https://support.mozilla.org/nl/kb/bescherming-tegen-volgen-firefox
HEXDIY om 22:23, 26-05-2015Voordeel van Ghostery is dan dat het standaard op om het even welke browser werkt, of vergis ik me?
En er is wat discussie rondom het bedrijf achter Ghostery: http://en.wikipedia.org/wiki/Ghostery
http://ieee-security.org/TC/SPW2015/W2SP/papers/W2SP_2015_submission_32.pdf
http://monica-at-mozilla.blogspot.nl/2015/05/tracking-protection-for-firefox-at-web.html
Internet Explorer has had a similar feature since the release of IE9, called Tracking Protection Lists (TPLs). Like Firefox, TPLs are off by default. Chrome allows you to set the Do Not Track flag, but does not provide a blacklisting feature (it would be in conflict with Google's main revenue source: advertising).
Maar deze ingebouwde functie van Firefox ga ik ook even aanzetten.Als iOS9 zometeen ook met ingebouwde tracker blok komt, dan zou de online advertentie markt wel eens echt moeten kunnen gaan veranderen. Fijn iig dat deze software vendors en makers het voor ons opnemen.
(Bewerkt door bacon om 14:45, 11-07-2015)
WebmasterX om 14:19, 11-07-2015in Firefox 31.0 is "trackingprotection" niet te vinden in "about:config"... Of heeft dat daar een andere naam?
We zijn inmiddels bij versie 39.0....
http://www.macfreak.nl/nieuws/22462/updates-voor-firefox/
bacon om 14:31, 11-07-2015Ik neem aan dat je die blokkade dan op kunt heffen? En hoe zit dat met die blokkade-instelling in Firefox zèlf (about:config etc)?
bacon om 15:20, 11-07-2015 Bestaat die optie ook in Firefox zèlf? Dus via about:config enz.?
The ethics of modern web ad-blockingMore than fifteen years ago, in response to decreasing ad rates and banner blindness, web advertisers and publishers adopted pop-up ads.People hated pop-up ads. We tolerated in-page banners as an acceptable cost of browsing free websites, but pop-ups were over the line: they were too annoying and intrusive. Many website publishers claimed helplessness in serving them the ads came from somewhere else that they had little control over, they said. They really needed the money from pop-ups to stay afloat, they said.meer...
The ethics of modern web ad-blocking
More than fifteen years ago, in response to decreasing ad rates and banner blindness, web advertisers and publishers adopted pop-up ads.
People hated pop-up ads. We tolerated in-page banners as an acceptable cost of browsing free websites, but pop-ups were over the line: they were too annoying and intrusive. Many website publishers claimed helplessness in serving them the ads came from somewhere else that they had little control over, they said. They really needed the money from pop-ups to stay afloat, they said.
meer...
Onderzoek: anti-trackingtools zijn effectief om volgen door sites tegen te gaanEen onderzoek dat is uitgevoerd door twee onderzoekers van de universiteit van Princeton wijst uit dat anti-trackingtools een effectief middel zijn om volgen door websites tegen te gaan. In het kader van het onderzoek werden de miljoen populairste sites onderzocht.Deze sites komen voort uit de database die wordt bijgehouden door Alexa. Het doel van het onderzoek was om na te gaan op welke manier deze sites gebruikers volgen aan de hand van tracking cookies en browser fingerprinting. Om het onderzoek uit te voeren maakten Steven Englehardt en Arvin Narayanan gebruik van de opensourcetool OpenWPM. Deze tool is gebaseerd op Firefox en is in staat om geautomatiseerd op grote schaal te functioneren.De onderzoekers testten de effectiviteit van cookieblockers door te kijken naar de ingebouwde Firefox-functie en naar tools van derden, zoals Ghostery en uBlock Origin. Daarbij stelden zij vast dat de ingebouwde Firefox-functie zeer effectief is tegen het plaatsen van third party tracking cookies door websites: slechts 0,4 procent van de onderzochte sites plaatste na inschakeling een dergelijke cookie, en meestal om legitieme redenen. De soortgelijke extensie Privacy Badger wordt niet genoemd in het onderzoek; ook het feit dat Ghostery bepaalde gegevens doorverkoopt, komt niet aan de orde.
Een onderzoek dat is uitgevoerd door twee onderzoekers van de universiteit van Princeton wijst uit dat anti-trackingtools een effectief middel zijn om volgen door websites tegen te gaan. In het kader van het onderzoek werden de miljoen populairste sites onderzocht.
Deze sites komen voort uit de database die wordt bijgehouden door Alexa. Het doel van het onderzoek was om na te gaan op welke manier deze sites gebruikers volgen aan de hand van tracking cookies en browser fingerprinting. Om het onderzoek uit te voeren maakten Steven Englehardt en Arvin Narayanan gebruik van de opensourcetool OpenWPM. Deze tool is gebaseerd op Firefox en is in staat om geautomatiseerd op grote schaal te functioneren.
De onderzoekers testten de effectiviteit van cookieblockers door te kijken naar de ingebouwde Firefox-functie en naar tools van derden, zoals Ghostery en uBlock Origin. Daarbij stelden zij vast dat de ingebouwde Firefox-functie zeer effectief is tegen het plaatsen van third party tracking cookies door websites: slechts 0,4 procent van de onderzochte sites plaatste na inschakeling een dergelijke cookie, en meestal om legitieme redenen. De soortgelijke extensie Privacy Badger wordt niet genoemd in het onderzoek; ook het feit dat Ghostery bepaalde gegevens doorverkoopt, komt niet aan de orde.
ook het feit dat Ghostery bepaalde gegevens doorverkoopt, komt niet aan de orde.
Dat bijzinnetje aan het eind is nogal een bombshell.