De manier waarop iPhone-eigenaars de gebreken van hun smartphone verdedigen, is volgens Strand Consulting vergelijkbaar met het stockholmsyndroom. Deze benaming, voor een bekend psychologisch verschijnsel, komt van een overval in de Zweedse stad waarbij gijzelaars het opnamen voor hun gijzelnemers, zelfs na een zesdaagse gijzeling.
Gebruiker praat gebreken goedBij iPhone-gebruikers gelden gelijkaardige symptomen. "Apple heeft een prachtige telefoon gelanceerd met een fantastische gebruikersinterface", zeggen de onderzoekers. "Maar het toestel heeft ook meerdere technische tekortkomingen, die door veel gebruikers gewoon geaccepteerd en verdedigd worden. Zelfs als die gebreken hen flink beperken in hun dagelijkse doen en laten.
Sommige van deze tekortkomingen, zoals de hoge prijs, de zwakke camera, het ontbreken van goede sms- of mms-functionaliteit of het niet kunnen verwisselen van die batterij, worden volgens de analisten meestal goedgepraat door de gebruikers.
Ook het feit dat consumenten iPhones vaak met hart en ziel blijven verdedigen én kopen, bewijst volgend Strand dat er veel overeenkomsten zijn met het stockholmsyndroom.
bron: Smart Business Strategies
Of ik leid inderdaad aan het Stockholm syndroom, of niet-iphone bezitters zijn gewoon jaloers. Ik denk het laatste!
Edit: wat ik ook mis is een ongewenste reclame-folder (map dus he, geen reclamefolder, die krijg ik al genoeg) in Mail!
(Bewerkt door Dennissie om 14:08, 14-01-2010)
Of valt dit dan toch meer onder de term verslavingen?
Zijn de onderzoekers misschien stiekem in dienst van de consumentenbond?
Ik noem dat het 'Redmond Syndroom'...
[ Ger ][/news]
Nu moet altijd maar weer synchroniseren en ik krijg daar onderhand wel een punthoofd van. Vooral doordat je steeds maar weer je kabel moet gebruiken om het te doen. Daar moet Apple maar eens verandering in brengen want dat vind ik nier meer kunnen anno 2010 .
En mappen aanmaken voor foto's zou ook wel handig zijn. Nu is het maar een ongeregeld zooitje.
(Bewerkt door marco72 om 14:42, 14-01-2010)
http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=21&topic=1091
(Bewerkt door instep om 15:24, 14-01-2010)
Feit is dat Apple van oudsher een Apple-community heeft waar andere fabrikantenjaloers op zijn. Apple kan meerdere producten aan dezelfde klanten verkopen, dievernieuwen regelmatig hun apparatuur en zijn overal zichtbaar actief met de producten van hun firma. Dat ze soms daarin wat te ver gaan, het zij zo, dat doeteen Opel-liefhebber ook. Het percentage 'believers' is gewoon relatief groot ...Als wij aan dit syndroom zouden 'lijden' , nou dan zijn een heel groot aantal liefhebbers van wat voor product dan ook 'gestoord' . Nou , allemaal naar de internet-therapeut zodat ze weer een gewone PC gaan gebruiken?
iPhone gebruikers worden immers niet gegijzeld door hun apparaatje maar hebben (kennelijk) de neiging om negatieve berichten over hun apparaat te filteren of te negeren.
Wel grappig dat ik als nieuwe Mac gebruiker -en dus nog niet bevooroordeeld- wel iets herken in dat artikeltje. Het lijkt, voor mij althans, zo te zijn dat Mac gebruikers veel meer tevreden zijn over hun product dan de gemiddelde Microsoft gebruiker.Soms vraag ik me af of al die lof wel zo objectief is.
Wie weet? Als ik dit bericht over een jaartje weer teruglees denk ik daar misschien heel anders over
ter info, we mogen ook niet veralgemenen. Maar 'Apple leads the way in customer satisfaction, dit bleek uit een onderzoek gedaan door Forrester. Maw: de meeste van ons zijn tevreden.
(Bewerkt door instep om 17:37, 14-01-2010)
BertBij wie het blauw voor de ogen zou worden
(Bewerkt door bert om 18:06, 14-01-2010)