Iets meer dan drie jaar geleden schreef ik hier mopperend over Amac die weigerde mijn zes jaar oude iMac te repareren. Hier las ik toen pas dat dat ook helemaal niet mocht van Apple wetens te oud en het niet meer officieel krijgen van onderdelen.
"Waarom vertellen ze dat niet meteen?" vroeg ik mij toen af.
Net zoiets gebeurt me nu:
Ik mail dezelfde tent met de vraag om een offerte voor een SSD upgrade voor mijn iMac 27" mid 2017 (gekocht bij hun in mei 2018 met drie jaar garantie).
Krijg letterlijk dit antwoord:
"Echter moet ik je teleurstellen, het aanpassen/upgraden op latere momenten met uw model is niet mogelijk."
Met de suggestie er een externe SSD aan te hangen en dan "Hopelijk tot snel!"
Daar heb ik dus even pittig op gereageerd:
"Hoi,
Die externe SSD draait al en ik heb er zelf extra RAM ingezet een jaar geleden.
Dus dat het niet mogelijk zou zijn is onzin.
Bij *jullie* is het blijkbaar niet mogelijk. Dat is een beter verhaal om mij als klant te vertellen.
Er zijn genoeg andere adressen, maar hij komt bij jullie weg dus ik vraag jullie eerst.
Ik wil het zelf ook wel doen, maar het gedoe met de lijmstrip heb ik niet zoveel zin in.
Ik ga voortaan wel ergens anders heen.
Dit is al de tweede keer dat ik bij jullie nul op het rekest krijg met het upgraden van een iMac.
grtz, en dus niet tot snel,
Rina
Macmiep.nl"
Reactie volgt over kwaliteitseisen die er niet zijn bij derde partijen en het niet snappen van de toon van mijn mail.
Ik weer:
"Hoi,
Nou, dat is simpel. Ik weet toevallig van de hoed en de rand.
Maar als een totale leek jullie mailt met dezelfde vraag, krijgt ie dit als antwoord:
"Echter moet ik je teleurstellen, het aanpassen/upgraden op latere momenten met uw model is niet mogelijk.”
Als je dat antwoord krijgt van een officiële Apple techneut, dan denk je dat het helemaal niet kan.
Vandaar mijn kritiek.
Daarbij is het de tweede keer al.
Mijn vorige iMac was met zes jaar te oud om te repareren bij jullie.
Toen bleek later ook dat het niet mocht van Apple.
Maar het antwoord was ook: “Nee, kan niet.”
Plus, maar daar kunnen jullie niks aan doen:
Apple heeft een mond vol over milieu.
Upgraden en langer doen met een Mac hoort daar blijkbaar niet officieel bij.
Die nieuwe iMacs zijn ook niet upgradeble na aanschaf. Foei.
Ik vind het belangrijk dat ik als klant juist geïnformeerd wordt.
Dat is bij jullie nu twee keer niet goed gegaan.
En dat wil ik duidelijk maken.
Wat jullie er mee doen is jullie zaak.
grtz,
Rina
Macmiep.nl"
Toen ik nog Macjes verkocht vond ik het belangrijk de klant eerlijk te vertellen hoe het zat.
"Nee, dat kan bij ons helaas niet. Er zijn wel andere bedrijven die het doen, maar besef wel dat daar niet dezelfde kwaliteitseisen gelden als bij ons." of zoiets.
Dan ben je a. eerlijk en b. help je de klant toch.
En een tevreden klant is wat je wilt, want die komt terug. Een ontevreden klant niet.
Wat vinden jullie?
NB: Ik kopieer alleen mijn eigen emails, die van hun doen vind ik niet zo netjes.PS: kit met gereedschap, sensor en lijmstrip kost bij iFixit €84,95. Ik heb een offerte gehad van 218 Euro al. Met een schijf die mij nu 100 Euro zou kosten valt dat best mee.
Deze jongere versie zonder bril van Miep kan het ook... zelluf doen is wel leuker..:
Ik kan in ieder geval al hulp verwachten:
Upgraden iMac niet mogelijk bij officiële reparatiepartnerAddendum: he, dat is helemaal niet moeilijk met die plakstrips:
Ik heb hier al een set, ooit van MacFrits gekregen.... was ik bijna vergeten!
Heb al gechat net met Thijs van Fixjeiphone. Die hebben reparatiegereedschap, maar geen rolmes. Zo'n rolmes is veel handiger en veiliger dan föhnen en snijden....
Hmmm... wellicht toch zelf doen nu.

ff op zoek naar zo'n rolmes dus.