Het is een ernstige zaak dat Apple zo omgaat met hun klanten en dat klanten ook nog eens Apple blijven verdedigen. Aan de andere kant begrijpelijk want je legt duizenden euro's neer voor een Apple product en dan wil je ook de exclusiviteit die daarbij komt kijken en dat is het behoren tot het clubje. Wie wilt nou geloven dat de service van Apple zo slecht is als je wel bereid ben zoveel geld te betalen?
De belofte van het waarborgen van kwaliteit door geautoriseerde service providers te selecteren is niks anders dan een strategie om hun sales te boosten en (onterecht) meer exclusiviteit te creëren. Want hoe waarborgen ze de kwaliteit? Niet door specialisten die je toestel kunnen repareren op een professionele en duurzame manier. Nee, je moet een nieuwe kopen. Service providers worden gedwongen zich aan de regeltjes van Apple te houden. Het is ronduit schandalig. De reparaties die worden uitgevoerd zijn onkundig, vooral wanneer het reparaties betreft die wat gecompliceerder zijn en waar solderen aan te pas komt. Soms lijkt het zelfs wel alsof ze het met opzet zo slecht repareren dat je al snel niks anders kan dan een nieuwe kopen.
Ik ben een fan van apple producten. Ik gebruik zelf de iPhone 8 plus en ik wil graag iPhone blijven gebruiken, maar over hun service strategie ben ik niet te spreken. Het is dan ook een dilemma waarin ik verkeer. Blijf ik mijn geld uitgeven aan een bedrijf dat high-end producten levert en (bewust) zo'n low end service? Ik ben er nog niet helemaal uit. De voornaamste reden waarom ik fan ben is het besturingssysteem. Het werkt gewoon fijn, simplistisch, snel en zonder poespas.
Aan de andere kant voel ik een lust om te rebelleren tegen Apple door juist te doen wat ze niet zo leuk vinden en dat is zelf je toestel repareren. Ik heb nog nooit gebruik moeten maken van mijn garantie. Toestellen hebben altijd perfect gewerkt. Ook een reden waarom ik overtuigd ben van hun producten. Maar als er iets kapot gaat dan vragen ze weer de hoofdprijs met wederom kwaliteit als het excuus, terwijl ik weet wat kwaliteit (op het gebied van service en reparaties) betekent bij hun. Dus ik doe het lekker zelf. Garantie kwijt? Maak ik me vrij weinig zorgen over. Er bestaat ook nog zoiets als inboedelverzekering.
Conclusie: de meest logische relatie die je kunt hebben met Apple is een gecompliceerde haat liefde relatie.