De genoemde dealer - Digit@@l in Prinsenbeek - bestaat volgens mij al 10 jaar. Voor mij is het dan wel heel opmerkelijk dat Apple, waar deze dealer notabene al die jaren het hart van vol heeft gehad, ze zo makkelijk aan de kant wenst te zetten.
Veel mensen hebben vragen over de producten die ze willen kopen. Bij MediaMarkt koop ik alleen iets als ik echt weet wat ik wil. Hulp bij je aankoop hoef je niet te verwachten van het gemiddelde personeelslid aldaar. Daarvoor ga ik dan liever naar een dealer. Mij zal je niet in ieder geval niet in de rij zien staan bij de MediaMarkt.
Apple zou in mijn ogen toch echt nog eens na moeten denken waar haar "roots" liggen. Dat is volgens mij toch echt bij die hardwerkende mac-fanaten. Niet de op marge beluste grote winkelketens.
De opmerking over een complexere logistiek voor meerdere kleine leveringen is trouwens erg flauw. Kwestie van een sticker op een doos en er rijden dagelijks hele vloten met bezorgdiensten door Nederland. Lijkt me dat dat niet uitmaakt.
En ja, ook ik ben een nieuw lid. Is mijn mening daar minder waardevol?
bacon om 17:54, 23-07-2010Ik begrijp in jouw reactie niet zo goed het verband tussen het creëren van schaarste, en het "erger worden dan de grootste communist die je je kunt bedenken" van Apple.
De schaarste wordt gecreëerd zodat mensen de indruk krijgen dat Apple producten fantastische dingen zijn die iedereen moet hebben. Dit is natuurlijk ook de marketing die Apple gebruikers voor Apple doen.
De communistische trekjes die Apple vertoont heeft te maken dat Apple bepaalt wat er gedaan wordt. Apple legt de regels op en de hele wereld moet daaraan voldoen en volgen. Niks meer en niks minder. In dit geval dus bedrijven/winkels die iets niet mogen verkopen om (on)bepaalde redenen.
(Bewerkt door macdotcom om 21:57, 23-07-2010)
Sypie om 21:18, 23-07-2010De communistische trekjes die Apple vertoont heeft te maken dat Apple bepaalt wat er gedaan wordt. Apple legt de regels op en de hele wereld moet daaraan voldoen en volgen. Niks meer en niks minder. In dit geval dus bedrijven/winkels die iets niet mogen verkopen om (on)bepaalde redenen.
Maar nee, als er iets "evil" is dat met geld of de corporate wereld te maken heeft dan is het tegenwoordig modieus om naar het woord "communisme" te grijpen.
EDIT:Dan, om terug te komen op het topic... Die geloofde Digit@@l winkel in Prinsenbeek heeft geen officiële banden met Apple en is ook geen Authorized Premium Reseller. Op hun eigen site staat er in elk geval niets over en ook de website van Apple ontkent enige officiële banden. Ze zijn een gewone reseller, niets AR of APR.
Wat verdacht je dan? Dat elk bedrijf dat Apple computers verkoopt ook meteen vanaf het begin iPads mag verkopen?
Hadden ze mee willen doen, dan hadden ze voor APR status moeten gaan, met alle gevolgen van dien.
(Bewerkt door Cailin Coilleach om 22:13, 23-07-2010)
(Bewerkt door bacon om 22:42, 23-07-2010)
Nonno om 14:43, 23-07-2010...Dit heeft volgens een persbericht van Apple niks te maken met bereik! Het bericht vermeldt zelf het citaat van de verkoopondersteuning....
Apple wil een groot publiek bereiken. Er is wel enige schaarste aan iPad's, dus ze kunnen niet aan elke winkel die dat wil uitgeleverd worden. 500 iPad's via een MM afzetten doet meer stof opwaaien dan dezelfde 500 verdeeld over 10 of 20 kleine winkels.
Het personeel dat een iPad moet verkopen, moet natuurlijk wel opgeleid zijn, of in ieder geval geïnstrueerd. Voor 1 MM hoef je minder mensen op te leiden dan voor 10 kleine winkels. Puur een logistieke of op kosten gebaseerde beslissing.
Nonno om 14:43, 23-07-2010...Het gaat erom dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende resellers, dus dat ruikt naar prijsafspraken....
Het lijkt mij op het managen van schaarste! Ik kan er naast zitten natuurlijk, maar ik denk dat we ons niet druk hoeven te maken. Dat Duitsland eerder de iPad kreeg van Nederland heeft dan ook niets met prijsafspraken te maken.
Nonno om 14:43, 23-07-2010... Ik heb ook geen commentaar op studenten of op hun lengte (waar ik het ook niet over heb gehad, dus als je iets wil citeren moet je wel goed kunnen lezen )....
"Studentjes" vond ik zo denigrerend klinken. Daarbij ben ik er zelf één geweest (met 1m92 trouwens "student", geen "studentje"). Het was geen serieuze reactie, er had dus een smiley bij moeten staan. OK, komt-ie nu alsnog:
Maar ik moest het gewoon even rechtzetten. Vandaar.
Nonno om 14:43, 23-07-2010...Om reseller te mogen zijn ben je verplicht cursussen te volgen bij Apple. Dus iedereen heeft dezelfde kennis opgedaan, maar ook hier geldt dat jarenlange ervaring in verkoop van Apple producten ook niet weggecijferd moet worden....
