Systeembeheerders leren het ook nooit...
29 juni 2012 - 19:57    reactie #1
geplaatst door: Pieterr
Zie ook het filmpje bij de buren. :biggrin:

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2012-06-28/147798/tablets-houden-ps-vergadering-niet-vol

Wat een oelewappers!

(Bewerkt door Pieterr om 19:58, 29-06-2012)

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Systeembeheerders leren het ook nooit...
29 juni 2012 - 21:06    reactie #2
geplaatst door: Backspin
Veel betere reclame kan Apple zich niet wensen...
apple certified system administrator - http://www.backspin.nl
Systeembeheerders leren het ook nooit...
30 juni 2012 - 00:49    reactie #3
geplaatst door: Robert
Aan de ene kant lach ik me rot, maar het natuurlijk ook wel dieptriest dat de IT afdeling niet op zijn minst even nagegaan wat de batterijduur van zo'n ding is (om nog maar te zwijgen over de keuze om een tablet te nemen met een desktop OS).
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Systeembeheerders leren het ook nooit...
30 juni 2012 - 10:50    reactie #4
geplaatst door: Flix
Het zal wel meer vertellen over mijzelf dan over die partij  :hypocrite: ,maar toch:

Ik moet bij 'systeembeheerders' die melden "wij ondersteunen alleen Windows" toch vooral denken aan wat oudere, wereldvreemde, morsige mannetjes, die lichtjes naar plas ruiken; die wel eens een cursus links en rechts hebben gedaan (bij MS bv), maar er eigenlijk geen reet van snappen, en absoluut niet creatief of oplossingsgericht kunnen denken. Het soort mannetjes zoals de testers bij de consumentenbond, die een laptop beoordelen of er een muis is bijgeleverd, die een op een pc voor-geïnstalleerde crapware beoordelen als pluspunt want mooie gratis software pakketten.

Systeembeheerders leren het ook nooit...
30 juni 2012 - 11:12    reactie #5
geplaatst door: DennyX
Hier wil ik dan toch wel even graag op reageren. Dit zegt inderdaad heel wat over jouzelf. Bijvoorbeeld dat je niet weet waar je over praat.

Bij veel bedrijven wordt slechts 1 platform ondersteund vanwege de investeringen in software, licenties, mensen en cursussen. Wanneer je ook Linux en Mac OS X wilt ondersteunen in een Windows omgeving brengt dat extra kosten met zich mee. Het is dan een keuze van b.v. de directie om alleen windows te ondersteunen. Dit is dus geen onwil van de 'systeembeheerders'.

Wat de testers van de consumentenbond hiermee te maken hebben is mij niet duidelijk. Ik heb er nog nooit een ontmoet en weet dus niet of zo iemand lichtjes naar plas ruikt. Maar wanneer dat iemand niet belemmerd in zijn werkzaamheden zal dat mij ook een biet wezen.

Systeembeheerders leren het ook nooit...
30 juni 2012 - 11:58    reactie #6
geplaatst door: Jules
Het ondersteunen van OS X of Linux naast Windows op de werkplek, is inderdaad een dure aangelegenheid. Het ondersteunen van iPads is daarentegen relatief eenvoudig en waarschijnlijk goedkoper dan de ondersteuning voor de Windows 7-tablets uit het oorspronkelijke verhaal.
Systeembeheerders leren het ook nooit...
30 juni 2012 - 13:54    reactie #7
geplaatst door: Flix
Denny, het is natuurlijk allemaal een beetje met een knipoog, maar ik spreek zeker ook uit ervaring.
Ik had al te maken met dit soort zaken voordat jij überhaupt geboren was, dus helemaal uit de lucht komt mijn opmerking niet vallen...
Sorry als ik je tekort doe.
Systeembeheerders leren het ook nooit...
30 juni 2012 - 14:19    reactie #8
geplaatst door: Robert
@ DennyX: Maar niemand heeft het hier over het ondersteunen van Linux of OS X, dat haal jij er bij... :cool:

En off-topic zaken er bij halen, terwijl je een ander forumlid toevoegt dat hij niet weet waar hij het over heeft, komt bij mij eerlijk gezegd niet erg sterk over...

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Systeembeheerders leren het ook nooit...
2 juli 2012 - 11:09    reactie #9
geplaatst door: markof

Citaat
Flix om 10:50, 30-06-2012
Het zal wel meer vertellen over mijzelf dan over die partij  :hypocrite: ,maar toch:

Ik moet bij 'systeembeheerders' die melden "wij ondersteunen alleen Windows" toch vooral denken aan wat oudere, wereldvreemde, morsige mannetjes, die lichtjes naar plas ruiken; die wel eens een cursus links en rechts hebben gedaan (bij MS bv)....

