 16-04-2009De kosten voor de reparaties worden dan betaald door de winkel.Die kosten moeten ze, volgens Nederlands consumentenrecht, tóch betalen. Alleen... dat doen ze niet. In plaats daarvan leggen ze, na het verstrijken van de fabrieksgarantie, collectief de rekening bij de klant. Foute boel.
Ja dat begrijp ik maar wellicht gaan alle prijzen omhoog zodra ze dit wel doen. Dat wil ik weer niet, ik vind het al duur zat zo. Het gaat erom dat ze al die tijd product X kunnen verkopen aangezien ze gedekt zijn voor periode Y (garantie). Zodra periode Y langer wordt zal product X duurder worden om de kosten te dekken. Dat is niet meer logisch, dat is alleen iets dat ik dan liever zelf in de hand hou door op bepaalde producten wel garantie af te kopen en op andere niet. En het is kortzichtig om te zeggen dat de prijzen hetzelfde zullen blijven, dat is een illusie.
Nogmaals, ik ben natuurlijk voor langere garantie periode zonder duurdere aanschafprijzen, dat mag duidelijk zijn, ik besef alleen wel dat dit niet zomaar zonder gevolgen zal zijn.
En concurrentie houdt niet in je product duurder maken tbv. extra garantie terwijl de concurrent dit niet doet. In de praktijk koop jij dan je Mac bij de dealer zonder de extra garantie en bij problemen ga je naar een andere dealer die de garantie wel handhaaft. Oneerlijke concurrentie is dat. Bovendien dwingt Apple zelf weer af dat je overal terecht moet kunnen met je machine.
Godfather om 20:14, 16-04-2009Ja dat begrijp ik maar wellicht gaan alle prijzen omhoog zodra ze dit wel doen. Dat wil ik weer niet, ik vind het al duur zat zo.
Esquare om 20:14, 16-04-2009Ja, mooi verhaal, Armand. En hier ook al talloze malen langsgekomen. Maar het probleem is, dat je als consument geen makkelijk middel hebt om dat recht af te dwingen. Als een verkoper doet alsof zijn neus bloedt, rest alleen de gang naar de rechter, en dat is een stap die het gros van de klanten niet neemt.
Ik weet dat dit verhaal al vaker hier gepost is, maar blijkbaar blijft de vraag en daardoor de discussie steeds terugkomen... maar goed, de gang naar een rechter is zeker niet de enige manier, er zijn vele gemakkelijker methodes om je klacht neer te leggen.
Link
Het probleem is, dat mensen de nodige stappen niet willen nemen.. tja, dan houdt het op natuurlijk, daar kan dan geen wet tegenop.
Een voorbeeld, als ik een zaak zou openen dan wil ook ik mijn klanten optimaal bedienen en daar hoort uitmuntende (technische) service bij. Misschien heb ik een vertekend beeld maar zoals hij mij geschetst werd door mijn dealer is het niet fijn om dan Apple als leverancier te hebben. Alleen het feit al dat je leverancier je directe en grootste concurrent is, is een van de vele voorbeelden die mijn overwegingen heel snel deed omslaan naar een definitieve nee.
Godfather om 20:29, 16-04-2009Alleen het feit al dat je leverancier je directe en grootste concurrent is, is een van de vele voorbeelden die mijn overwegingen heel snel deed omslaan naar een definitieve nee.
Alleen al het feit dat je maar één leverancier hebt zou mij ernstig aan het twijfelen brengen. Je levert je wel heel erg over aan Apple.
Probleem bij de Apple store is dat deze in Ierland is gevestigd en zich probeert te verschuilen achter de Apple Fabrieks garantie.
Godfather om 20:29, 16-04-2009knip Mede dankzij vorige reden (garantie) maar ook andere zaken zoals belachelijk lage marges die je als Apple dealer hebt te hanteren heb ik er nooit serieus iets mee gedaan.knip
Met Kassa, Consumentenbonden en enkele websites achter de handkan je inderdaad een uitgebreide garantie afdwingen. Maar wie daargeen zin in heeft en de extra service apprecieert, neemt AppleCare.
Armand om 20:22, 16-04-2009de gang naar een rechter is zeker niet de enige manier, er zijn vele gemakkelijker methodes om je klacht neer te leggen. Link
Electronicawinkels bieden een verzekering aan met 3 jaar verlengde garantie.Dat is net zoiets als Applecare, maar dan anders: schade, verlies en diefstalzijn gedekt, alsmede volledige reparatievergoeding (met klein eigen risico).
Hiermee omzeil je (als de klant betaalt) de discussie over de garantietermijn.