Aan het WiFi netwerk hangen een iMac (13.2), een iPad (2), een iPhone (4s) en een MacBook (08.?).
De eerste weken heb ik nogal wat problemen gehad in de airport-verbindingmet de verschillende devices. Als ik het ene device verbond, dan vielen (de) andere uit.
Bij dat verbinden kreeg op het scherm van het te koppelen device een instructie-window met de opdracht om de modem opnieuw op te starten. En als de modem geheel was opgestart moest ik door gaan naar het volgende scherm.
Op een serie opeenvolgende schermen moest ik dan vragen beantwoorden.En daarna werkte het desbetreffende device WEL. Maar later bleek dan dat (de) andere devices NIET meer werkten.
Na twee weken aanmodderen ontdekte een oplettende buurmandat NA het opstarten van de modem OOK de TimeCapsule ging knipperen.
Sinds ik dat weet, wacht ik met scherm-vragen beantwoordentot ook de TimeCapsule klaar is met knipperen.
En nu lijkt alles goed te werken.
SUGGESTIE:Het lijkt mij handig als op het eerste scherm komt te staan,dat je verder mag zodra de TimeCapsule klaar is met knipperen.
En dus NIET als de modem klaar is met opstarten.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Als ik het goed begrijp wilde je enkele devices draadloos verbinden met je Timecapsule.
Het is mij een raadsel waarom je dan iedere keer je kabelmodem en/of je Timecapsule meent te moeten herstarten, zou je dit eens kunnen toelichten?
Normaliter zoek je op je devices het betreffende netwerk (de SSID van de Timecapsule neem ik in dit geval aan?) en geef je het wachtwoord op. Dan ben je verbonden, klaar. Geen herstart nodig.
Het probleem was steeds, dat het ene of andere device opeens geen verbinding kon maken met mijn WiFi. Gek genoeg: het device zag wel dat mijn Wifi er was, maar maakte GEEN verbinding.Bij de iMac en de macBook staat er dan in systeemvoorkeuren > netwerk voor WiFi een GELE stip.
Om die stip weer groen te maken, klik je > assistentie... > Probleemoplossing... > ...
en dan komt er een window met advies: Start de modem opnieuw op en als de modem helemaal is opgestart, klik dan > doorgaan (naar het volgende window)
Bij de iPhone krijg je die aanwijzing om opnieuw op te starten NIET.Dat heb ik zelf bedacht, na een halve dag te hebben aangekeken tegen een draaiend wieltje voor de naam van mijn WiFiEn na dat opstarten kwam er opeens een vinkje. Hoera, hoera, hoera.
NB: nu alles (weer) loopt zoals het hoort, is die stip (op de iMac en de macBook) gewoon GROEN.En als ik dan ga klikken in systeemvoorkeuren > netwerk dan krijg ik ook GEEN advies meer om de modem opnieuw op te starten.
Maar helaas dus ook geen oplossing. Maar goed als het nu stabiel is. Heb je wellicht wifi ook nog aanstaan op het UPC modem en dan hetzelfde kanaal oid?
Gr.
Ik had wel gisteren een bericht (rechtsboven in mijn scherm), dat er al 58 dagen geen backup was gemaakt. Maar volgens de TimeMachine Voorkeuren was de laatste backup nog geen 12 uur oud. ???
Mijn jongste zoon heeft aangeboden om er eens naar te kijken.Dus dat wacht ik dan maar af.
Luc Weide om 15:44, 20-06-2014Een maand geleden ben ik overgestapt van KPN naar UPC. Dat betekende in de meterkast een (nieuwe) modem aan de TV-kabel in plaats van de (oude) modem aan de telefoon-kabel. Die modem is met een ethernet-kabel doorverbonden naar de TimeCapsule op mijn bureau. De modem staat in bridge-stand.
Luc Weide om 8:11, 21-06-2014Bij de montage van de modem etc. heb ik de monteur gezegd dat mijn WiFi via de TimeCapsule loopt. En toen heeft hij de modem in bridge-stand gezet.
Om de WiFi van je Time Capsule te kunnen gebruiken hoeft je UPC modem niet in brugmodus te staan. Verder is een tweede WiFi-accesspoint in je meterkast handig om een betere WiFi-dekking in je huis te hebben. Je kunt m.i. beter je Time Capsule in brugmodus zetten.
Ik heb zelf ook een UPC modem/router en die fungeert gewoon standaard als router. De extra AirPort Express gebruik ik om de WiFi-dekking beter te krijgen (en voor AirPlay).
