Tip: Tros Radar over Apple-garantie
2 november 2011 - 09:40    reactie #150
geplaatst door: Ziegler
Klinkt heel stoer, maar hoe pak je dat aan? Alleen de opmerking "See you in court" zal denk ik niet zoveel indruk maken.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
2 november 2011 - 10:06    reactie #151
geplaatst door: drBennet
Dat denk ik ook niet. Heeft iemand in Nederland dit al eens gedaan? En zo ja, met welk resultaat? Is zoiets ook wel weggelegd voor de eenvoudige, niet juridisch onderlegde burger? Ik zou een advocaat ervoor in dienst moeten nemen. De verwachting is dan dat ik voor dat geld wel een reparatie zou kunnen betalen.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
2 november 2011 - 11:34    reactie #152
geplaatst door: werner
De tegenpartij weet natuurlijk dat het zo werkt.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
2 november 2011 - 12:06    reactie #153
geplaatst door: MacFrankie
@drBennet: Daar gaan veel winkels dan ook van uit!

Voet bij stuk houden, maar wees gewoon slim, en koop je dure spullen bij een winkel die een helder garantiebeleid heeft met een ruime garantieperiode!

Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
3 november 2011 - 13:31    reactie #154
geplaatst door: markof

Citaat
drBennet om 10:06, 2-11-2011
Dat denk ik ook niet. Heeft iemand in Nederland dit al eens gedaan? .

Goed lezen en ervan uitgaan dat het bluf is is niet mijn ding. Wat ik zeg
maak ik waar en kan zo alle vonnissen inscannen met het eindresultaat
of de mails aantonen welke bedrijven uiteindelijk allemaal bakzeil haalden
omdat ze dondersgoed wisten dat ze dit zouden verliezen. Zoals ik al zei:
Uiteindelijk maar vier keer de gang naar de rechter echt moeten maken
omdat die (grote) bedrijven dachten dat ze wel gelijk zouden krijgen omdat
...ze zo een grote gevestigde naam hebben. Dus niet!
Niet alleen een genoegdoening op alle punten maar ook het betalen van alle
proceskosten!

Maar zoals iemand terecht opmerkte:  Ik ben maar 1 van de weinigen die
zich verweert of  goed onderlegd is en geen onzin accepteert als het dit soort
zaken betreft, terwijl 90% vd mensen zich laat afbluffen en zich van alles laat
aanpraten door medewerkers van winkels of hun advocaat en vervolgens het
maar erbij laat zitten of zich een garantie laten aannaaien en dus betalen.
En als je dan aankomt: Ach.. want maakt die 300+ euro nou uit over die
periode,dan zeg ik: Heb jij je toch weer 300+ euro uit je zak laten kloppen
terwijl dat inprincipe niet had gehoeven.

En zij die nog steeds aankomen met allerlei tendentieuze reacties op instanties
die Apple of waar het voorstaat onder de loep nemen moeten eens bij zichzelf
te raden gaan inzake hun objectiviteit want iemand of iets wordt nooit zo maar
onderzocht. Alles heeft een reden.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 08:59    reactie #155
geplaatst door: Bokkenrijder
Uitznding radar 7/11.
http://www.trosradar.nl/radar-home/
Filmpje, +/- 31 min, reactie van Apple.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 09:05    reactie #156
geplaatst door: Spooter
Samenvatting: Retailers moeten volgens Apple 2 jaar garantie geven, over de webshop van Appel zelf heeft Apple (kinderachtig genoeg) nog geen uitspraak gedaan.

Wat zal dat betekenen voor je Applecare?????? (in totaal 4 jaar of 5 jaar garantie)???

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 09:26    reactie #157
geplaatst door: Ziegler
Nee dus. Grappig hoe dat werkt.
Volgens mij zegt Apple niet meer dan dit: "Voor garantie moet je zijn bij de winkel waar je het gekocht hebt".
Einde bericht.
En daar maakt die madam van:  ". . . en daar krijg je wel die 2 jaar garantie".
Geen idee hoe ze er bij komt. Verzint ze helemaal zelf.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 09:43    reactie #158
geplaatst door: Bokkenrijder
@Ziegler
Dat verzint deze dame niet! Het is een Europese wettelijke verplichting.

Wettelijke garanties op computerartikelen
Welke garantie krijg ik nu op mijn aangekocht product?

