Apple kan even goed drivers schrijven voor grafische kaarten als andere fabrikanten

Ze kiezen er gewoon resoluut voor om de meeste producten softwarematig te onderklokken, omdat een zwaardere GPU op een lagere clock rate minder stroom verbruikt en warmte produceert dan een iets tragere CPU op full speed.
Er is een groot verschil tussen geen driver te kunnen schrijven die een videokaart correct ondersteunt, en er een schrijven die ervoor zorgt dat de kaart zuiniger loopt, maar de maximaal mogelijke benchmarks van dat apparaat niet haalt.
Als je met Everest ed onder Windows en terminal tools onder OS X naar de kloksnelheid van je grafische chips en CPU kijkt, zal je zien dat Apple de kloksnelheid van beiden onder bedwang houdt zodat je Mac koeler loopt. Dit doen ze al sinds de iBook & PowerBook G4, maar het begint pas echt op te vallen sinds dual boot mogelijk is... Zelfs op de meeste iDevices zijn de grafische chips onderklokt.
De keuze voor deze aanpak ga ik niet verdedigen (ik zou ook liever hebben dat alle producten een halve cm dikker waren waardoor ze WEL kunnen koelen en op volle snelheid draaien), maar ik heb nog nooit kunnen klagen over de performance en/of de stabiliteit van de drivers van mijn Macs.
Mensen die onder OS X grafisch het onderste uit de kan willen halen, zijn sowieso aangewezen op een Mac Pro omdat daar de snelste videokaarten inzitten en deze op volle snelheid draaien. Gamers dual booten in Windows en zetten met Speedfan of Lubbo's Fan Control hun koeling een tandje hoger... Voor (echte) gamers is OS X toch geen goed platform, dus die zullen nooit tegen de onderklokbeperkingen van hun Mac aanlopen denk ik...