PS: en ik herinner me nog steeds niet (meer) hoe je ook alweer een link maakt...
(Bewerkt door Peter Villevoye om 0:53, 27-10-2016)
Ik kom hier nu ook al een tijdje, met tussenpozen en soms wat grotere pauze's en Macfreak is nog steeds mijn 'startpagina' omdat ik niet zit te wachten op 100 verschillende geruchten maar gewoon graag op de hoogte wordt gehouden van alles rond Apple.
Daarnaast is het forum voor mij perfect, als ik een probleem heb zijn er altijd wel een paar mensen die de helpende hand bieden en soms zijn de vragen dermate simpel dat ik ook wel eens kan helpen.
Indertijd toen Macfreak 1.1 stopte was ik behoorlijk onthand en miste het echt. Ik was ook erg blij dat Macfreak toen een doorstart maakte. De sfeer is inmiddels zelfs een stuk beter dan in de begindagen toen er nog wel geregeld 'getrolld' werd.
Kort gezegd, ik hoop dat Macfreak de winter doorkomt en ik wens Robert dan ook heel veel succes met het nemen van zijn beslissing. Ik ben zelf geen held in het schrijven van stukjes en ik ben niet vaak genoeg op het forum om te modereren, maar als ik op enige wijze kan helpen, dan bied ik hierbij mijn 'hulp' aan.
(oh Peter, linkje is [ url = de url van je linkje] plaats hier een grappige tekst [ /url ] ( en dan zonder de spaties
We hebben je gemist. Misschien kun je iets aan die lege linkerkant op de homepage doen?
Hier ook een oudgediende... Ook iemand die sinds een aantal jaren minder frequent de site bezocht...
Ik betaal nu ook voor de sites waar onafhankelijke journalistiek bedreven wordt . En zou dat natuurlijk ook voor MF doen.
Eerst mijn opmerkingen over waardering van de site.
Een grondige vernieuwing lijkt me op zijn plaats. Ofschoon de waardering voor het werk dat Robert verricht heeft natuurlijk verdiend is, koop je natuurlijk niet veel voor deze waardering. Nog sterker: waardering van een hele hoop mensen aan de ene kant en in je eentje een site draaiend houden is natuurlijk geen levensvatbare situatie. Bovendien komt de waardering te laat; pas als de Robert een bedenkpauze inlast.
Natuurijk wel hartverwarmend , maar het geeft MF geen nieuwe impuls.
Ik realiseer me dat de "Ik wil alles gratis en wel snel en makkelijk" mentaliteit ook een rol kan spelen bij het voortbestaan van MF.
Vragen stellen en correct antwoord krijgen/ hulp vragen en krijgen wordt dan bijna een anachronisme. Een soort eilandje in deze snelle veranderende tijd waarin iedereen zichzelf wil 'branden', advertentiegeweld bijna onvermijdbaar is en FaceBook , Google (Youtube) en soortgenoten de volledige aandacht opeisen.
In zo'n tijd is MF nauwelijks meer zichtbaar ..
Moet MF dan meegaan in deze 'aandachtsindustrie'? Hoe blijft de kern ( nieuws+ helpdesk) de moeite waard voor digibeten, nieuwelingen, gevorderden en experts (binnen een bepaald gebied)?
We moeten er rekening mee houden dat jongeren makkelijker engelstalige informatiezoeken en vinden. Is die doelgroep eenmaal weg kun je het verder schudden met MF.
Wat zou dan nog mogelijk zijn?