In alle landen die tot de Europese unie behoren (dus ook België) geldt sinds 1 januari 2005 een algemene garantiewet.
Deze wet werd omgezet naar het Belgische rechtssysteem. De wet verplicht computerhandelaars ertoe om minimum 2 jaar garantie te geven op alle nieuwe verkochte consumptieproducten, vanaf de levering van het product (lees: het moment dat u een factuur ontving, aangezien dat meestal gepaard gaat met de levering)
Voor tweedehandsgoederen kan eventueel een kortere termijn gelden, maar die moet minimum 1 jaar bedragen.
http://www.pcwinkels.be/nl/article/warranty
Gezien het Europees is heeft dit ook betrekking in NL.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 09:48    reactie #159
geplaatst door: Ziegler
Rustig, hoe langer garantie hoe beter, maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over de reactie van Apple. Die zegt: "Voor garantie moet je bij de winkel zijn waar je het product hebt gekocht". En daar maakt radar een heel verhaal van.

Ik lees in jouw verhaal: "Deze wet werd omgezet naar het Belgische rechtssysteem". Als ik het goed begrijp is dat in Nederland anders.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 09:50    reactie #160
geplaatst door: Bokkenrijder
Dan hebben wij geluk in Begie :thumbs-up:
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 10:55    reactie #161
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 31 maart 2021 - 12:26 door macqintosh
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 11:46    reactie #162
geplaatst door: MacFrankie
En daarom is het ook belangrijk om een winkel te zoeken die duidelijk is over z'n garantietermijn!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 12:01    reactie #163
geplaatst door: MacInTop
Wel een beetje vaag maar volgens mij bekent de AppleStore (Webshop) onder het kopje "Aanvullende wettelijke rechten voor consumenten" kleur:  http://www.apple.com/nl/legal/warranty/
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 12:04    reactie #164
geplaatst door: Ziegler
Hoezo?
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 13:09    reactie #165
geplaatst door: janplijzier
Op die zelfde pagina geeft Apple aan dat voor niet-Apple producten de standaard garantie van de fabrikant van toepassing kan zijn. Hiermee gaat ook Apple voorbij aan het feit dat je als consument niets met die fabrikant te maken hebt, alleen met wie het artikel aan jou verkocht heeft. Wanneer dat Apple is (via de Apple Store) zal dat in NL een deugdelijk product moeten zijn en in BE een garantietermijn van 2 jaar.
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 13:48    reactie #166
geplaatst door: chrismacjazz
@Janplijzer ik heb dit jaar Mbp gekocht en heb maar 1 jaar garantie gekregen.  Omwille ik deze zakelijk gebruik.
Het is wel zo dat je ze bv in Saturn of Mediamarkt er 2 jaar garantie bij krijgt.
Ik heb vandaag maar eerst de reportage gezien en gelezen. Doet me denken aan geplande slijtage, waarvoor Apple in US is reeds veroordeeld.
Tot op heden vind ik apple een fantastisch product maar als blijkt dat ik na 2 jaar een nieuwe Mbp moet aanschaffen dan zal mijn enthousiasme eerder gematigd blijven.

:apple:

macOS Catalina op MacBook Pro 15 inch 2012  😊15 Inch 2.2 Ghz 8 GB; 1 Tb SSD./ Apple Aiport Express 802.11n /Apple TV3/4  1 x iPhone 1, iPhone SE/2020 1 iphone 15
1 Ihpone 8 /Ipad4
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 15:00    reactie #168
geplaatst door: Ziegler
Zo geruststellend is het niet. Jouw link gaat over 'deugdelijk product'. In Nederland moet je een deugdelijk product leveren. Een wasmachine mag er niet na 2 jaar mee ophouden. Die moet langer mee gaan. Hoe lang? Dat weet niemand. En wat is een gerechtvaardigd onderhoud? Ook niet helemaal duidelijk.

@Chrismacjazz
Apple is niet veroordeeld. Ze hebben geschikt. Dat is een verschil. Neemt niet weg dat Apple daar de schijn tegen zich had. Lijkt op de Time Capsule.
Overigens kan ik Apple verder niet echt betrappen op geplande slijtage. Hun computers kom je nog jaren tegen. Mijn iPod Touch 1e generatie doet het nog prima en die heeft heel wat te verduren.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 15:24    reactie #169
geplaatst door: Bokkenrijder
@Ziegler,

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

Is dat niet geruststellend?

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 15:29    reactie #170
geplaatst door: chrismacjazz
@ Ziegler het was geen veroordeling en een middellijke schikking is inderdaad getroffen door apple. Toch vind ik dit betreurend dat het zover moet komen. Zoals sigaretten die sommige fabriekanten nog aanvechten dat het hoegenaamd niet bewezen is dat het schadelijk is voor de gezondheid.

