geplaatst door: Pako
Natuurlijk nog steeds een van de beste vector-based apps.
InDesign kan bijna alles wat Freehand kan, Illustrator ook.
Maar er blijven diverse zaken die je in Adobe's mix -ondanks dat ze FH gekocht hebben- niet kunt.
Freehand moet blijven

denk aan:
-preview (letters zoals ze in websites tonen zien)
-punten uitlijnen
-kleurweergave (zoals in websites)
-meerdere pagina's en paginaformaten op je clipboard
-3D vervormingen
-simpele paste-inside tov ingewikkelde maskers in Illustrator
-betere koppeling naar Flash
-wie nog meer?

Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
9 september 2009 - 23:22    reactie #1
geplaatst door: Peter Villevoye
De lijst van onmogelijkheden is onjuist.
Ik was zelf een fervent aanhanger van FH
en vond ook dat AI lange tijd achterop lag.
Stapje voor stapje is AI echter gegroeid,
en inmiddels kan alles nu ook goed in AI.
Je moet alleen niet op methodes wachten
die je exact zo gewend was in FH.

Mag ik even aftikken:
- punten kan je nu ook uitlijnen in AI CS4
- meerdere paginaformaten kan in AI CS4
- 3D vervorming kan op meerdere wijzen
- paste-inside kan met de Isolatie modus
- de koppeling naar Flash is ook prima

Blijft over dat previewen (wat ik niet snap).

AI's interface is voor de rest wat rommelig,
maar dat kan niet anders na 25 jaar dienst.
Verder kan AI ook heel veel wat FH níet kan.
Waarom wil je dat nog langer missen ?

Als een aantal mensen een omturn-avondje
wil beleggen, dan wil daar graag bij helpen.
Ik ken beide pakketten op mijn duimpje,
dus kom maar op met de vragen !

PS: hoort de draad niet in andere rubriek ?

(Bewerkt door Peter Villevoye om 23:25, 9-09-2009)

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
9 september 2009 - 23:44    reactie #2
geplaatst door: Peter Villevoye
Nog even:
De enige keiharde FreeHand-features die ik nog niet
in AI op een prettige wijze heb zien aangepakt, zijn:

- makkelijk (met een knopje) intrekken van hendels
- objecten in groep onthouden oorspronkelijke lagen
- een tekst van 2 regels meteen goed op ring zetten
- een aantal Lens-functie vond ik altijd erg bijzonder
- lijn- en puntrasters makkelijk per object instellen

Maar nogmaals, daar zijn in AI diverse work-arounds
voor te bedenken en ik zou er de vele voordelen van
AI niet meer om willen missen.

Of een programma als FreeHand nog hoop heeft,
dat betwijfel ik. Het zou (om bruikbaar te worden)
de stap naar Adobe PDF-taal moeten gaan maken.
Daar had Macromedia destijds geen geld/tijd voor,
en het is maar de vraag of dat via Open source wel
gaat lukken. En er zijn al initiatieven, zoals Xsara.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
10 september 2009 - 00:16    reactie #3
geplaatst door: Pako
Thats my point: je hebt constant allerlei irritante work-arounds nodig.
Als ik de Illustrator workflow vergelijk met die van InDesign dan is ID vrijwel identiek aan Freehand, terwijl Illustrator inderdaad is blijven hangen.
Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
10 september 2009 - 01:17    reactie #4
geplaatst door: Peter Villevoye
Dat "constant" en "irritant" vind ik overdreven.
Die paar features die AI nog zou mogen winnen
(of verbeteren) zijn op hun manier best te doen.
Anders heb je vernieuwingen als Isolatiemodus
en Puntbewerkingen nog nooit goed bekeken.

En wat je zegt over een "identieke workflow"
snap ik misschien niet zo goed. InDesign heeft
juist steeds meer AI-functies erin opgenomen.
Ik vind InDesign in niets lijken op FreeHand.

Houd niet te hard vast aan je Darling FreeHand.
Stel je open voor wat andere methoden die net
zo goed redelijk bedacht zijn. Alleen als je een
cartograaf, technisch tekenaar, mode-ontwerper
of architect bent, dan heb je recht van klagen...
En dan nog heb ik velen van hen omgeturnd,
tot beider tevredenheid overigens.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
10 september 2009 - 16:01    reactie #5
geplaatst door: Franky2002
Heeft iemand nog een simpele handeling in Illustrator voor de 'paste inside' van FreeHand.
Ik kom er niet achter. Misschien bestaat het ook niet hoor, maar ik blijf het knap irritant vinden.
Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
10 september 2009 - 20:51    reactie #6
geplaatst door: Peter Villevoye
Nee, het kan niet simpeler dan objecten selecteren
(masker bovenop) en klavertje-7. Daarna kan je wel
heel makkelijk de gemaskerde objecten selecteren,
veranderen, toevoegen, via Isolatiemodus in CS3/4,
(want in CS2 was deze nog nauwelijks bruikbaar).

Wil je dat het masker zijn kenmerken niet verliest,
sleep het dan eerst even naar de Afbeeldingstijlen,
maak het masker en pas de stijl op het masker toe.

Je zult op den duur net zo snel met maskers werken
(vooral vanwege die Isolatiemodus) als in FreeHand.

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
10 september 2009 - 21:15    reactie #7
geplaatst door: Robert
[news]
Citaat
Peter Villevoye om 23:22, 9-09-2009

AI's interface is voor de rest wat rommelig,
maar dat kan niet anders na 25 jaar dienst.

Eh, na 25 jaar trouwe dienst zouden ze zo langzamerhand de interface wel eens op orde mogen hebben...[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
10 september 2009 - 21:22    reactie #8
geplaatst door: Pako
In Indesign is het gewoon de oude vertrouwde Freehand paste-inside…
Het is bizar dat dat in Illustrator niet ok zo werkt!
Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
10 september 2009 - 21:24    reactie #9
geplaatst door: bertvanderveen
Met die interface was tot versie 3 niks mis mee, maar toen ging Adobe in toenemende mate nieuwe features toevoegen in concurrentie met FH… en werd het een zooitje. Wat ze nu in de CS-versie langzamerhand weer gaan rechtzetten door een "unified interface" voor de CS-apps neer te zetten. Op zich een goede zaak, maar Illy hobbelt wel een beetje achteraan.
Bert Vanderveen [...]
+++ Applegebruiker sinds 1989 (van System 6 via OSX naar macOS 15)
Werk je nog in Freehand, en wil dat blijven doen?
10 september 2009 - 23:00    reactie #10
geplaatst door: Peter Villevoye
De interface begon met een vulpen, haak en twee pijlen.
Achteraf vind ik dat die vulpen beter een hamer met een
spijker en elastiek had kunnen zijn, maar de directeuren
vonden de vulpen zo'n mooi instrument - jammer, hè...
De 2 pijlen is pure techneuterigheid: 2 soorten selecties.
Later bedachten ze nog allerlei varianten en combinaties,
maar dat maakte de verwarring alleen maar erger !

Er valt beslist mee te werken, heus waar, en zelfs snel.
Maar er zitten gewoon wat rare dingen in de interface,
naast de gebruikelijke redundantie die Adobe in veel
van haar software propt (en wat best goed is).

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !