Google en andere bedrijven die zich bezighouden met reclameverkoop hebben de privacy-instellingen van miljoenen mensen op hun telefoons en computers omzeild. Dat deden ze via de Safari webbrowser van Apple. De bedrijven gebruikten een speciale code waardoor ze via Safari konden zien wat de gebruikers deden.
Bron: WSJ
Nadat de WSJ Google hierop aansprak zijn ze gestopt. Maar het geeft weer eens aan waarmee we te maken hebben bij dit bedrijf.
(Bewerkt door neoman om 9:13, 17-02-2012)
Recent schreef ik hier een aantal artikelen over Google en de foute kant die ze opgaan en in de reacties werden woorden als hysterisch en paranoia genoemd. Hoe meer ik lees van de praktijken van Google en de manier waarmee ze met privacy omgaan, hoe meer bevestigd wordt dat ik niet hysterisch of paranoïde ben, maar dat ik (en velen met mij) gelukkig zien waar Google mee bezig is en er anderen voor waarschuwen.
Ik gebruik inmiddels Yahoo voor mijn mail, Bing en DuckDuckGo om te zoeken. Niet waterdicht, maar ik spreid in ieder geval zoveel mogelijk het risico.
Maar dit bericht laat zien dat je als eindgebruiker eigenlijk machteloos staat tegen een gigant die geen interesse heeft in de privacy van mensen, het enige wapen wat we hebben is waarschijnlijk onze verontwaardiging. Want als die groot genoeg is zal de politiek reageren en ervoor zorgen dat Google zich netjes zal (moeten) gedragen...
Ik ben het eens dat het rap bergafwaards gaat met het bedrijf dat nu wel heel openlijk onze privacy transformeert in geld.
Er ging bij mij al een lampje branden toen ik na een bezoek aan de website van Bizztravel op elke site dood gegooid werd met banners van hen, fijn dat retargeting.
Maar de kans is groot dat dat voorbeeld ook omdraaibaar is...
Ernste om 17:31, 17-02-2012Tips voor een 'Googlevrij dieet'. Voor wie het nog niet las.
Goeie tip Ernste: ik heb ghostery geïnstalleerd
Is die rode badge trouwens uit te zetten? Die pop-up rechtsboven ben ik inmiddels al kwijt.
(Bewerkt door sundance om 20:03, 17-02-2012)
Ik had inderdaad de knop gewoon maar verwijderd, maar had die het liefst gewoon nog gehad zonder badges (maar je kan niet alles hebben).
On-topic: Google heeft inmiddels gereageerd op de commotie die is ontstaan na het bericht in The Wall Street Journal:
The Journal mischaracterizes what happened and why. We used known Safari functionality to provide features that signed-in Google users had enabled. Its important to stress that these advertising cookies do not collect personal information.Unlike other major browsers, Apples Safari browser blocks third-party cookies by default. However, Safari enables many web features for its users that rely on third parties and third-party cookies, such as Like buttons. Last year, we began using this functionality to enable features for signed-in Google users on Safari who had opted to see personalized ads and other content--such as the ability to +1 things that interest them.To enable these features, we created a temporary communication link between Safari browsers and Googles servers, so that we could ascertain whether Safari users were also signed into Google, and had opted for this type of personalization. But we designed this so that the information passing between the users Safari browser and Googles servers was anonymous--effectively creating a barrier between their personal information and the web content they browse.However, the Safari browser contained functionality that then enabled other Google advertising cookies to be set on the browser. We didnt anticipate that this would happen, and we have now started removing these advertising cookies from Safari browsers. Its important to stress that, just as on other browsers, these advertising cookies do not collect personal information.Users of Internet Explorer, Firefox and Chrome were not affected. Nor were users of any browser (including Safari) who have opted out of our interest-based advertising program using Googles Ads Preferences Manager.
The Journal mischaracterizes what happened and why. We used known Safari functionality to provide features that signed-in Google users had enabled. Its important to stress that these advertising cookies do not collect personal information.
Unlike other major browsers, Apples Safari browser blocks third-party cookies by default. However, Safari enables many web features for its users that rely on third parties and third-party cookies, such as Like buttons. Last year, we began using this functionality to enable features for signed-in Google users on Safari who had opted to see personalized ads and other content--such as the ability to +1 things that interest them.
To enable these features, we created a temporary communication link between Safari browsers and Googles servers, so that we could ascertain whether Safari users were also signed into Google, and had opted for this type of personalization. But we designed this so that the information passing between the users Safari browser and Googles servers was anonymous--effectively creating a barrier between their personal information and the web content they browse.
However, the Safari browser contained functionality that then enabled other Google advertising cookies to be set on the browser. We didnt anticipate that this would happen, and we have now started removing these advertising cookies from Safari browsers. Its important to stress that, just as on other browsers, these advertising cookies do not collect personal information.
Users of Internet Explorer, Firefox and Chrome were not affected. Nor were users of any browser (including Safari) who have opted out of our interest-based advertising program using Googles Ads Preferences Manager.
Lees eerst de laatste alinea van mijn quote hierboven nog eens, met name dat Users of Internet Explorer, Firefox and Chrome were not affected.
En lees dan eens deze blog van Dean Hachamovitch, Corporate Vice President, Internet Explorer.
Eén keer raden of Google de waarheid sprak (want meer dan één keer heb je echt niet nodig)...
Het enige dat volgens mij de aparte Google diensten kan redden, is opsplitsing.
Nu maar wachten totdat er een Amerikaanse organisatie tegen Google opstaat, of er een openbaar aanklager met lef is...
Het lijkt wel op de rechtszaken tegen de maffia enkele decennia geleden...
Adverteerders zijn gek op Google, want hun advertenties worden heel gericht aan surfers getoond, waardoor ze vrij efficiënt zijn.
Pas als Google wettelijk wordt ingedamd, kunnen andere bedrijven weer geld verdienen met advertenties, en kunnen er zoekmachines worden gemaakt die geen geld kosten.
Maar als er geen wettelijke beperkingen aan Google worden opgelegd, dan maken alleen bedrijven met veel geld en een lange adem (Apple dus) kans om een Google concurrent op te zetten. Ik denk dat Apple nu nog andere doelen voor dat geld heeft, maar dat gaat misschien wel veranderen.
Ik neem trouwens wel aan dat die verdiensten wat minder zijn geworden, want vroeger was Google in Safari de enige optie, tegenwoordig zijn daar Bing en Yahoo aan toegevoegd. En dat betekent waarschijnlijk minder centjes van Google en wat meer van Microsoft en Yahoo.
Maar volgens mij gaan we off-topic...