maak een indeling in mate van bekendheid met de materie. (digibeten hoekje, beginneling, etc) maak een pool van mensen die op een bepaald gebied anderen willen helpen zorg er voor dat hoe onbekender met de materie hoe vriendelijker/behulpzamer de 'expert' zorg a.h.w. voor een genius-bar maar dan MF style. schaf de bolletjes cultuur van hoe actief je bent geweest af of breidt die uit met een scoringssysteem waarbij aangegeven wordt hoe zeer veel zaken je 'opgelost' hebt, of zo. MF veteraan is oninteressant; geduld, vriendelijkheid, voordoen hoe het moet, uitleggen waarom iets beter is....Een soort karma systeem dus. daarbij zijn natuurlijk ook een aantal 'alleskunners' niet onbelangrijk ontmoedig een 'ik ben de beste helper cultuur' en stimuleer een 'samen helpen we je er wel doorheen mentaliteit maak de site meer visueel. MF is vooral een lees site en geen kijk site . voor mijn part een leessectie en een kijksectie (how to video's); of een mix van beiden. Voor mijn part een clubje mensen die de how to tekst vertalen naar een filmpje. De tekstschrijvers kunnen zo aangevuld worden door de videomakers of mensen die een thema op een andere wellicht ook creatievere manier kunnen presenteren. Ik ben zelf geen fan van infographics; maar er is van alles denkbaar om iets op een creatieve manier duidelijk te maken. De nieuws site bevatte wel filmpjes de helpdesk nauwelijks. Het heeft niet mijn voorkeur maar een Youtube kanaal zou ook de vindbaarheid van de site verhogen Ga meer het land in. Zoek professionals op die ergens goed in zijn. Zoek de verzamelaars op. Ga eens kijken bij de cursussen van de Apple Stores; hoe goed zijn die ? Wat kan er beter? Promoveer de vaste leveranciers van nieuwsberichten of maak een pool van mensen die met elkaar de nieuwsitems verdelenMaak het posten wat makkelijker (o.a. met video's) , maak het uploaden van een pdf of tekstbestand mogelijk.
Ik kan nog meer dingen bedenken, maar realiseer me wel dat daar vooral meer mensen voor nodig zijn.
Ik vind dus de vraag " Waaraan wil je meedoen?" belangrijker dan de vraag of je wat wilt betalen of niet. Hoe meer waardevolle info je biedt des te meer men er voor wil geven.
Ik wil wel meedenken hierin dat mag duidelijk zijn. Bij sommige gedeeltes wil ik zelfs ook veel tijd in gaan steken.
Psychomac
Ik ben benieuwd waar de eigenaren mee komen, wat ze willen, waar ze behoefte aan hebben. Stuur me een PB als ik iets kan doen...
PSYCHOMAC om 16:51, 29-10-2016Een grondige vernieuwing lijkt me op zijn plaats. ...We moeten er rekening mee houden dat jongeren makkelijker engelstalige informatie zoeken en vinden. Is die doelgroep eenmaal weg kun je het verder schudden met MF.
Wat hiervoor nodig is, is de medewerking van andere forumleden om initieel mee te denken en vervolgens (indien mogelijk) een bijdrage (in tijd) te leveren aan de verwezelijking ervan.
'Driekwart internetgebruik is mobiel in 2017'In 2017 zullen mobiele apparaten voor 75 procent verantwoordelijk zijn voor het volledige internetverkeer.
In 2017 zullen mobiele apparaten voor 75 procent verantwoordelijk zijn voor het volledige internetverkeer.
Ik ga dit zeker volgen.
Ik heb hier twee pubers en regelmatig vriendjes en vriendinnetjes op bezoek. Loop zelf met ideeën rond om een soort Apple Museum ( maar wel heel anders dan in Orvelte), bezoek daarvoor allerlei startersdagen en daar krijg ik vaak de opmerking : Dat zoek je toch gewoon op bij de Engelstalige Forums... En dan zegt de verbaasde blik van de mensen meer dan de inhoud van wat ze zeggen. Mensen willen het snel even opzoeken en gaan dan weer verder. Belangstelling voor de site waar ze het van plukken is er niet zo. Meer kant en klare gerechten dus.... Jongeren pikken ook ontzettend veel van elkaar op.
De vraag is hoe we die groep kunnen vangen. Een snelle hap bieden in de vorm van duidelijke, eenvoudige video's lijkt me het beste. Zeg maar MacMost in het Nederlands nog beter natuurlijk een jonge enthousiaste gast als bij EverythingApplePro. Of dat haalbaar is is natuurlijk een andere zaak.