Ik zag dit onlangs een reportage die ik je ten zeerste kan aanbevelen ivm geplande slijtage. Duiding magazine waarbij ook apple ter sprake kwam met de Ipod's slechte batterijen.  :reading:
Deze is echt een aanrader om deze reportage in zijn geheel te bekijken hoe sommige bedrijven de consument op kosten jaagt. héél interessant.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/terzake/2.18544/1.1145711

Heb ook goed nieuws over de test resultaten van de Mbp, zij steken in vergelijking met andere High end laptops er dik bovenuit...:tounge:  :thumbs-up: Keep on Maccing

klik hier voor de resultaten
Indien er nog verdere info over wordt gevraagd wil ik deze graag posten.
Mvg

(Bewerkt door chrismacjazz om 15:35, 8-11-2011)

macOS Catalina op MacBook Pro 15 inch 2012  😊15 Inch 2.2 Ghz 8 GB; 1 Tb SSD./ Apple Aiport Express 802.11n /Apple TV3/4  1 x iPhone 1, iPhone SE/2020 1 iphone 15
1 Ihpone 8 /Ipad4
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 15:32    reactie #171
geplaatst door: Ziegler
@bokkenrijder
Nee. Dat is het niet.
Je moet als consument nogal je best doen om dit recht te halen. Ga maar eens met een 4 jaar oude vaatwasser die kapot is naar de dealer waar je hem kocht met het verhaal dat je eigenlijk verwacht dat ze minimaal de helft van de reparatiekosten voor hun rekening nemen i.v.m. de verwachte levensduur (en die verzin je zelf) van toch zeker 10 jaar? Hoe succesvol denk je dat de consument is?
De Nederlandse wetgeving legt heel veel verantwoordelijkheid bij de consument. Zij moeten doorlopend hun recht bevechten en dat is lastig.

(Bewerkt door Ziegler om 15:34, 8-11-2011)

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 15:57    reactie #172
geplaatst door: chrismacjazz
Om klaarheid te krijgen ivm de 'apple care' heb ik gebeld met de consumentenbond in België. ik heb een domme fout begaan door dit aan te kopen met mijn BTW nummer en automatisch in het wetboek valt van de 'kamer van koophandel' beslist dit dat het voor mij als beroeps activiteit gaan en maar 1 jaar krijg.
Bijgevolg deze 2 dames in de Radar reportage die het professioneel gebruiken kunnen onmogelijk aanspraak maken op de 2 jaar garantie die de EU voorop stelt.
Echter mijn volgende aankoop zal ik aankopen als gewone consument en eveneens kunnen inbrengen met geen verschil qua belastingsaftrek, daar heb ik al een wijze les geleerd.
Pas als iemand de juridische dienst raadpleegd gaan ze in op eventuele reparaties of garantie buiten 1 jaar als consument. Ze willen dit potje echt gesloten houden. Het is eigenlijk unfair policy van apple, de techcare bied hoegenaamd dan eigenlijk maar 1 jaar bovenop de verplichte garantie bepalingen. Als Jan met de pet geeft er dikwijls de brui aan omwille dit een omslachtige procedure is.  Hopelijk komt daarbij niet enkel bij apple maar ook andere producenten die zich ontdoen van de Europese opgelegde regels duidelijkheid.

(Bewerkt door chrismacjazz om 15:58, 8-11-2011)

macOS Catalina op MacBook Pro 15 inch 2012  😊15 Inch 2.2 Ghz 8 GB; 1 Tb SSD./ Apple Aiport Express 802.11n /Apple TV3/4  1 x iPhone 1, iPhone SE/2020 1 iphone 15
1 Ihpone 8 /Ipad4
Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 16:09    reactie #173
geplaatst door: Bokkenrijder
Ik vindt de vergelijking met een vaatwasser en 4jaar wel onredelijk mank Ziegler.

Je hebt wel gelijk dat een consument over het algemeen zijn recht moet bevechten en met zijn kop tegen een muur loopt. Maar dit is denk ik ook wel te wijten aan onmondigheid en gebrek aan kennis op gebied van deze materie.

Tip: Tros Radar over Apple-garantie
8 november 2011 - 16:14    reactie #174
geplaatst door: Ziegler
Hoezo is die mank? Dat begrijp ik niet. Je mag in Nederland een deugdelijk product verwachten. In geval van een inbouwvaatwasser vind ik dat deze toch vrij lang mee moet gaan. Net als de keuken. Ik denk een jaar of 8 tot 10. Dit betekent dat ik vind dat ik gedurende die periode ondersteuning mag verwachten van de verkoper als hij defect raakt. Tenminste: als het defect tot kosten leidt die onredelijk zijn in verhouding tot de aanschafprijs en de verwachte levensduur. Na 4 jaar is het dus niet onredelijk om een beroep te doen op de wet 'deugdelijk product' als de reparatie 50% van de aanschafprijs is. Tenminste: dat vind ik . . . .
Begrijp je de verwarring die dit kan geven?

(Bewerkt door Ziegler om 16:32, 8-11-2011)