Wat een heftige reacties op een kleinigheid: Google past de redactie van de Engelstalige gebruiksvoorwaarden aan.
Veel bedrijven publiceren hun gebruiksvoorwaarden en passen die van tijd tot tijd aan, wegens gewijzigde omstandigheden, wijzigingen in het productaanbod, of wijzigingen in wet- en regelgeving. In dit geval lijkt het me een actie "doe wat je zegt en zeg wat je doet".
En ja, Google scant de inhoud van GMail berichten. Waarom? Dat hoort bij de manier waarop Google (veel) geld verdient: geef de mensen gratis wat ze graag willen hebben (informatie op het Web, e-mail, filmpjes, kaarten, agenda, cloud en meer) en laat adverteerders daarvoor betalen. Om dat voor adverteerders zo aantrekkelijk mogelijk te maken plaatst Google gerichte advertenties zodat de kans dat iemand op een advertentie reageert hoger is en irritatie vermeden wordt. Om gerichte advertenties te kunnen plaatsen kijkt Google bijvoorbeeld in e-mails en een adverteerder geeft aan dat hij wil adverteren in e-mails die over specifieke onderwerpen gaan. Lees bijvoorbeeld http://support.google.com/adsense/troubleshooter/1631343 over hoe ze zelf zeggen dat ze dat doen.
Weet Google iets van je? Jazeker, maar 't zal ze niet inhoudelijk interesseren omdat het doel van je "profiel" bij Google alleen maar is om de advertenties te optimaliseren. Bij het verder verfijnen van het gericht adverteren gaat er wel eens wat mis (gezichten op Streetview, locaties van WiFi netwerken) en dat wordt doorgaans gecorrigeerd omdat bij privacy-schendingen het imago geschaad wordt en adverteerders weglopen. Zijn er bedenkelijke aspecten aan de informatie die Google verzamelt? Ik ben niet blij met de koppeling van de gegevens uit verschillende Google diensten maar met wat inspanning is het goed mogelijk daar een rem op te zetten.
Ik werk niet bij Google, heb geen aandelen Google, adverteer niet via Google maar maak wel gebruik van hun diensten. Waar zou het www zijn zonder Google en Maps en Mail werken gewoon goed.