(Bewerkt door The Stig om 21:25, 1-07-2007)
Wel een tikje teleurstellend aangezien de MB verder een geweldige laptop is.
Dat heeft o.a. te maken met het feit dat notebook schermen steeds dunner zijn geworden en belicht worden via 2 lampen aan de zijkant van het scherm. Het licht wordt dan via een spiegelsysteem doorgegeven.Kleurechte schermen zijn schaars en duur. Eizo heeft een scherm dat Adobe RGB kan weergeven en 92% van de kleuren haalt. Maar die kost dan ook bijna 4000 euro.
Lastig verhaal dus met notebooks. Niet echt geschikt dus om kritische kleuren toepassingen op te draaien en mee te nemen naar klanten. Een proefprint laat het vaak veel beter zien.
En de schermen van de Apple MacBooks doen zeker niet onder voor die van andere notebooks. Ik vind ze eerder beter (heb voldoende vergelijkingsmateriaal gezien). Daarnaast heb je het over een macbook toch? Die deelt ook nog een zijn video geheugen met het systeem.
(Bewerkt door JoghoJogho om 18:41, 30-06-2007)
Kleuren kan je alleen op een iris/epson/oploper of andere matchprint beoordelen en dan nog is het een benadering van hetgeen dat er echt uit gaan komen eea weer afhankelijk het soort papier/drukwijze e.d.
Dus wat is het nut van deze opmerking/dit draadje?
De lawsuit gaat volgens mij ook niet zozeer over de 6 bit als wel over de kwaliteit van de dithering onder osx. Want de kleurdiepte is, volgens de eisers, op een macbook onder xp beter
Maar als we het over internet hebben, dan is het toch compleet afhankelijk op wat voor scherm het bekeken wordt? Als je nu een kleurecht scherm koopt, zeg idd een Elzio en je klanten komen bij jou, t wordt goedgekeurd, en vervolgens kijken ze op hun eigen lcd-scherm, dan ziet het er weer anders uit.................
In mijn optiek kan je daar dus niets aan doen (afgezien van de juiste huisstijl (?) kleuren concequente gebruiken), of zie ik nui ets over het hoofd?
The Stig om 20:39, 30-06-2007Voorbeeld: Macfreak is op mijn MacBook dus helemaal wit, op mijn PowerBook en mijn Mac Pro zijn de knoppen grijs net als vele balkjes e.d. En echt helemaal wit op mijn MacBook hè.
Niet op mijn MacBook.
Hoe zit het met je witpunt? heb je al eens geprobeerd te experimenteren met de kalibratie optie in Systeemvoorkeuren=> Beelschermen? Dat lees ik nergens. Is het in alle browsers zo?
grtz, MM
The Stig om 19:35, 30-06-2007Ik zit inmiddels al een jaartje of 30 in het grafische vak, toen jij nog in de luiers rond kroop was opa hier al bezig met het instellen van miljoenen kostende Heidelberg persen voor de grootste drukker van Nederland.
Voorbeeld: Macfreak is op mijn MacBook dus helemaal wit, op mijn PowerBook en mijn Mac Pro zijn de knoppen grijs net als vele balkjes e.d. En echt helemaal wit op mijn MacBook hè.Snap je het probleem nu? Voor mij is het echt een issue. Ik ga ook terug met mijn MacBook want hij is voor mijn werkzaamheden compleet onbruikbaar daardoor.
Snap je het probleem nu? Voor mij is het echt een issue. Ik ga ook terug met mijn MacBook want hij is voor mijn werkzaamheden compleet onbruikbaar daardoor.
Sorry, maar die twee dingen gaan niet samen. Ieder scherm is pas serieus te gebruiken als het gecalibreerd is, en dan bedoel ik niet met het menselijk oog... [/news]
dit is de grijstrap die ik bedoel:
Welk model MBP heb je eigenlijk Stig? Op mijn MBP ziet het grijswaardenbalkje er prima uit. Denk dat er wellicht inderdaad wat loos is met he scherm.
(Bewerkt door Rubinho om 1:34, 1-07-2007)
Die trap grijswaarden is op de MB hier uitstekend te zien. Dus aan de MB in het algemeen ligt het niet wat dat betreft.
Is het niet gewoon handiger om je werk online te zetten en dat dan te laten zien bij de klant op zijn/haar scherm? Eventueel kan je je eigen scherm er nog naast zetten dat zou dan de referentie moetn zijn........ Hoe erg dat ook klinkt.
Of je zou moeten bekijken welke, kleine, nuances niet te zien zijn en deze nuances wat groter maken.......
Om even terug te komen op mijn geliefde drukwerk , daar moeten we soms ook nuances groter (lees lelijker) maken omdat het op dat specifieke papier, kranten bijvoorbeeld, niet uitkomt.........en daar kunnen we dan niets aan doen........
En dat hoort nu eenmaal bij het harde leven van de grafisch vormgever..............