Luc Weide om 9:48, 19-02-2007... Maar zo'n laptop gaat gemakkelijk 4 jaar mee en kan ondertussen gratis voor alle andere vakken op school en hobby's thuis worden gebruikt....
Ervan uitgaande dat het Windows laptops worden, wil je absoluut niet dat de school-laptops thuis voor hobby-dingen worden gebruikt. Dat kost kapitalen aan beheer / fixen / virus / malware problemen rechtzetten!
Gewoon computers op school, alles web-enabled en goed beveiligd, ook buiten school te benaderen en / of iedere leerling een memory stick, alles beter dan ieder een laptop die ze kunnen verkl@ten!
Luc Weide om 12:50, 19-02-2007Niemand.Maar waar laat je dan straks die klassen die je niet meer vrijaf mag gevenwegens ziekte en/of vergadering en/of etc. ?
Maar waar laat je dan straks die klassen die je niet meer vrijaf mag gevenwegens ziekte en/of vergadering en/of etc. ?
neoman om 22:27, 18-02-2007Oh, en lector, wat bedoel je precies met boeken zijn niet echt duur? Nederland is een land waar de boekenprijzen de pan uitrijzen doordat ze kunstmatig hoog gehouden worden. Dat geeft minder goede auteurs een kans toch op de markt te komen (zeggen ze ). (Bewerkt door neoman om 22:28, 18-02-2007)
Oh, en lector, wat bedoel je precies met boeken zijn niet echt duur? Nederland is een land waar de boekenprijzen de pan uitrijzen doordat ze kunstmatig hoog gehouden worden. Dat geeft minder goede auteurs een kans toch op de markt te komen (zeggen ze ).
(Bewerkt door neoman om 22:28, 18-02-2007)
Schoolboeken zijn duur, maar niet echt duur. Een betere oplossing is een boekenfonds. Dan betalen ouders huur voor boeken en worden ze hergebruikt. Je moet ook zorgen dat er niet elk jaar nieuwe schoolboeken moeten komen. Door vernieuwingen in het pakket om de haverklap, nieuwe onderwijs richtlijnen en dan ook nog eens een nieuwe spelling om voor de grap NOG eens nieuwe schoolboeken te laten drukken. Als we nu gewoon even wat rust in het schoolboekenpakket houden en via boekenfondsen werken, zijn schoolboeken helemaal niet te duur. En scholen zouden compensatie kunnen krijgen voor leerlingen van ouders die het fonds niet kunnen betalen. Scholen hadden vroeger allemaal een boekenfonds en kinderen van ouders met laag inkomen hoefden géén huur te betalen. Dat werd vergoed uit het schoolfonds. Hetzelfde ging op voor schoolreisjes en schoolgeld.
(Bewerkt door neoman om 17:26, 19-02-2007)
Het is een probleem dat de laatste decennia steeds meer speelt en waarvande kern ernstig is: waarom zou een landelijk of regionaal onderwijssysteemmensen opleiden om ze daarna voor een multinational te laten gaan werken ?De teloorgang (en demotivatie) in 't onderwijs komt deels door globalisering.Voor een habbekrats werken, dweilen met open kranen en zien hoe collega'sin het bedrijfsleven je voorbij sprinten (zowel inhoudelijk als financieel).
Daar doe je niks aan - sterker nog, het gebeurt en het is niet te stoppen.Moderne leermethoden zijn er genoeg en worden dagelijks bijverzonnen.Vooral de jeugd is al verder in hun acceptatie dan de overheid/politiek.Maar hoe moet je opleiders in 's hemelsnaam motiveren en stimuleren ?
Docenten missen carrieremogelijkheden. Het lijkt mij bij uitstek een vak dat je niet langer dan 5 jaar moet doen. Daarna weer het bedrijfsleven in. De nieuwe onderwijsminister Plasterk moet dat maar eens gaan faciliteren.
btw: eens kijken hoe snel en enthousiast ze weer het onderwijs invluchten als ze het met 25 vakantiedagen moeten doen
Wel zéér waar! Of het nu over de VS, Nederland, België of Afganistan gaat...
