Voorheen werkte ik als volgt:Haalde mijn raw's binnen in Iphoto, om ze makkelijk te kunnen bekijken.Daarna als raw exporteren en openen in CS5. geen kleurverschil.
Photoshop gebruik ik voor wat perspectief correcties e.d.
Groet, Stijn
Wat echter @Studie Stijn als probleem/vraagstelling beschrijft lijkt qua kleurovereenkomsten daarvan zo sterk afwijkend dat er mogelijk iets anders aan de hand zou kunnen zijn en mij doet denken aan wat ik in het volgende draadje heb beschreven:
http://www.macfreak.nl/forums/topic/9/3842/10//
Om vast te stellen of mijn vermoeden juist is zou @Studio Stijn als volgt kunt handelen: klik in Aperture op een RAW-bestand en toets Shift+Apple+O. De foto wordt nu in Photoshop geopend. Zijn de kleuren belangrijk afwijkend, vaak erg grauw en ongewoon donker, dan is er waarschijnlijk het probleem in het spel zoals ik in mijn zojuist aangeven draadje heb geschetst.
Opgelost heb ik deze kwestie nog niet, maar wel een beschrijving onder welke omstandigheden dit optreedt en hoe te vermijden. Ik ben benieuwd naar het antwoord van @Studie Stijn!
Maar punt blijft dat ik vanuit Iphoto raw's exporteer, open in photoshop, dit probleem totaal niet heb.
Studio Stijn om 9:38, 19-05-2011Bedankt voor jullie reacties!Aleereerst appeltje+shift+0 doet niets bij mij.
OK. Je kunt je auto via de kattebak bestijgen, kan allemaal, maar handig is anders. Ga naar Aperture> Voorkeuren> Export en stel bij Externe editor Photoshop in. Nu werkt appeltje+shift+0 wel. Als alternatief kun je in Aperture de gewenste foto activeren en rechter-muis-klikken en bovenaan in het submenu'tje Photoshop kiezen. De rest gaat vanzelf.
Is de foto nu in Photoshop qua kleur en dekking belangrijk anders dan in Aperture? Probeer nu globaal eens deze afwijking te corrigeren en save de handel en keer met CMD+TAB terug naar Aperture. Je zult zien dat naast het orignele RAW-bestand een copie in PSD-formaat is opgenomen. Is deze foto opnieuw anders qua kleur en dekking? Ben benieuwd.
Verder hangt er aan een Raw bestand geen kleur profiel. Misschien dat er aan de er bij opgeslagen preview wel een profiel hangt zoals je ingesteld hebt maar in Raw zeker niet.
Rudolf om 10:01, 19-05-2011CitaatStudio Stijn om 9:38, 19-05-2011Bedankt voor jullie reacties!Aleereerst appeltje+shift+0 doet niets bij mij. OK. Je kunt je auto via de kattebak bestijgen, kan allemaal, maar handig is anders.
OK. Je kunt je auto via de kattebak bestijgen, kan allemaal, maar handig is anders.
dat is een hele scherpe/leuke opmerking die ik voor het eerst hoor.
En voor de kleurprofiel instellingen moet je maar eens op pagina 80 van de D80 handleiding kijken. Handleiding ook online te vinden bij www.gebruikershandleiding.com
Groet, Stijn.
p.s:fotograferen in Raw geeft je toch de beste mogelijkheden tijdens je nabewerkingen, is mij geleerd.
[https://picasaweb.google.com/stijnkriele/Schermafbeelding#5608415128654992930]
Ik begrijp niet hoe ik die link werkend moet krijgen. ( copy- paste dan maar!)
(Bewerkt door Studio Stijn om 15:20, 19-05-2011)
Heb je eigenlijk je scherm geprofileerd/gecalibreerd? En ook daarvoor geldt waar heb je het op ingesteld staan!Zelf als je geen speciaal profiel hebt aangemaakt!
Hopelijk kom je eruit. Zelf heb ik een LaCie Flexscan scherm, dat ik elke maand calibreer met EyeOne, mijn Nikon D700 staat standaard ingesteld op Adobe RGB (1998), het beeldscherm heeft een eigen profiel na calibratie, mijn printer is ook met EyeOne gecalibreerd met de papiersoort waar ik op print. Dan pas kun je spreken over enkele verschillen in kleur als het niet goed blijkt te gaan. Via > Schijfhulpprogramma > Beeldschermen kun je onder de tab > Kleur ook kiezen voor > Adobe RGB (1998), dat is al beter dan het standaard ingestelde sRGB.En in Photoshop heb ik bij de kleurinstellingen dus ook Adobe RGB (1998) ingesteld staan. Het is konsekwent alles nalopen en juist instellen en dan kun je pas controleren of er daadwerkelijk kleurafwijkingen zijn.En in Aperture inderdaad, zoals 3DGuy het al meldt even kijken of er niks staat ingesteld bij > onscreen proofing, anders zou je dat ook op Adobe RGB (1998) moeten zetten.
Als je met PS een Raw omzet dan is het daarna geen raw meer en kun je de Raw conversie instellingen niet meer aanpassen! Als je Aperture de Raw bewerking doet dan kun je die later nog aanpassen. En dat kan dan heel makkelijk voor een hele serie foto's die je de zelfde look wil geven.
En als je dan eerst je Raw bestanden in Aperture binnen haalt hoef je alleen voor bv de perspectief correctie een kort uitstapje te maken naar PS en hou je de serie of het project toch bij elkaar in Aperture. Want het is natuurlijk niet alleen een Raw conversie programma maar ook uitstekend geschikt voor het ordenen van je foto's.
Of een portfolio samen stellen en daar een raw copie van maken op een bepaalde maat?
Dan moet je vast al die PS of Raw bestanden in PS openen. Dat lijkt me veel te omslachtig!
Railvis