Ik ben alvast niet happig op de nieuwe MacBook Pro.Het low-travel butterfly toetsenbord te kwetsbaar voor stof en vuil, (artikel-link), de Touch Bar wat slechts een gadget is en Touch ID dat op de iPhone's vervangen is door Face-ID...Bye bye touch ID... Zal dus op de MacBook Pro's ook wel komen.Ik zing het nog maar even uit met mijn 2011 MacBook Pro of overweeg toch maar weer het 2015 model te kopen tot mijn spijt.
Meer artikelen van hem vind je hier: https://sixcolors.com
http://appleinsider.com/articles/17/11/15/macbook-refreshes-push-apple-to-4th-in-global-notebook-shipments
GeorgeM om 9:49, 17-11-2017Er is alleen een 'probleem' voor mensen die de nieuwe MacBook of MacBook Pro niet zien zitten, de nieuwe laptops van Apple gaan als warme broodjes over de toonbank.
dat zal best zo zijn, maar het nieuwe toetsenbord is zeker kwetsbaar.m'n Macbook woont op m'n lap, het is immers een laptop.maar d'r is ook een poeze beest, dus je snapt het wel.de spatiebalk werkt vaak alleen in het midden en niet aan de zijkant.na een aantal stevige toetsaanslagen, gaat het weer een poosje.
daarnaast is het nieuwe toetsenbord behoorlijk rumoerig.
Maar wat me nog het meest tegenvalt, is dat al deze nadelen nog een duurder prijskaartje met zich mee bracht ook. Als ik over ±4 jaar een nieuwe zakelijke Mac kan kopen, dan haal ik wel weer een iMac: deze zijn in mijn ogen veel meer hun prijs waard als je kijkt wat er voor hardware in zit (beter toetsenbord, groter scherm, snellere CPU en GPU, goedkopere opslag, meer RAM, etc.). Als ik dan naar een klant moet neem ik wel een iPad Pro mee, of neem ik de iMac in z'n geheel mee de auto in.
Nu moet ik wel zeggen dat het echt niet allemaal kommer en kwel is met de MacBook Pro hoor... het scherm is écht geweldig, de speakers zijn wonderbaarlijk goed voor een laptop, de SSD is absurd snel, de CPU is niet verkeerd.
Wat niet tijdelijk is, is de beperkte duurzaamheid. Toetsenborden zijn zeer fragiel, en niet te repareren.
Doe mij maar een MacBook Pro die een millimeter dikker is, maar wel degelijker en beter repareerbaar!
joram om 13:07, 17-11-2017De pijltjes toetsen werken bij mij niet altijd even vlekkeloos.
joram om 13:07, 17-11-2017De batterijduur is maar matig als je er "gewoon" simpele dingen zoals mailen mee doet,
joram om 13:07, 17-11-2017... alleen maar omdat hij nóg dunner moest.
joram om 13:07, 17-11-2017De Touchbar is ook een duur geintje geworden. Zelfs als ik m'n laptop open heb doe ik er niets mee, op het veranderen van de helderheid of het volume na.
joram om 13:07, 17-11-2017De vingerafdruk-scanner vind ik daarentegen wél een mooie toevoeging.
joram om 13:07, 17-11-2017Alleen maar USB-C... ik snap de gedachte erachter, maar kom op. Iedereen die ook maar een beetje werk doet op een laptop heeft een extern toetsenbord, een muis, een externe HD (backups), een SD-kaartlezer en een extern groot scherm. De hoeveelheid kabels is bij laptops vaak al wat meer, maar met extra dongles e.d. is het net alsof je weer in 1990 leeft.
joram om 13:07, 17-11-2017Nu moet ik wel zeggen dat het echt niet allemaal kommer en kwel is met de MacBook Pro hoor... het scherm is écht geweldig, de speakers zijn wonderbaarlijk goed voor een laptop,
boni om 19:13, 17-11-2017Wat gaat dat zijn na twee jaar, buiten garantie... AppleCare een must dus.
ja, dat kan ik me wel indenken.maar als je dit topic nog es bekijkt:
http://www.macfreak.nl/forums/topic/5/14655/coating-beeldscherm-komt-er-af/0/
dan blijkt dat Apple na 4 jaar geheel gratis m'n beeldscherm heeft vervangen.en dit terwijl daar geen reparatie-programma voor was.
iFixit notes that the keyboard trigger for both models looks like a more classic switch this year, though it doesnt notice any immediate changes in travel or keystroke. This change, however, could lend itself to improved reinforcement for repeated use.