Heb je weleens die manual in je handen gehad waar je "engineer"wordt..  :reading:

Geen wonder dat een ooit zo crapppy OS zoveel lesmateriaal nodig heeft om te worden
doorgronden. :devil:

Systeembeheerders leren het ook nooit...
2 juli 2012 - 11:33    reactie #10
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

@ markof: Maar dan ben je echt wel up to date als je al die klapper door hebt :reading:
Mijn zus heeft ook nog zo hele boekenkast vol staan met die rommel,
Systeembeheerders leren het ook nooit...
2 juli 2012 - 15:24    reactie #11
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 31 maart 2021 - 12:33 door macqintosh
Systeembeheerders leren het ook nooit...
2 juli 2012 - 17:11    reactie #12
geplaatst door: guus de waal
Dat is voor een AASE'er niet anders. Ook die moet om de zoveel tijd weer op cursus. Ook Apple heeft daarbij 'specialisten' cursussen. Het is gewoon 'big and easy money'
Systeembeheerders leren het ook nooit...
2 juli 2012 - 22:16    reactie #13
geplaatst door: Kogel
Ach, Ik werk bij een enorm IT bedrijf en inderdaad wordt er altijd zoveel mogelijk geprobeerd om het aantal platformen te beperken. Dus zaken als iPads zijn in de eerste instantie onwelkom. Zakelijk gezien is er ook wel wat aan te merken op de veiligheid van de gegevens op de iPad (wachtwoordje van 4 cijfers) en als je met exchange werkt en certificaten etc (zoals wij hebben gedaan) dan heb je nog een issue om die certificaten veilig op de iPads te krijgen bijvoorbeeld. Met grote volumes is het dan ook meteen heel er duur.
Maar goed. Dat staat natuurlijk los van zaken als batterijduur.
Systeembeheerders leren het ook nooit...
3 juli 2012 - 10:02    reactie #14
geplaatst door: Robert

Citaat
Kogel om 22:16, 2-07-2012
Zakelijk gezien is er ook wel wat aan te merken op de veiligheid van de gegevens op de iPad (wachtwoordje van 4 cijfers)

Alleen is dat niet waar, had je geweten als je trouw MacFreak gelezen had... :cool:

Verder begrijp ik je opmerking over heel erg duur bij grote volumes niet.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Systeembeheerders leren het ook nooit...
3 juli 2012 - 16:16    reactie #15
geplaatst door: Backspin

Citaat
Kogel om 22:16, 2-07-2012
Zakelijk gezien is er ook wel wat aan te merken op de veiligheid van de gegevens op de iPad (wachtwoordje van 4 cijfers) en als je met exchange werkt en certificaten etc (zoals wij hebben gedaan) dan heb je nog een issue om die certificaten veilig op de iPads te krijgen bijvoorbeeld.

Dat klopt niet helemaal.
Apple heeft uitgebreide informatie over het veilig integreren van iPads in een bedrijfsnetwerk:iPad in Business.

Als je nu met Exchange werkt kun je via een activesync policy uitgebreide wachtwoorden verplichten, en nog veel meer.

(Bewerkt door Backspin om 16:24, 3-07-2012)

apple certified system administrator - http://www.backspin.nl
Systeembeheerders leren het ook nooit...
3 juli 2012 - 21:07    reactie #16
geplaatst door: Godfather
Citaat
...die lichtjes naar plas ruiken...
 
Lol, als MacFreak "likes" ondersteunde kreeg Flix een dikke like voor zijn eerste post in dit draadje :thumbs-up:
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Systeembeheerders leren het ook nooit...
3 juli 2012 - 22:56    reactie #17
geplaatst door: Kogel
ik weet dat je dat kan verplichten. Maar het is een keuze om het te doen. Dit soort devices zijn nieuw en wij werken niet met wachtwoorden maar met certificaten op passen en die passen niet in een iPad. Reden is dat wij toegang altijd baseren op bezit (certificaat) en een wachtwoord tegelijk. Bij een iPad is het alleen maar een wachtwoord (en inderdaad dat kan meer dan 4 cijfers zijn).

@Robert. Wij moesten dus in het begin (nu is dat anders) toegang verlenen door een certificaat op het iDevice te zetten. Dan heb je namelijk weer bezit (certificaat) en kennis (wachtwoord). Het op het iDevice zetten van een certificaat is duur als je dat centraal wilt reglen. Als het om enkele iPads en iPhones gaat is dat nog wel handmatig te doen maar ik heb het over duizenden. Als je dat dan automatisch wil deployen dan wordt het duur omdat er veel infrastructuur en beheer daarvan om de hoek komt kijken. Vandaar.

Overigens doen wij het nu anders (zonder certificaat op iDevice). En ik ben geen systeembeheerder trouwens.

BTW ik ben een nogal trouwe lezer hier dacht ik zelf.

Systeembeheerders leren het ook nooit...
3 juli 2012 - 23:29    reactie #18
geplaatst door: Godfather
Ik wil niet weer in een discussie verzanden MS <-> Apple maar het moment dat MS alles dicht timmert en corporatie X besluit gebruik te maken van dat timmerwerk, kun je Apple moeilijk kwalijk nemen dat alles is dicht getimmerd...
Mag ik vragen Kogel wat er exact duur is aan het centraal regelen van certificaten? Komt dat omdat dit met licenties te maken heeft? Of echt met de infrastructuur? Want welke infrastructuur is dat dan? Toch geen deploy systemen van.... MS toevallig???
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Systeembeheerders leren het ook nooit...
20 juli 2012 - 14:53    reactie #19
geplaatst door: Kogel
@godfather,

Sorry zie deze post nu pas. Kosten komen voornamelijk voort uit het feit dat het nieuw is. En in een grote organisatie moeten wij dus altijd zorgen voor continuiteit 24 uur per dag en dus mensen opleiden die 24 uur per dag dit soort zaken binnen een uur of twee weer in de lucht krijgen. Daarnaast komt nog infrastructuur en licenties.
Overigens is het dan ook weer zo dat een platform dat reeds bestaat minder kost in beheer dan een platform dat nog niet staat in onze infrastructuur.

Systeembeheerders leren het ook nooit...
20 juli 2012 - 16:41    reactie #20
geplaatst door: majorB
€25000 over de blommen, sorry, nog eens sorry en we gaan gewoon weer door.