Vind wel de graad van geïnformeerdheid van de forumleden hier met kop en schouders boven de snelle-oplossingen-zoekers steken. Een clubje van welingelichte mensen (MF-ers) die met elkaar zaken uitwisselen is natuurlijk prima. Een groot gedeelte van de snelle-hulp-zoekers haakt dan waarschijnlijk af. De vraag dient gesteld te worden of de site zo duidelijk een MF-identitteit moet hebben.De afstand kan soms te groot zijn voor iemand die nog niet zo ver is. Ik zeg daarmee niets slechts over de waarde van de nieuwssite ( die was prima) en de waarde van de kennisdatabank die de MF-ers vormen, maar ik hoop duidelijk gemaakt te hebben dat er toch iets wringt. De drempel zou voor veel nieuwelingen te hoog kunnen zijn. Een vraag stellen zou overbodig gemaakt kunnen worden door filmpjes aan te bieden. Wellicht een YouTube kanaal . De enigste twee filmpjes die je vind op YouTube zijn van MacMiep als je MF als zoekterm gebruikt.
Ik merk het hier in mijn omgeving ook steeds meer. Mensen vragen mij oplossingen en zijn er helemaal niet in geïnteresseerd hoe iets werkt en waarom het zo werkt. Volgen de updates en de daarmee gepaard gaande nieuwe functies ook niet zo... Maar als iets fout gaat wil men wel iemand die het snel even fixt.
De oudere Mac bezitter zonder veel voorkennis is natuurlijk ook een interessante doelgroep . Die lijkt makkelijker te bedienen als de vindbaarheid van de site maar verbeterd wordt. Ook daar lijken mij instructieve video's een oplossing. Bij deze groep kan het ook meer via tekst, maar verwijzen naar een instructievideo lijkt me ook daar een extra. We kunnen natuurlijk ook verwijzen naar Appletips.nl of de buren waar nodig. Maar dat gebeurd al vaak genoeg. Daarbij zal ook een groep zitten die al lang voorbij gestreefd is door de eigen kinderen; ze realiseren zich daarbij niet dat jongeren vaak alleen een ster zijn in een beperkte range van veel gebruikte apps en verder niet veel basiskennis hebben. Ouderen zijn vaker voorzichtiger w.b. privacy en veiligheid en kunnen hierbij best nog een beetje ondersteund worden. Jongeren zijn vaak te naïef en impulsief w.b. privacy en veiligheid; daar valt wellicht ook wat te doen.
Als er een clubje zou komen voor het maken van instructievideo's ben ik beschikbaar en wellicht zijn er anderen die dat ook willen doen. Als er een clubje komt die 'er op uit trekt' (reportages, 'op bezoek bij' {belangrijke MF-ers, professionals in het veld, Apple Stores, }) stel ik me eveneens beschikbaar. Liefst natuurlijk samen met anderen
mvgr
psychomac
Erg vaak laadt Macfreak, eenmaal in de fora, of bij een reply, beestachtig traag tot niet!
Wat Pieterr aanhaalde: de iOS onvriendelijkheid is nog het ergste niet. Ikzelf zit parkeer MF vaak in mijn dock, omdat ie zo lijkt te spartelen dat ie lijkt er nooit meer door te komen...
Zoals een vriend van me eens zei: "MF is ploegen". Ik heb veel sympathie voor MF en ook veel geduld,maar zit me soms minutenlang af te vragen of de server/ X-serve down is.En me daarbij nét niet de haren uit de kop te trekken van ergernis.
Tel daarbij op het gebrek aan een autosave functie, en je komt tot een situatie waarbij velen afhaken op wat eigenlijk een infrastructureel probleem is.
Het zal je maar gebeuren dat een weldoorwrochte, lange reply met zorgvuldig gekozen links en/ of plaatjes naar het hiernamaals verdwijnt omdat je even vergeten bent een select all- copy to clipboard uit te voeren. Ronduit ergerlijk.
Eerst en vooral een snelle(re) server opzetten lijkt me daarom primordiaal. Wie van ons heeft nog geduld met een trage website of een site die helemaal hangt?
Stel je voor: op een mobieltje is zoiets helemaal feest!
Nog een component van publieksvriendelijkheid, na een snellere server: de forumsoftware.MF heeft niet eens een functieknop om selectief te quoten!Omdat ik wel mijn weg weet met wat BB Code kan ik dat wel eens, maar het extra tikwerk is weerom: ploegen.
