Los van de verdiensten van dit individuele geval, vind ik dit een typisch voorbeeld van wat internet (of althans het deel daarvan dat niet gemakzuchtig appelleert aan primitieve instincten) zou kunnen, en misschien zou moeten zijn.
Goede waar voor een eerlijke prijs. Profiteren van de kennis en inspanningen van anderen, maar wel eerst even langs de kassa graag. Lijkt me veel beter dan de zaak gratis houden en om de cijfers toch zwart te houden elke keer weer in een reflex naar het reclamemiddel te grijpen.
Zelf volg ik online cursussen die in het buitenland zijn ontwikkeld door mensen die ik vermoedelijk nooit zal ontmoeten, maar die mij een fantastische mogelijkheid bieden om mijn kennis op bepaalde gebieden te verdiepen. Natuurlijk is dat niet gratis, maar de prijzen zijn heel redelijk, en van reclame is geen spoor te bekennen. Wat wil een mens nog meer?
Het zou heel mooi zijn als er in Nederland een soort kennis- en service-centrum betreffende Apple / de Mac zou komen met uitsluitend toegang voor betalende abonnees; zoals dat ook met digitale abonnementen op kranten het geval is. MacFreak verkeert in een goede positie om zo'n kenniscentrum te worden; maar natuurlijk moet men daar wel heil in zien.