Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 15:05   
geplaatst door: Calvin
Betalen voor extra garantie bij de aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe televisie is vaak helemaal niet nodig. De extra garantie geeft niet meer rechten dan mensen op grond van de wet toch al hebben.

Consumenten hebben wettelijk recht op gratis reparatie of vervanging als een product het binnen twee jaar begeeft, en in veel gevallen ook daarna nog.

"Het blijkt dat consumenten die garantie bijkopen veel geld betalen voor rechten die zij op grond van de wet al hebben", zegt directeur Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit.

Ik hoop dat Apple nu ook eens wat makkelijker wordt en minder stringent aan de 1 jaar garantie vasthoudt

BRON

-= Back by popular demand =-
GetdropBox.com
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 15:10    reactie #1
geplaatst door: Robert
[news]Ik zag het ook op teletekst voorbij komen en wat mij betreft is het een illustratie dat de Consumentenautoriteit weinig af weet van de dagelijkse autoriteit. Want zolang we geen makkelijk te benaderen instelling hebben waar je terecht kunt als je nul op rekest krijgt is het allemaal een wassen neus, want procederen gebeurd nu eenmaal in het gros van de gevallen niet en daar wordt door de winkeliers gewoon op gegokt...[/news]
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 15:24    reactie #2
geplaatst door: Flix

Citaat
Calvin om 15:05, 16-04-2009
Ik hoop dat Apple nu ook eens wat makkelijker wordt en minder stringent aan de 1 jaar garantie vasthoudt.

Aangezien de meeste Macjes via een winkel worden verkocht, heeft het niks met Apple en het jaar fabrieksgarantie te maken, maar alles met de leverancier.
Alleen als je bij de AppleStore.nl koopt, is Apple ook de leverancier, en heeft dan pas een verplichting jegens de consument.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 16:03    reactie #3
geplaatst door: Brinky
Dat klopt, maar Apple zou net als de Lidl en de Aldi ook hun producten met drie jaar standaard garantie kunnen uitrusten. Dit in plaats van een overprijsde Applecare aanbieden.
En het verhaal over de wettelijke garantie is al een aantal jaren bekend. Probleem is echter dat recht hebben en recht krijgen nogal  wat gedoe met zich meebrengt, of je moet in een overvolle macwinkel je recht verbaal gaan opeisen, dat wil de zaak nogal eens verspoedigen.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 16:10    reactie #4
geplaatst door: Blender
Van een merk als Apple verwacht je drie jaar garantie.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 16:45    reactie #5
geplaatst door: bacon
Dat Apple zijn producten normaal drie jaar, zonder exra bijgekochte garantie, behoort te garanderen weet Apple zelf natuurlijk ook wel.Maar laat dat alleen pas blijken als het "in het nauw gedreven" is:
Vriend van mij kocht vorige week een nieuwe iMac Intel 24'', bij iCenter CS. De verkoper wilde hem de AppleCare erbij verkopen. Mijn vriend zei hem dat dat overbodig was omdat de garantie sowieso al drie jaar behoort te zijn.De verkoper bleef aandringen.Pas toen mijn vriend zei dat hij jurist was, pruttelde de verkoper langzaam stil.

(Bewerkt door bacon om 16:46, 16-04-2009)

"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 16:50    reactie #6
geplaatst door: Blender

Citaat
bacon om 16:45, 16-04-2009
De verkoper wilde hem de AppleCare erbij verkopen.

Dat is tegenwoordig ook zo vervelend. Koop je een TV willen ze
je wee extra garantie aansmeren. Ik bedoel je koopt iets nieuws
dan mag het toch wel een aantal jaar werken?
Overigens koop ik nooit Apple Care...

Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 16:54    reactie #7
geplaatst door: Sarah
In bepaalde (niet nader genoemde) Apple-winkels in België krijg je 2 jaar garantie op al je  :apple: -aankopen.

Hopelijk heb ik deze nooit nodig  :cool:

 iMac (Retina 4K, 21.5-inch, 2017)  iPhone 11 256GB  iPad Pro 9,7" 128GB - Wi-Fi - Cellular  Apple TV4k - 64Gb
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 17:07    reactie #8
geplaatst door: mvdg
De Europese termijn is geloof ik twee jaar, en daarna nog een soort overloop-periode waarin de kosten tussen winkel en consument gedeeld worden. Als je bijvoorbeeld mag verwachten dat een apparaat 4 jaar meegaat en hij gaat na 3 jaar stuk dan moet je beiden de helft van de kosten betalen, of zoiets was het in ieder geval.

