De aangeboden garantie bij Apple is ...
4 augustus 2011 - 19:28   
geplaatst door: basske
... slechts 1 jaar

Maar elk product heeft in Belgie recht op 2 jaar garantie.
Is Apple hiermee niet in overtreding met de Belgische Wetgeving ?

Zie ook
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.16958/1.1081166

De aangeboden garantie bij Apple is ...
4 augustus 2011 - 19:43    reactie #1
geplaatst door: Ziegler
Niet als producent. Als er een AppleStore z'n deuren opent in België, moet die zich gewoon houden aan de wetgeving aldaar. Datzelfde geldt natuurlijk voor online verkopen.
De aangeboden garantie bij Apple is ...
4 augustus 2011 - 19:47    reactie #2
geplaatst door: MacFrankie
Het is ons Europese recht dat we 2 jaar garantie hebben! De partij die de hardware aan jou verkoopt is daar verantwoordelijk voor. Voor jou maakt het niet uit dat Apple maar 1 jaar garantie geeft als je Mac na 9 of 15 maanden kapot gaat, voor de winkel wel. In het laatste geval kost het hun meer geld.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
De aangeboden garantie bij Apple is ...
4 augustus 2011 - 21:49    reactie #3
geplaatst door: Wink10
Garantie is een breed begrip.
Lees eens: http://www.apple.com/nl/legal/warranty/

Overigens: ik heb nu mijn iMac en iPod ruim 2 jaar, en de iPad 1 jaar, en nog nooit een probleem gehad. Sterker nog: elke dag veel plezier, ook met het onderling syncen!

:thumbs-up:

Maar het is natuurlijk goed om er eens over na te denken hoe het zit als er iets defect raakt!

De aangeboden garantie bij Apple is ...
5 augustus 2011 - 00:20    reactie #4
geplaatst door: Jules
Je hebt inderdaad garantie en garantie. Apple biedt 1 jaar volledige garantie tegen enig defect dat in het eerste jaar na aanschaf de kop opsteekt bij normaal gebruik. Dit is beter dan wat de wetgeving voorschrijft. Je kunt die garantie met AppleCare - maar da's best prijzig - uitbreiden tot 3 jaar. Zonder AppleCare is de verkoper nog steeds gehouden aan de wet. Dit betekent in de praktijk meestal dat je - wanneer er in het tweede jaar - defecten optreden soms een deel, soms alles en soms niets vergoed krijgt wanneer het toestel gerepareerd moet worden. In tegenstelling tot bij de 1-jaars garantie van Apple en AppleCare moet je dan vaak wel in discussie over wat je uiteindelijk zelf moet betalen.
De aangeboden garantie bij Apple is ...
5 augustus 2011 - 10:35    reactie #5
geplaatst door: markof

Citaat
MacFrankie om 19:47, 4-08-2011
Het is ons Europese recht dat we 2 jaar garantie hebben! De partij die de hardware aan jou verkoopt is daar verantwoordelijk voor. Voor jou maakt het niet uit dat Apple maar 1 jaar garantie geeft als je Mac na 9 of 15 maanden kapot gaat, voor de winkel wel. In het laatste geval kost het hun meer geld.

Helemaal juist maar het vervelende is dat ondanks alles Apple en de aangesloten resellers mensen nog steeds proberen AC aan te smeren en diens consumentenrechten te ondermijnen door diens rechten niet te erkennen of er i.i.g moeilijk over te doen alsof men met de garantie een gunst verleent. :angry:

Ik zeg altijd: volhouden en desnoods als men je niet tegemoet komt de zaak
hard maken bij bevoegde instantie. :reading:

De aangeboden garantie bij Apple is ...
5 augustus 2011 - 10:45    reactie #6
geplaatst door: maceagel
Ik kan me een goed verhaal herinneren van een oom van mij.
Hij had bij de bcc een product gekocht en was na 1,5 jaar kapot gegaan.
Ze wouden hem niet omruilen of repareren terwijl je 2 jaar recht hebt op garantie.
Hij ging voor de ingang van de winkel staan en riep naar mensen die langs liepen of naar binnen gingen dat ze er beter niet konden kopen. Binnen een half uur kreeg die te horen dat het toch gratis gerepareerd werd :happy: .

(Bewerkt door maceagel om 10:46, 5-08-2011)

_[Apple Certified Technical Coordinator 10.6]_
_[Apple Certified Technical Coordinator 10.7]_
De aangeboden garantie bij Apple is ...
5 augustus 2011 - 10:52    reactie #7
geplaatst door: MacFrankie
@markof:
Het voordeel van Apple Care is dat je nooit discussie hebt (mag hebben) en dat het meestal uitgebreider is dan de standaard garantie; als je een kop koffie over je MacBook heen gooit, valt dat niet onder de garantie, maar wel onder de Apple Care. Het nadeel is dat het bedrag wat je ervoor moet betalen buitenproportioneel hoog is, je betaalt er zo 25% voor de nieuwwaarde extra voor!

MyCom geeft 3 jaar garantie op alle laptops, dus ook de Apple MacBook's (MB/MBP/MBA). Maar toch probeert ook MyCom je nog extra garantie (je weet wel, die ene kop koffie) te verkopen.

Maar toch vind ik de MyCom methode beter dan de Apple / APR methode. Garantie moet standaard zonder discussie minimaal de wettelijke 2 jaar zijn, en liefst nog wat mee (MyCom's 3 jaar), waarmee je vertrouwen wekt bij de klant dat je achter de kwaliteit van de spullen die je verkoopt staat.

Dat je daarnaast nog een extra servicecontract probeert te verkopen is prima. Zo kan een winkelketen met relatieve lage basis-marges toch een goede service leveren voor mensen die daarvoor willen betalen.

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
De aangeboden garantie bij Apple is ...
5 augustus 2011 - 11:12    reactie #8
geplaatst door: FanBoy
Apple treedt wel meer regels met voeten qua garantie, op de site staat bijvoorbeeld het volgende
Citaat

Opmerking: Voor alle producten op deze website die niet de merknaam Apple dragen, worden service en ondersteuning uitsluitend geboden door de fabrikant van het product, in overeenstemming met de voorwaarden die bij het product worden verstrekt. De standaardgarantie van Apple heeft geen betrekking op niet-Apple producten, zelfs niet als deze samen met een Apple product in één verpakking zijn geleverd of samen met Apple producten zijn verkocht. Voor technische ondersteuning en klantenservice voor dergelijke producten neem je rechtstreeks contact op met de fabrikant.

Apple stuurt je naar de fabrikant en dat is tegen de wet in, maar toch komen ze er mee weg. Wanneer Apple je iets verkoopt, horen zij de garantie afhandeling te doen en heb je niets met de fabrikant te maken. Apple moet alles afhandelen.

@MacFrankie, Apple care dekt de bak koffie ook niet, alle externe oorzaken zijn uitgesloten in artikel bii van de Applecare voorwaarden,

(Bewerkt door FanBoy om 11:18, 5-08-2011)

-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-