Bedenk dat het lastiger wordt om netwerkproblemen op te lossen als je afwijkt van de configuratie die de meeste UPC modem/router bezitters hebben. (Mijn mening.)
Ik weet niet of dit aan de orde is maar je zou eens kunnen kijken naar de ip nummers die de apparaten toegewezen krijgen. Zowel die als wel op het internet kunnen als ook degenen die dat niet kunnen. Thuisnetwerken hebben doorgaans nummers als 10.x.x.x of 192.168.x.x Wanneer een apparaat geen nummer heeft gekregen maakt die er zelf maar een en die begint altijd met 169. Ook is er nog een speciale range voor thuisnetwerken (172.16.0.0/12), maar die zie je hier zelden. Alle andere nummers zijn afkomstig van je provider.
Een uurtje geleden heb ik op mijn iPhone 14 app's upgedate.Die apps zijn ook echt bijgewerkt.Maar op het startscreen staat bij de icoon van de AppStore nog steeds die (rode) 14
En bij iPhone > instellingen > WiFi blijkt, dat de iPhone mijn netwerk WEL ziet maar GEEN contact kan maken.
Nog een check:Als ik op mijn iMac in Kaarten een route deel met mijn iPhone,dan komt die route NIET aan.
@ Pieterr: Ik ga eens naar de modem kijken.
(Bewerkt door Luc Weide om 15:39, 22-06-2014)
Zoals kiopoula aangaf dien je op je lokale netwerk andere getallen te zien, doorgaans in de range 192.168.x.x of 10.x.x.x. Als de serie met bijvoorbeeld 213 begint heb je inderdaad geen NAT. En dat is een slechte zaak, alleen al uit beveiligingsoogpunt.
Bij de TC moet je voor aan/uit de stekker gebruiken.Dat deed ik dus ook altijd bij de modem.Maar nu weet ik dat die een modem nog een ouderwetse schakelaar heeft.
Toen ik weer boven kwam zag ik dat de iMac geen verbinding meer had.
Kijken op voorkeuren > netwerk : WiFi heeft het zelf toegekende IP-adres 169.254.x.xen kan GEEN verbinding maken.
> assistentie> probleemoplossingkies > WiFi > ga doorkies > netwerk > ga door
Network Diagnostics wil toegang tot sleutelhanger> sta toe
DHCP of PPPoE ? kies > DHCP > ga door
ADSL of Kabelmodem ?ja > ga door
START HET APPARAAT OPNIEUW OP
ALS HET OPSTARTEN IS VOLTOOID> ga door
Dank zij de oplettende buurman wacht ik nu tot ook de TC klaar is met knipperen (geel)
Zijn er andere apparaten zoals routers, fire walls, beheerde switchesrechtstreeks aangesloten op het ZOJUIST OPGESTARTE APPARAAT ?
terwijl ik nadacht of ik moest antwoorden- ja (de TC ??? )- nee (de TC was ZELF ondertussen OOK opgestart ??? )
kwam er spontaan een nieuw window met de tekst:Uw netwerk lijkt goed te werken !!!!> stop
De iMac doet het WEER.De iPhone doet het ook weeren de iPad doet het NOG.En de macBook staat bij de buren.Dat ga ik straks vragen.Maar ik vrees weer van NIET.
(Bewerkt door Luc Weide om 15:32, 22-06-2014)
Luc Weide om 15:23, 22-06-2014Aan de modem is aan de buitenkant niets te zien. Er is één heel klein knopje op de achterkant. En dat bleek de aan/uit schakelaar te zijn.
De UPC modem/routers zijn te configureren via een webinterface.Als je het typenummer weet kun je op de UPC website de handleiding vinden.
iPhone kan GEEN verbinding makeniPad heeft nog steeds verbindingiMac heeft ook nog steeds verbinding.
herstart iMac:
iMac heeft nog steeds verbinding.iPad heeft ook nog steeds verbinding iPhone kan nog steeds GEEN verbinding maken
herstart Modem:
iPhone MAAKT verbinding (bij 2e (!!!) serie knipperingen van TC)iMac heeft nog steeds verbindingiPad heeft ook nog steeds verbinding
herstart iMac (gebeurt nog maar zelden, blijft meestal sluimeren):
iMac OKiPad OKiPhone GEEN verbinding
???