Ik heb vroeger een docent natuurkunde gehad (± 40 jaar) die altijd bezig was met zijn vak, in zijn eigen tijd vanalles deed, (gratis) bijlessen gaf voor degenen die het nodig hadden, onderdelen uitdiepte, voorbeelden uitwerkte, copieerde en uitdeelde, alles om ons maar enthousiast te maken voor zijn vak.
In dezelfde jaren had ik een docent tekenen (bijna 65 jaar) die zijn tijd uitzat tot aan zijn pensioen. Tijdens de les verliet hij voor het grootste deel van de tijd de klas om te roken en koffie te drinken. Als hij eens per kwartaal iets vertelde over de techniek van tekenen, gebruik van materialen of wat dan ook, dan was dat veel.
Mogen jullie raden wie er aan het eind van de maand het meeste geld op zijn rekening bijgeschreven kreeg...
Het vak moet uitdagend blijven voor de goede docenten, die moeten op school willen blijven. Hoe, dat mag Ronald Plasterk gaan bedenken, die mag zich voor mij de komende 4 jaar gaan bewijzen. Al ben ik bang dat-ie zich gaat beperken tot het HBO en het WO. Geld mag geen reden zijn het onderwijs uit te vluchten, en een vakidioot administratieve taken laten doen ook niet. Praatgroepen om het praten is ook geen oplossing, maar verbetertrajecten waar docenten veel invloed hebben en waar snel resultaten te zien zijn wel. Nogmaals, Ronald heeft wat te doen de komende 4 jaar!
De kwaliteit van het onderwijs hangt niet af van boeken of computers, dat zijn slechts leermiddelen. Het hangt af van de docenten, die moeten de leermiddelen zo beheersen en presenteren, dat de leerlingen er zoveel mogelijk ervan opsteken.
De school moet een radicale omezwaai durven maken, en niet de computer zien als iets extra.De computer is de school, alle boeken digitaal, huiswerk allemaal digitaal via mail of een electronisch leerplatform, agenda digitaal.
maar: bij het aanvaarden van de laptop voor pakweg 1000 euro (over 6 jaar, inclusief on-line boeken): "De computer is JOUW verantwoordelijkheid, dus JIJ moet zorgen dat ie werkt, niet werken is geen excuus voor geen huiswerk e.d."
MacFrankie om 23:59, 19-02-2007De kwaliteit van het onderwijs hangt niet af van boeken of computers, dat zijn slechts leermiddelen. Het hangt af van de docenten, die moeten de leermiddelen zo beheersen en presenteren, dat de leerlingen er zoveel mogelijk ervan opsteken.
Vitruvius om 8:25, 20-02-2007Reden nummer één waarom de computer de klas nog niet gaat veroveren is omdat je geen 7 lesuren naar een computer scherm kan kijken.
Een winkel heeft een magazijn en een etalage.In het magazijn ligt zo veel mogelijk zo dicht mogelijk op elkaar, want ruimte kost geld.In de etalage ligt heel weinig in heel veel ruimte, want zo trek je aandacht van mogelijke klanten.
In het onderwijs gaat het er om dingen zo onder de aandacht van leerlingen te brengendat ze er wat mee gaan doen. De docent brengt dus die dingen in de etalage.Die dingen haalt hij uit het boek. Zeg maar het magazijn.
Als je boeken wilt uitvoeren als etalage, dan worden ze meters dik en onbetaalbaarvanwege al dat ONbedrukte papier.
Maar met een computer kost lege schermruimte niks.Als het didactisch beter is om maar 1 zinnetje heel opvallend in beeld te brengendan kan dat gewoon.