Bron: MacRumors 2013 13-inch MacBook Pro: July 2018 2013 15-inch MacBook Pro: July 2018 2014 13-inch MacBook Pro: March 2019 2014 15-inch MacBook Pro: May 2019 2015 13-inch MacBook Pro: October 2020 2015 15-inch MacBook Pro: Still sold 2016 13-inch MacBook Pro: June 2021 2016 15-inch MacBook Pro: June 2021 2017 13-inch MacBook Pro: Still sold 2017 15-inch MacBook Pro: Still sold 2015 12-inch MacBook: April 2020 2016 12-inch MacBook: June 2021 2017 12-inch MacBook: Still sold
Paul Sondervan om 11:37, 18-11-2017Voor de coating problemen is wel degelijk een reparatie programma.
voor een Macbook Air is er bij mijn weten nooit een reparatie programma geweest.
Robert om 8:39, 18-11-2017@ boni: dat had ik gemist, en was zeker interessant geweest voor de nieuwsberichten hier:
"Update 41 - 23/11/2017 More Keyboard FailuresSo the ESC key is starting to fail. Which is ironic because I got the nTB model because it has a real ESC key - almost a necessity if you're a coder.Today the CONTROL key seems to be stuck on the on position. They itself doesn't seem stuck but it telling the laptop that it is constantly pressed. This means left/single mouse clicks register a right clicks. A right pain.Yet more actual video evidence .. not "opinion" which is what Apple's "executive liaison" called it."
So the ESC key is starting to fail. Which is ironic because I got the nTB model because it has a real ESC key - almost a necessity if you're a coder.Today the CONTROL key seems to be stuck on the on position. They itself doesn't seem stuck but it telling the laptop that it is constantly pressed. This means left/single mouse clicks register a right clicks. A right pain.Yet more actual video evidence .. not "opinion" which is what Apple's "executive liaison" called it.
Moest ik zelf een 15 inch kopen is een citaat uit dit topic op macrumors > Keyboard MacBook Pro 2017 wel een geruststelling wat betreft garantie:
"I want to point out that Apple DID admit to the issues and refund me, which is not part of the warranty envelope. They made an effort to keep me as a customer. While I'm disappointed in the product, I'm still an Apple user.The people I spoke with made no effort to gloss over the keyboard issues. The only thing they were silent about was what Apple would do for existing customers and whether a real fix could be implemented. One person from their customer relations dept. suggested that they might fix keyboards on machines beyond the normal warranty period. CaptRB (bericht 19)."
The people I spoke with made no effort to gloss over the keyboard issues. The only thing they were silent about was what Apple would do for existing customers and whether a real fix could be implemented. One person from their customer relations dept. suggested that they might fix keyboards on machines beyond the normal warranty period.
CaptRB (bericht 19).
Maar hetzelfde forumlid CaptRB schrijft verder:
"Redesigning the keyboard is a monstrous financial undertaking and servicing existing machines is already battering profit margins, which will only become worse in the coming months. Those who bought these machines with longevity in mind are likely to be frustrated and some will abandon Apple. For myself I can only assume that Apple will fix the keyboards on the next generation and then the water will be safe for swimming. But I will wait until at least mid to late 2018 before risking another MBP. NO more being a beta tester."
For myself I can only assume that Apple will fix the keyboards on the next generation and then the water will be safe for swimming. But I will wait until at least mid to late 2018 before risking another MBP. NO more being a beta tester.
Dus ik denk dat ik toch ook maar ga wachten tot mid of late 2018....Mijn early 2011 15 inch MacBook Pro met zelfgeplaatste SSD haalt het nog wel tot dan.
(Bewerkt door boni om 3:09, 24-11-2017)