Ziegler, je "vaste" lijn bij bellen via XS4all is niet vergelijkbaar met de vaste analoge telefoonlijn zoals KPN die vroeger leverde. Bellen is bij eigenlijk alle providers al jaren digitaal: voip via internet. Als gebruiker is er niet echt verschil, behalve dat je niet meer kunt bellen als je internet eruit ligt.
VOIP-verkeer heeft doorgaans hogere prioriteit (QoS) in het netwerk, dat is echter niet in strijd met de netneutraliteit, maar simpelweg vereist omdat de spraakverbinding anders hapert. Bovendien is VOIP-verkeer zo weinig data dat het niet echt verstorend werkt.
Dat een provider bijhoudt hoeveel je verbruikt is simpelweg zodat hij de juiste rekening kan sturen (en overigens ook verplicht vanuit de bewaarplicht), maar ook niet in strijd met de netneutraliteit.
Netneutraliteit zegt dus niet dat de provider niet naar de data mag KIJKEN, het gaat er om wat hij met die informatie DOET.
Waar netneutraliteit over gaat is dat je als provider niet zomaar mag zeggen: verkeer naar dropbox/google/onedrive/spotify krijgt wel (of juist geen) voorrang. Je mag geen internet-aansluiting verkopen waarbij sommige sites altijd traag werken tenzij je een toeslag betaalt voor de volle snelheid.
Wat een provider dan weer WEL mag doen is sommige sites vertragen als ze gevaar voor de dienstverlening beginnen te vormen. Als rond spits-uur (ca 20:00 's avonds) de complete internet-aansluiting van de provider volzit, dan kan een provider ervoor kiezen om bijvoorbeeld youtube-verkeer of andere grootverbruikers wat te vertragen. Dat soort dingen kom je uiteraard vooral bij de budget-providers tegen.
(Ik heb bij xs4all nog nooit - op geen enkel tijdstip meegemaakt - dat ik niet mijn volledige verbinding kon benutten)