Google en Apple ruzieën over reclames op de Apple iPhone. De reclames van Google zijn vooralsnog niet zichtbaar op de smartphone van Apple.Het conflict is onderdeel van de mobiele concurrentie tussen de twee bedrijven, die beide een eigen besturingssysteem hebben en beide mobiele telefoons verkopen. Google, die een groot deel van zijn inkomsten verdient aan advertenties, is niet te spreken over de actie van Apple. Tevens werken beide bedrijven aan eigen online muziekdiensten.
Adverteren op iPhone niet meer mogelijk
Apple lanceerde onlangs de nieuwe applicatie iAd, waarmee het mogelijk is om reclames op de iPhone te tonen. Afgelopen maandag paste Apple echter de regels voor adverteren op de iPhone aan, waardoor verschillende mobiele advertentiebedrijven geen toegang meer hebben tot data over iPhone-gebruik. Adverteerders kunnen nu geen reclames meer plaatsen in de populaire applicaties van de iPhone, die met één druk op de knop te starten zijn, zo schrijft The Wall Street Journal.
Topman Admob kwaad
Google is een van de grootste spelers in de wereld van de mobiele reclame, die nu nog relatief klein is. Google kocht eind 2009 Admob, een bedrijf dat specialist is op het gebied van mobiele advertenties. De topman van dit overgenomen bedrijf plaatste woensdag 9 juni een boos bericht op zijn blog over de acties van Apple.
Onderzoek naar regels Apple
Inmiddels zouden mededingingsautoriteiten in de VS een onderzoek naar de nieuwe regels van Apple zijn gestart. Apple wil na de start van iAd in juli de helft van markt voor telefoonreclames veroveren.
Bron: zibb.nl