En als dat ene zinnetje dan ook nog een instructie is om wat te gaan DOEN(knippen en plakken of een berekening maken of iets op te zoeken of noem maar op)dan hoeven de leerlingen echt niet 7 uur per dag ingespannen naar dat scherm te kijken.
Vitruvius om 8:25, 20-02-2007De school moet een radicale omezwaai durven maken, en niet de computer zien als iets extra.De computer is de school, alle boeken digitaal, huiswerk allemaal digitaal via mail of een electronisch leerplatform, agenda digitaal.
Als studenten daar vanaf het eerste beginLEREN om hun onderwijs zo op te zetten
en als ze dan na het afstuderen kunnen worden geplaatstop een school die die werkwijze aktief adopteert
Dan sterven die tekenleraren van MacFrankie gauw genoeg uit.
Vitruvius om 8:25, 20-02-2007maar: bij het aanvaarden van de laptop voor pakweg 1000 euro (over 6 jaar, inclusief on-line boeken): "De computer is JOUW verantwoordelijkheid, dus JIJ moet zorgen dat ie werkt, niet werken is geen excuus voor geen huiswerk e.d."
Luc Weide om 9:40, 20-02-2007CitaatVitruvius om 8:25, 20-02-2007maar: bij het aanvaarden van de laptop voor pakweg 1000 euro (over 6 jaar, inclusief on-line boeken): "De computer is JOUW verantwoordelijkheid, dus JIJ moet zorgen dat ie werkt, niet werken is geen excuus voor geen huiswerk e.d."
Ik zie echt geen verschil tussen: "sorry, ik kon de taak niet maken, want ik ben mijn boek verloren"en "sorry, ik kon de taak niet maken, want mijn laptop werkte niet"
- Back-up maken- Tijdens de lessen informatica leren om je computer werkende te houden- Geen rotzooi installeren
Nu komen leerlingen daar ook al mee af, maar bij mij krijgen ze altijd dit op hun bord: "De school heeft ook computers waarop je kan werken, de bibliotheek, back-up maken, reserve inkt cartouche of doormailen of op disketten of cd-rom."
Als leerlingen dit weten dan zorgen ze er wel voor.
Ik had het al eerder gezegd, maar een laptop is veel kwetsbaarder dan een boek. En als jij het verschil niet ziet, dan zal ik nog wat punten opnoemen :Ja, je kan ze allebei kwijraken, maar een boek gaat niet zomaar 'stuk', loopt niet vast, wordt niet gebruikt door je broertje/zusje voor internet, raakt geen inhoud/bestanden kwijt, heeft geen lege accu, etc...Een laptop wel...Ik denk dat de combi papier+computer voorlopig (gelukkig) nog wel even zal bestaan.
Officiëel moesten in onze woonplaats alle honden aangelijnd zijn.Veel mensen hielden zich aan die regel.Als je die mensen tegenkwam moest je altijd uitkijkendat hun hond niet tegen je opsprong.En als die hond zijn/haar behoefte moest doen,dan gebeurde dat dus ook aan de lijn.
Enig idee waardoor alle voetpaden etc.overal onder de stront zitten?
lector om 14:13, 20-02-2007Ik vond nog een artikel wat een aanvulling kan zijn voor dit draadje.Je kan het hier vinden. Steve wordt in dit artikel afgeschilderd als iemand die wat ideeën over onderwijs betreft inieder geval van een andere planeet komt. Een planeet waar ik niet op wil wonen...
Bijzonder weinig zeggend artikel. Klinkt alsof het door een gefrustreerde onderwijzer is geschreven die dringend op zoek is naar een oorzaak voor het falen van onderwijs die buiten het onderwijs zelf ligt en daarbij volledig uit het oog is verloren dat goed onderwijs in eerste instantie een taak is van het onderwijs.
JH om 10:33, 22-02-2007Ik heb geen idee wat dit hondenstront-verhaal met digitaal onderwijs te maken heeft
JJ