Radar onderzoekt Apple garantie…
14 november 2023 - 20:00    reactie #1
geplaatst door: Flix
"Radar doet onderzoek naar de garantie van Apple" schrijven ze.
Ben benieuwd naar wat ze dan 'onderzoeken', want dat melden ze niet.

Apple houdt zich in hun voorwaarden aan het NL garantierecht van Conformiteit:

Vorderingsperiode: Verwachte levensduur van het product (geen vaste duur). De verkoper moet op de hoogte worden gesteld binnen een redelijke termijn na ontdekking van het gebrek.
Dekkingskosten: Zonder bijkomende kosten.


Dit naast de (extra) 1 jaar fabrieksgarantie.
https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/nl/

Of het je ook lukt om dat recht te doen gelden, is een tweede. Maar dat is altijd en overal de bottleneck, is mijn ervaring.
Bewerkt: 15 november 2023 - 00:42 door Flix
Radar onderzoekt Apple garantie…
14 november 2023 - 22:03    reactie #2
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik heb nog nooit gehoord of gemerkt dat Apple zich niet aan onze lokale garantie wetgeving zou houden.

Sterker nog; ik heb (bijvoorbeeld) sinds oktober 2019 al zes keer (!) één oortje, case en/of volledige unit van mijn AirPods Pro's vervangen gekregen door problemen met versie 1.

Dus, eens: érg benieuwd wat ze precies 'onderzoeken'...

🤔

[ Ger ]
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 09:26    reactie #3
geplaatst door: bacon
Gaat het niet over de duur van de garantie? Over het bijkopen van een garantie-periode? Waarover al jaren veel over is gezegd (en geklaagd).
"De wereld gaat aan vlijt ten onder" 1956 (!!) Boektitel Max Dendermonde
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 10:00    reactie #4
geplaatst door: orange
Het is inderdaad lichtjes vaag wat en waarom ze dit onderzoeken.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 10:03    reactie #5
geplaatst door: Feek
Bij mij ook vlak na verstrijken van 2 jaar zonder problemen een volledig moederboard vervangen...
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 10:06    reactie #6
geplaatst door: doctor_apple
slaan we niet wat door? Radar onderzoekt verschillende zaken, en ondernemingen en dus ook Apple. Hoeft toch niet te betekenen dat er (direct) wat mis is? En stel, dat er wat mis is ... Dan is het toch alleenmaar goed om dit aan het licht te brengen?

Laten we maar eerst afwachten wat hun onderzoek aan het licht brengt ...
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 10:23    reactie #7
geplaatst door: MacFrankie
Het lijkt me dat je 2 jaar garantie op je Apple producten hebt, waar alle niet zelf toegebrachte gebreken vergoed moeten worden.

Qua coulance wil Apple wel eens moeilijk doen (lees = je vangt bot) als er geen terugroepactie is omdat het een algemeen bekend probleem is.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 10:39    reactie #8
geplaatst door: nnsa
Het is inderdaad lichtjes vaag wat en waarom ze dit onderzoeken.
Dat wordt binnenkort op NPO2 vervolgd…
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 10:40    reactie #9
geplaatst door: Flix
Waar halen jullie '2 jaar' vandaan?
Dat geldt in EU verband, en daarom bv ook in België. Maar in NL hebben we het al langer (in principe) beter geregeld met het 'conformiteitsbeginsel'. Apple verwoordt dat m.i. correct in de eerder aangehaalde tekst: "Verwachte levensduur van het product (geen vaste duur)."
Die EU 2 jaar geldt hier dus niet.

De fabrieksgarantie is iets wat er boven op komt, maar in principe niet van belang is. Extra aangekocht garantie ook niet. Beiden maken het claimen van rechten wel makkelijker.


@dr_apple: uiteraard is het prima dat Apple onderzocht wordt, want zoals elk bedrijf moeten ze aan hun verplichtingen gehouden worden. De vraag is: is er om een of andere reden aanleiding toe?
Want onderzoek omwille van maar wat te onderzoeken beschouw ik, blijkbaar in tegenstelling tot jij, zonde van de moeite, tijd en geld. Er zijn genoeg (consumenten-)zaken die schreeuwen om een goed onderzoek.
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 11:25    reactie #10
geplaatst door: iSan
Misschien zijn er teveel klachten over garantie van Apple geweest waar wij, forumleden, niets van af weten. Hier geen klachten over garantie, reparatiekosten mogen alleen wel stuk lager met name bij iPhones.
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 11:53    reactie #11
geplaatst door: nnsa
Waar halen jullie '2 jaar' vandaan?
Opmerking: er is een verschil tussen privé – en zakelijk aangeschafte Apple artikelen, op het gebied van garantie (en coulance).
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 18:40    reactie #12
geplaatst door: pjottervmr
Opmerking: er is een verschil tussen privé – en zakelijk aangeschafte Apple artikelen, op het gebied van garantie (en coulance).
Prive en zakelijk waarbij bij privé wel van belang is dat dit alleen voor de eerste koper geldt als het om consumenten garantie gaat......
Radar onderzoekt Apple garantie…
15 november 2023 - 19:11    reactie #13
geplaatst door: SmurfGTL
In het verleden deed Apple in België wel eens moeilijk als er iets in dat 2de jaar na aankoop stuk ging. Al stel ik mij wel de vraag of dat de schuld was van Apple of Switch (Easy M destijds?).

Had persoonlijk ook enkel nare ervaringen daarmee.
iMac late 2017 - 21,5" - i5 iMac late 2013 - 21,5" - i5  iPhone SE 2016  iPhone 13 mini  iPad Air 3 WiFi  iPod nano 7  en nog wat Windows en Android dingen.