Voor de eerste twee jaar zou Applecare niet nodig moeten zijn, dan hoort de winkel je sowieso te vergoeden. Maar het is ook weer niet zo dat Applecare nutteloos is want het biedt wel meer dan die wettelijke garantie. Ook als je 1 dag voor de 3-jaar periode langskomt en er is inderdaad wat mis, dan zal Apple niet moeilijk doen en bovendien de volledige kosten dekken. Terwijl er dan, ook volgens de wettelijke regels, normaal gesproken voor de klant kosten zijn.

Kortom:
1e jaar - altijd gedekt
2e jaar - zou gedekt moeten worden volgens de wet; met Applecare krijg je makkelijk je gelijk
3e jaar - kosten delen volgens de wet; met Applecare volledige vergoeding

Of het de moeite waard is moet ieder voor zich beslissen denk ik..

Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 17:08    reactie #9
geplaatst door: Esquare

Citaat
Brinky om 16:03, 16-04-2009
Dat klopt, maar Apple zou net als de Lidl en de Aldi ook hun producten met drie jaar standaard garantie kunnen uitrusten.

Die drie jaar garantie wordt in dit geval door de beide winkels geleverd, niet door de fabrikant. (Medion bijvoorbeeld geeft standaard maar twee jaar garantie, waar Aldi dan nog een jaartje bovenop doet. Niets staat een Apple-winkel in de weg om hetzelfde te doen.)
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 18:49    reactie #10
geplaatst door: Godfather
Niets staan een Apple winkel in de weg om hetzelfde te doen tenzij het er bij 1 blijft. De kosten voor de reparaties worden dan betaald door de winkel. Prima initiatief, ben ik helemaal voor. Maar niet echt eerlijk als de ene winkel andere regels hanteert t.o.v. de andere winkel.

Bovendien wordt het product zelf ook duurder hierdoor voor ons als eindgebruiker, genoegen nemen met minder is niet iets wat vaak voor komt bij ondernemers helaas.

Ik zelf schaf dan ook AppleCare aan om direct geholpen te worden zonder onverwachte meerkosten.

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 19:59    reactie #11
geplaatst door: Esquare

Citaat
Godfather om 18:49, 16-04-2009
De kosten voor de reparaties worden dan betaald door de winkel.

Die kosten moeten ze, volgens Nederlands consumentenrecht, tóch betalen. Alleen... dat doen ze niet. In plaats daarvan leggen ze, na het verstrijken van de fabrieksgarantie, collectief de rekening bij de klant. Foute boel.  :thumbs-down:
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 20:05    reactie #12
geplaatst door: Josh

Citaat
Godfather om 18:49, 16-04-2009
Maar niet echt eerlijk als de ene winkel andere regels hanteert t.o.v. de andere winkel.

Dat heet concurrentie :smile:
Wanneer één winkel daarmee begint, vindt dat ongetwijfeld navolging.
Verder moet ik toegeven heb ik ook AppleCare. Puur uit gemakzucht  :satisfied:

__________________________________________
Macintosh SE|
Wie niet terugkijkt kan niet vooruit kijken.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 20:11    reactie #13
geplaatst door: Armand
Er bestaat veel onduidelijkheid over de term garantie. Europees gezien heeft men recht op MINIMAAL 2 jaar garantie maar mag elk lidstaat zijn eigen bepalingen hierop uitbreiden.

In Nederland bestaat geen wettelijke garantie termijn maar staat vermeld dat een consument recht heeft op een deugdelijk product, maw de garantietermijn is in principe net zolang als de verwachting van het duur van gebruik van het product (bij normaal gebruik). Dit betekent dus dat bij een paar schoenen de termijn korter is dan bij een wasmachine. Let wel: garantie gaat dan meestal over de kosten bij vervanging van onderdelen, arbeidskosten zijn meestal uitgesloten.

In theorie betekent de bepaling "verwachting" dus ook de verwachting die gewekt is bij aankoop door de verkopende partij. Oftewel als je een verkoper hebt die stelt dat " die mooie nieuwe flatscreen wel 10 jaar mee kan", diezelfde verkoper 10 jaar lang op garantie aangesproken kan worden (mits je als consument kan aantonen dat bij aankoop deze stelling is gemaakt).

Hierbij is dan ook nog wettelijk vastgelegd dat in de eerste 6 maanden na aankoop de bewijslast van ondeugdelijk gebruik bij de verkoper ligt, na deze 6 maanden ligt de bewijslast bij de aankoper.

Ik verwijs mensen altijd naar de site consuwijzer, hier staat het allemaal precies goed uitgelegd. Zie:
http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie
en
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie

Het aankopen van extra garantie kan helpen omdat meestal in dat geval de discussie over bewijslast en ondeugdelijk gebruik dan meestal achterwege gelaten wordt. Of dat dat het geld dan waard is???

- Armand

IMac 24 Inch, 2,4 Ghz, Wireless keyboard and Mighty Mouse
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 20:14    reactie #14
geplaatst door: Godfather

Citaat
Esquare om 19:59, 16-04-2009

Citaat
Godfather om 18:49, 16-04-2009
De kosten voor de reparaties worden dan betaald door de winkel.

Die kosten moeten ze, volgens Nederlands consumentenrecht, tóch betalen. Alleen... dat doen ze niet. In plaats daarvan leggen ze, na het verstrijken van de fabrieksgarantie, collectief de rekening bij de klant. Foute boel.  :thumbs-down:

Ja dat begrijp ik maar wellicht gaan alle prijzen omhoog zodra ze dit wel doen. Dat wil ik weer niet, ik vind het al duur zat zo.
Het gaat erom dat ze al die tijd product X kunnen verkopen aangezien ze gedekt zijn voor periode Y (garantie). Zodra periode Y langer wordt zal product X duurder worden om de kosten te dekken. Dat is niet meer logisch, dat is alleen iets dat ik dan liever zelf in de hand hou door op bepaalde producten wel garantie af te kopen en op andere niet.
En het is kortzichtig om te zeggen dat de prijzen hetzelfde zullen blijven, dat is een illusie.

Nogmaals, ik ben natuurlijk voor langere garantie periode zonder duurdere aanschafprijzen, dat mag duidelijk zijn, ik besef alleen wel dat dit niet zomaar zonder gevolgen zal zijn.

En concurrentie houdt niet in je product duurder maken tbv. extra garantie terwijl de concurrent dit niet doet. In de praktijk koop jij dan je Mac bij de dealer zonder de extra garantie en bij problemen ga je naar een andere dealer die de garantie wel handhaaft. Oneerlijke concurrentie is dat. Bovendien dwingt Apple zelf weer af dat je overal terecht moet kunnen met je machine.

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 20:14    reactie #15
geplaatst door: Esquare
Ja, mooi verhaal, Armand. En hier ook al talloze malen langsgekomen. Maar het probleem is, dat je als consument geen makkelijk middel hebt om dat recht af te dwingen. Als een verkoper doet alsof zijn neus bloedt, rest alleen de gang naar de rechter, en dat is een stap die het gros van de klanten niet neemt.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 20:17    reactie #16
geplaatst door: Esquare

Citaat
Godfather om 20:14, 16-04-2009
Ja dat begrijp ik maar wellicht gaan alle prijzen omhoog zodra ze dit wel doen. Dat wil ik weer niet, ik vind het al duur zat zo.

Die eventuele prijsstijging zou een fractie zijn van wat jij nu vrijwillig aan Apple Care betaalt.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 20:22    reactie #17
geplaatst door: Armand

Citaat
Esquare om 20:14, 16-04-2009
Ja, mooi verhaal, Armand. En hier ook al talloze malen langsgekomen. Maar het probleem is, dat je als consument geen makkelijk middel hebt om dat recht af te dwingen. Als een verkoper doet alsof zijn neus bloedt, rest alleen de gang naar de rechter, en dat is een stap die het gros van de klanten niet neemt.

Ik weet dat dit verhaal al vaker hier gepost is, maar blijkbaar blijft de vraag en daardoor de discussie steeds terugkomen... maar goed, de gang naar een rechter is zeker niet de enige manier, er zijn vele gemakkelijker methodes om je klacht neer te leggen.

Link

Het probleem is, dat mensen de nodige stappen niet willen nemen.. tja, dan houdt het op natuurlijk, daar kan dan geen wet tegenop.

- Armand

IMac 24 Inch, 2,4 Ghz, Wireless keyboard and Mighty Mouse
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 20:29    reactie #18
geplaatst door: Godfather
Even als aanvulling op mijn post, het klinkt misschien gek maar ik heb zelf ooit wel eens overwogen een Apple verkooppunt te beginnen, online. Mede dankzij vorige reden (garantie) maar ook andere zaken zoals belachelijk lage marges die je als Apple dealer hebt te hanteren heb ik er nooit serieus iets mee gedaan. Ondanks naar mijn mening veel goede of betere ideeën die ik heb zitten er teveel valkuilen waar ik me liever niet aan waag, niet met Apple als leverancier in ieder geval.

Een voorbeeld, als ik een zaak zou openen dan wil ook ik mijn klanten optimaal bedienen en daar hoort uitmuntende (technische) service bij. Misschien heb ik een vertekend beeld maar zoals hij mij geschetst werd door mijn dealer is het niet fijn om dan Apple als leverancier te hebben.
Alleen het feit al dat je leverancier je directe en grootste concurrent is, is een van de vele voorbeelden die mijn overwegingen heel snel deed omslaan naar een definitieve nee.