En waarom nu nog selecties en functieknoppen gebruiken als bijna overal elders de gangbare Command B/U/I etc. gewoon werken?
Ik hou bv. ook niet zo van bv. VBulletin, maar die tikt verdomd wat rapper!
Ziezo, nou stop ik over de infrastructuur, over de rest later.
Ik denk dat het zeker nodig is om dergelijke veranderingen door te voeren. Maar of dat binnen de huidige programmatuur ook haalbaar is voor een nieuwe ploeg van vrijwilligers durf ik sterk te betwijfelen.
Ik denk dat de enige mogelijkheid is om een tijdje door te modderen met de huidige MacFreak opzet en programmatuur en ondertussen een team samen te stellen van mensen die MF vol energie nieuw ondergoed willen aantrekken.
Wanneer dat niet zou lukken is m.i. MF ten dode opgeschreven, de welwillendheid voor het geven van donaties door zoveel leden ten spijt.
Meteen daarna werd mij weer gevraagd om dat verwijderen (wat ik deed, ik ben kennelijk te aardig) maar Google's geheugen was goed genoeg, waardoor dit draadje ontstond.
Inmiddels zijn we een eind verder en vraag ik me af of MacFreak nog bestaansrecht heeft in de vorm zoals het in de afgelopen jaren heeft bestaan. Doordat veel van onze bezoekers enthousiast reclame's blokkeren zijn onze inkomsten daaruit voor het overgrote gedeelte verdwenen, de enige manier die ik me nu nog kan bedenken is door een systeem van betaling.
Daarom mijn vraag aan jullie: als je minimaal een tientje per jaar zou moeten betalen voor MacFreak, zou je dat dan doen? In ruil daarvoor zou de site en het forum naar een nieuwe versie gaan, dus klaar voor Retina Displays, mobiel, etc.
Wil je aan ons laten weten of je graag een tientje (of meer) per jaar voor het voortbestaan van MacFreak als nieuwssite over zou hebben? Dat kan door even een mailtje te sturen naar info@macfreak.nl
Ik ben benieuwd hoeveel reactie hierop komt.
Robert om 14:46, 21-11-2016Daarom mijn vraag aan jullie: als je minimaal een tientje per jaar zou moeten betalen voor MacFreak, zou je dat dan doen? In ruil daarvoor zou de site en het forum naar een nieuwe versie gaan, dus klaar voor Retina Displays, mobiel, etc.Wil je aan ons laten weten of je graag een tientje (of meer) per jaar voor het voortbestaan van MacFreak als nieuwssite over zou hebben? Dat kan door even een mailtje te sturen naar info@macfreak.nlIk ben benieuwd hoeveel reactie hierop komt.
Voor deze vraag mag je toch wel een nieuw draadje starten?Anders valt het misschien nog te weinig op.
Overigens, mijn antwoord is: ja.
Axhill om 16:24, 21-11-2016Het een sluit het ander toch niet uit?
Robert om 14:46, 21-11-2016Daarom mijn vraag aan jullie: als je minimaal een tientje per jaar zou moeten betalen voor MacFreak, zou je dat dan doen? In ruil daarvoor zou de site en het forum naar een nieuwe versie gaan, dus klaar voor Retina Displays, mobiel, etc.
Ik denk dat wanneer je eerst moet betalen voor het krijgen van hulp via een forum je daar geen bezoekers meer krijgt.
Mijn vraag is dan ook, hoe gaat MacFreak er uitzien? Kun je alleen op het forum komen als je betaald hebt, Of kun je alleen dan het nieuws lezen? Kun je wel je vraag stellen maar alleen de antwoorden lezen na betaling? Of gaat het hier om donateurs die bepaalde extra rechten ontvangen? Of ....
Bedenk dat je nauwelijks nog bezoekers gaat krijgen wanneer je een bijdrage vraagt voor diensten die elders gratis zijn te krijgen.
Dus, duidelijke vraag aan Robert, is jouw idee om hier een betaalsite van te maken?
MacWim om 15:19, 21-11-2016Voor deze vraag mag je toch wel een nieuw draadje starten?Anders valt het misschien nog te weinig op.
Sowieso nieuwswaardig, een teken van leven van Robert.