Apple denkt aan uw en mijn privacy. Tim Cook praatte met investeerders over "differential privacy".
https://www.technologyreview.com/s/602046/apples-new-privacy-technology-may-pressure-competitors-to-better-protect-our-data/
Differential privacy, simpel uitgelegd, voorkomt dat grote databases omgekeerd kunnen gebruikt worden. In de normale richting worden gegevens van grote groepen gebruikers ontleed om trends voor die groep te ontdekken. Daar heeft niemand problemen mee, het is de basis van marketing onderzoek en sociologisch onderzoek.
Het is pas als het omgekeerde gebeurt, onderzoek naar individuen, vertrekkend van de gegevens van de groep, dat je privacy aangetast wordt. En differential privacy zou dat voorkomen. Dit doet men door ruis toe te voegen. Willekeurige gegevens die de echte gegevens aanvullen en die er voor zorgen dat omgekeerde analyse onmogelijk is.
Dit idee is voor 't eerst geopperd door Microsoft, meer dan tien jaar geleden. Maar Microsoft deed er nooit wat mee. Ook Google heeft het toegepast in 2014, onder de naam "Rappor" in z'n Chrome browser. Maar verder heeft Google er niet veel ruchtbaarheid aan gegeven.
Apple daarentegen zet meteen de grote middelen in en implementeert het in iOS over heel de breedte van het systeem. En Apple heeft meteen een bedrijf gekocht, Turi, dat deze "vervuilde" data kan analyseren om er live de lopende trends uit te halen. Dat is een ware goudmijn, voor marketeers, natuurlijk, maar ook voor eender wie onze maatschappij bestudeert. Sociologen, psychologen, politicologen...
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-08-05/apple-buys-ai-startup-turi-for-about-200-million
Velen hopen nu dat dit Apple voorbeeld navolging krijgt in de hele industrie. En ik vermoed dat Apple een nieuw goudmijntje aangeboord heeft. Het is nu aan ons, als consument om aan de rest van de industrie te tonen dat wij voldoende waarde hechten aan onze privacy om te stemmen met onze portemonnee...