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 20:34    reactie #19
geplaatst door: Ziegler

Citaat
Godfather om 20:29, 16-04-2009

Alleen het feit al dat je leverancier je directe en grootste concurrent is, is een van de vele voorbeelden die mijn overwegingen heel snel deed omslaan naar een definitieve nee.

Alleen al het feit dat je maar één leverancier hebt zou mij ernstig aan het twijfelen brengen. Je levert je wel heel erg over aan Apple.

Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 20:55    reactie #20
geplaatst door: maccertjes
Leuk deze discussie met weer dezelfde opmerkingen en verschillende inzichten die elk lid weer uitlegd zoals hij denkt dat het is :biggrin:
Als men de zoek optie zou gebruiken op dit forum zou men er achter komen dat deze discussie al vele malen voorbij is gekomen. Al diverse malen is al doorgegeven dat apple care maar een marginale extra plus punt is.  
1:Iedere consument heeft consumenten garantie. (2 jaar waarbij 6 maanden volledige garantie onder europees recht)
2: Nederland heeft deze Europese richtlijn ergens in mei 2005? ondertekend daarvoor was het 1 jaar.
3: De winkelier heeft 1 jaar fabrieks garantie van de fabrikant/importeur. (bedrijven onderling hebben geen consumenten garantie)
Uit dit laatste blijkt dan ook waarom winkeliers graag die extra garantie er bij verkopen.

Probleem bij de Apple store is dat deze in Ierland is gevestigd en zich probeert te verschuilen achter de Apple Fabrieks garantie.


Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 21:04    reactie #21
geplaatst door: maccertjes

Citaat
Godfather om 20:29, 16-04-2009
knip
Mede dankzij vorige reden (garantie) maar ook andere zaken zoals belachelijk lage marges die je als Apple dealer hebt te hanteren heb ik er nooit serieus iets mee gedaan.
knip

Inderdaad is dat een groot probleem. De marges zijn wel redelijk voor een grote dealer (20 tot 25% maar daarvoor moet hij zijn personeel dure opleidingen geven bij apple (verplicht) is hij verplicht alleen apple te verkopen op een bepaalde hoeveelheid ruimte. Bovendien een flink bedrag per jaar voor de reclame die apple maakt. Voor kleine dealers is het veel lastiger die mogen vaak niet rechtstreeks kopen maar moeten via 1 van de twee grote importeurs kopen (five4u bv)
Daarbij dan krijg je als dealer 1 jaar bij apple garantie en moet je dan consumenten garantie geven aan je klanten. Alleen de hele grote dealers krijgen na 1 jaar nog wat voor elkaar bij apple als het gaat om problemen :angry:
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 21:05    reactie #22
geplaatst door: Peter Villevoye
En alle discussie draait wederom slechts om dat éne ding: garantie.
Terwijl AppleCare zoveel méér is dan slechts de hardware-garantie.
De meeste mensen die momenteel (bijv. bij retailers) AppleCare bij
hun Mac kopen, doen dat vanwege de support die ze dan krijgen !
Wat natuurlijk in geval van een retail-verkooppunt vaak nodig is...

Met Kassa, Consumentenbonden en enkele websites achter de hand
kan je inderdaad een uitgebreide garantie afdwingen. Maar wie daar
geen zin in heeft en de extra service apprecieert, neemt AppleCare.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 21:49    reactie #23
geplaatst door: Esquare

Citaat
Armand om 20:22, 16-04-2009
de gang naar een rechter is zeker niet de enige manier, er zijn vele gemakkelijker methodes om je klacht neer te leggen. Link

Helaas schiet je daar weinig mee op. De mogelijkheden zijn: brief naar de verkoper (die wijst de claim doorgaans af), geschillenregeling (ken geen Apple-winkel die er een heeft, maar wellicht vergis ik me), Geschillencommissie Thuiswinkel (ken geen Apple-dozenschuiver die daarbij aangesloten, maar etc.), en dan dus nog de rechter. Meer smaken zijn er niet – tenzij je op tv wilt.  :cool:
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Garantie bijkopen vaak overbodig
16 april 2009 - 22:02    reactie #24
geplaatst door: Panico
Het verhaal van 1 jaar fabrieksgarantie vs 2 jaar consumentengarantie
is iets waar niet veel winkeliers graag uit zichzelf over zullen beginnen.

Electronicawinkels bieden een verzekering aan met 3 jaar verlengde garantie.
Dat is net zoiets als Applecare, maar dan anders: schade, verlies en diefstal
zijn gedekt, alsmede volledige reparatievergoeding (met klein eigen risico).

Hiermee omzeil je (als de klant betaalt) de discussie over de garantietermijn.

http://www.pauldj.nl/  ("Interesting reaction! But what does it mean?")