macquarius om 12:46, 13-06-2012
Een bedrijf moet helemaal niets. De klant bepaalt niet wat er aan producten op de markt verschijnt. De klant bepaalt alleen of hij het koopt of niet. En op basis van de verkopen bepaalt een bedrijf weer wat hij produceert wat het cirkeltje rond maakt.
En dus is het veel eenvoudiger om gelijk naar je klanten te luisteren. Doe je dat niet dan neem je telkens weer een gok of je klanten er wel of niet geld voor over hebben. Je zult dan met regelmaat minder lopende producten discontinueren en nieuwe producten met veel bombarie in de markt proberen te zetten.
Ziedaar de strategjie van een consumentenmerk.
De pro-wereld zit anders in elkaar. Continuïteit zoals MacFrankie al aangeeft is daarin zeer belangrijk. Wat is de waarde van gedane investeringen in hardware en software na 3 jaar, na 5 jaar, na 10 jaar. Hierop worden reserveringen gebaseerd.
Nu wil een onderneming niet graag van onvoorspelbare (lees onbetrouwbare) leveranciers afhankelijk zijn. Zodra een leverancier niet aan verwachtingen voldoet wordt gekeken of men moet switchen naar een ander.
Daar waar men tot nog toe bereid was om de boel nog even aan te zien worden binnenkort knopen doorgehakt. Wanneer Apple dan nog geen duidelijkheid richting dit type gebruikers heeft gegeven zal de keuze voor de overstap naar een andere leverancier wellicht met pijn in het hart maar vanuit gezond verstand gedaan worden.
In die zin moet een bedrijf dus luisteren naar zijn klanten.