Ik ken de beste verkoper in Breda niet, ik kan hier dus geen harde uitspraken over doen. Maar weet je zeker dat Digit@@l dezelfde iPad cursussen heeft gevolgd als de bv MM medewerkers?
Nonno om 14:43, 23-07-2010...Sony????? volgens mij hebben we het over Apple.... Zo netjes heeft Apple het niet gedaan, want de resellers hebben pas op zn vroegst dinsdag door gekregen hoe de uitlevering zou gaan plaatsvinden.Het is al vaker voorgekomen dat Apple onderscheidt maakt met uitleveren (navraag bij meerdere resellers gedaan) en daar moet misschien een keer verandering in komen, want iedere reseller is wel goed genoeg om de winst van Apple omhoog te laten gaan. Maar als er iets nieuws komt, staan ze achteraan in de rij.
Het is al vaker voorgekomen dat Apple onderscheidt maakt met uitleveren (navraag bij meerdere resellers gedaan) en daar moet misschien een keer verandering in komen, want iedere reseller is wel goed genoeg om de winst van Apple omhoog te laten gaan. Maar als er iets nieuws komt, staan ze achteraan in de rij.
Apple weet het afgelopen decennium gewilde producten te maken. Dat leidt bij introductie vaak tot problemen, meestal is er in het begin wat schaarste. Als je verwacht ergens een miljoen van te verkopen in een jaar tijd, waarvan 100.000 in de eerste week, dan ga je geen productielijn opzetten van 100.000 per week, want dan zit je aan het eind van het jaar met een onverkoopbare voorraad van 4 miljoen stuks.
Dat betekent schaarste in het begin, en keuzes bij het kiezen van je distributiekanalen. Er zullen resellers zijn die geluk hebben, en anderen die pech hebben. Niet leuk voor de resellers met pech, misschien ook niet eerlijk, maar de wereld is niet altijd even eerlijk, en gelukkig betekent dat niet het einde van de wereld. En ik denk zelfs niet eens het einde van Digit@@l.
[ Ger ][/news]
(Bewerkt door vintage om 0:04, 24-07-2010)
Is er iemand die Digitaal (of een andere reseller) 'ns gewoon gevraagd heeft naar de reden..? Ik bedoel: d'r wordt nogal met modder gegooid in allerlei speculatieve theorieën, zonder dat ook maar iemand iets feitelijk heeft gechecked. Dat vind ik een nogal vreemde gang van zaken...
vintage om 0:02, 24-07-2010Alle bovenstaande opmerkingen zijn als hondjes die tegen de verkeerde boom blaffen!
Zou kunnen, maar dat is de jouwe dan ook. Apple verkoopt z'n product waar het z'n product wil verkopen. En nu even serieus: er zijn hier mensen die er zich over verbazen dat de Apple de lancering van de iPad min of meer in eigen hand wil houden door deze te laten plaatsvinden via distributiepunten die goed zichtbaar zijn voor (in dit geval) Nederland en in zekere zin 'dichtbij' voor Apple? Sommige mensen lijken te denken dat het hier om een pakje boter gaat, maar dit is een product dat het avondnieuws en de voorpagina haalt. Die lancering moet precies gaan zoals Apple wil. Daar komt geen privaat winkel van sinkeltje aan te pas. Dat er hier mensen zijn die zich daar over verbazen verbaast mij dan weer.
Sinds wanneer mag een bedrijf niet meer bepalen waar het haar producten verkoopt? Selectieve distributie heet dat.
vintage om 9:14, 24-07-2010Het gaat om een uitstekende dealer die niets kan verdienen!
Nou en? Dat heeft die dealer wel vaker meegemaakt. Ik heb zo'n vermoeden dat de betreffende dealer er niet zo mee zit en mocht dat wel zo zijn dan verkoopt hij producten van het verkeerde merk. Voor zover ik me kan herinneren heeft Apple z'n nieuwe gadgets altijd op deze manier verspreid. Of had de betreffende dealer de MacBook Air ook als eerste? En de iPhone?
Een dealer is zelf verantwoordelijk voor zijn status en groei. Apple (als leverancier) onderscheidt Retailers (de MediaMarkten, etc.) en Resellers, en daarbinnen dan weer de 'gewone' en de "Premium" Resellers. En dan hebben ze nog hier een daar een "Shop" geloof ik (bijv. bij Bijenkorf). Dat zijn allemaal verschillende gradaties en daar zitten contractuele rechten èn plichten aan vast.
Voorderest zie ik hier veel mensen appels met peren vergelijken en veel onzinvoorbeelden gebruiken.
Ziegler on 14:04, 24-July-2010Sterke bijdrage Monique . . .
Ja Ziegler, ik maak er geen sport van om overal en iedereen te quoten en commentaar te leveren als het geliefde appeltje commentaar krijgt, sorry!
Ik zie veel van hetzelfde in dit draadje en als je zelf een beetje goed nadenkt en een beetje goed bent in begrijpend lezen zie je zelf ook wel dat de argumenten die gebruikt worden niet helemaal kloppen hier en daar.
Als ik vind dat vinnie iets heel nuttigs zegt en het staat nog op dezelfde pagina ook, dan hoef ik hem toch niet te quoten?
Nou doeiiii, ik ga weer wat gezelligs doen!
Monique om 14:34, 24-07-2010Nou doeiiii, ik ga weer wat gezelligs doen!
Om voor mijzelf ook een einde te brouwen aan dit topic, gebruikmakend van een non-forum-standaard, animated smiley:
OMG, Mijn non-APR, non-AS, non Apple-partner reseller mag geen iPad verkopen!