(Bewerkt door Luc Weide om 18:02, 22-06-2014)
(Bewerkt door Luc Weide om 18:04, 22-06-2014)
1 TC verwijderddaarna TM gecheckt, werkt prima
TM Voorkeuren gecheckt: laatste Backup vandaag 14:00 uur
Opnieuw Schijf EHBO gestart:nu WEL TM Backup> herstel........., nu nog 15 uur te gaan.
nieuw Finder venster geopend:bij APPARATEN: 0 (nul) x TimeCapsulebij GEDEELD staat nu de naam van de schijf van de TC
(Bewerkt door Luc Weide om 20:41, 22-06-2014)
(Bewerkt door Luc Weide om 20:46, 22-06-2014)
Terwijl ik dat ding van de muur haalde,om het label aan de achterzijde te kunnen lezen,viel de ethernetkabel er uit.
Ik heb die kabel in het eerste gat (van een rijtje van 4 passende gaten) geduwden doorgeduwd tot ik een klik hoorde/voelde.
De TC doet het weer,dus ik denk dat ik goed gegokt heb.
Ondertussen constateert het schijfhulpprogrammadat de de schijf van de TM Backups stuk is en niet gerepareerd kan worden.
Ik ga die schijf nog een keer checken.want misschien lag het aan die losse ethernetkabel ???
En ja hoor: na de nieuwe check blijkt de schijf helemaal OK.
(Bewerkt door Luc Weide om 15:10, 23-06-2014)
Pieterr om 9:38, 21-06-2014Om de WiFi van je Time Capsule te kunnen gebruiken hoeft je UPC modem niet in brugmodus te staan. Verder is een tweede WiFi-accesspoint in je meterkast handig om een betere WiFi-dekking in je huis te hebben. Je kunt m.i. beter je Time Capsule in brugmodus zetten.Ik heb zelf ook een UPC modem/router en die fungeert gewoon standaard als router. De extra AirPort Express gebruik ik om de WiFi-dekking beter te krijgen (en voor AirPlay).Bedenk dat het lastiger wordt om netwerkproblemen op te lossen als je afwijkt van de configuratie die de meeste UPC modem/router bezitters hebben. (Mijn mening.)
UPC adviseert zelf om de modem TC7200 WEL in bridge-mode te zetten.http://www.upc.nl/klantenservice/uitleg/wifi-instellingen/[/url]
Bij mij is dat ook gebeurd, want ik kan de modem alleen benaderen via 192.168.100.1
(Bewerkt door Pieterr om 17:28, 23-06-2014)
Tot een maand geleden had ik altijd internet via KPN en TV via UPC. Toen ik mijn laatste KPN-modem kreeg, had ik nog nooit gehoord van routers en bridge-mode. Ik denk nu (achteraf) dat die KPN-modem als router heeft gefungeerd.
Later heb ik ook een Apple-TC geïnstalleerd. Ik heb altijd aangenomen, dat die TC het 'routerwerk' deed, maar nu (achteraf) denk ik dat modem en TC gewoon dwars door elkaar heen hebben gewerkt, zonder voor mij merkbare problemen. Wat Pieterr ook adviseert (heb ik dat goed begrepen ?)Maar wat op OMT in een draadje van 'Poezenbeest' zeer wordt afgeraden.
Sinds een maand heb ik zowel internet als TV gecombineerd van één provider en wel van UPC. Op macFreak had ik al een aantal keren wat gelezen over routers En bij de montage van de (nieuwe) modem heb ik net gedaan of ik dat allemaal snapte Ik zei tegen de monteur dat die modem in bridge-mode moest staan en dat heeft hij toen geregeld.
Toen begonnen de problemen. En dank zij jullie informatie denk ik nu het volgende: De iPhone is de enige die zich netjes laat routeren door de TC, compleet met NAT De rest blijft hardnekkig hangen aan de modem, maar die kan nu (nog) maar 1 device tegelijk aan.
Zolang de iMac BLIJFT aanstaan en blijft ingelogd via de modem, kan de iPhone via de TC worden ingelogd (door herstarten van modem annex TC)
Maar zodra ik de iMac herstart, wordt de iPhone weer geaborteerd.
Dus ik denk dat het probleem (en de oplossing) nu is:
Hoe vertel ik mijn iMac, iPad en macBook dat ze niet meer hardnekkig aan de modem blijven hangen, maar een nieuwe (NAT) weg moeten zoeken via de TC.
Klopt dat ? En zo ja, hoe vertel ik ze dat ?
(Bewerkt door Luc Weide om 9:24, 24-06-2014)
Allemaal bedankt.Sorry van dat 2e draadje.Maar ik ben zelf wel 20 keer opnieuw begonnen.