Peter Villevoye om 17:59, 5-11-2006Dat van die (weggefilterd)-zune valt wel mee. De term is 'Ollandsvoor een choco-lekkernij met een luchtige suiker-vulling.
Om weer even off topic te gaan in die (weggefilterd)-zune zit "luchtig opgeklopt eiwit" (zie wikipedia over de Negerzoen)En wellicht is het niet helemaal Off topic en zit er ook iets opgeklopt-s in???
MS Paint kan ook wel leuk zijn hoor... Zie maar =>
Ook qua hype creeeren slaan ze de boot wel mis. Dat ze ook eens naar de marketing van apple kijken.Eerst hoog van de toren blazen en dan de verwachtingen niet kunnen inlossen.
De mensen zijn het al beu gezien alvorens het op de markt is...
Maar vrees niet, hij zal verkopen.
On-topic: laten we niet vergeten dat Apple ook niet bijstervroeg erbij was met hun iPod.Ik herinner me nog levendigde eerste reacties op het gerucht dat Apple een MP3-gevalzou gaan uitbrengen: te laat, wellicht te duur, leuk voor deverstokte Apple-fanaten en de MP3-speler-markt is al vol.Dus een laatkomer hoeft niet per se een miskleun te zijn.
Dat wil niet zeggen dat laatkomers ook altijd zullen slagen.Je hebt een subliem product èn goeie marketing nodig.
Ik denk niet dat de Zune een iPod-killer zal worden.Toch niet op korte termijn.Maar ik vraag me echt wel af waar ze volgend jaar staan?
Xerox bracht jaren 70 een GUI-besturingssysteem,Apple maakte het in 1984 een commercieel succes.Microsoft kopiëerde het nogmaals en nu gebruiken de meeste mensen windows.
Microsoft heeft toch ook een deel van de spelconsole-markt kunnen veroveren?Waarom niet bij de muziekspelers?
Ik zal nooit een zune kopen.Ik gebruik een iPod nano en zal hem alleen vervangen door een andere iPod.Maar mischien zijn er veel mensen die daar anders over denken.Veel mensen kopen toch ook een lelijke pc.
iPod blijft voor mij de beste muziekspeler.
Peter Villevoye om 9:18, 7-11-2006Je hebt een subliem product èn goeie marketing nodig.
Precies. Het laatste daar hebben ze geld zat voor, het eerste is de vraag.Ik denk dat een belangrijk voordeel voor Apple is, dat de consument zichsteeds bewuster wordt van wat DRM is. Ik bedoel, tot een jaar (misschien 2)geleden maakte niemand zich daar nog druk om. Nu wordt er in kringenvan consumentenorganisaties, overheden etc. druk over gesproken. En deDRM van Apple is gewoon de meest consument vriendelijke die er is!
Een belangrijk deel van succesvol zijn is volgens mij niet alleen het producten de marketing maar ook nog het voordeel van het totaalpakket. "Product"is immers hier meer dan alleen het afspeel-apparaatje. En dat Microsoftdaar niet zo goed in bezig is, blijkt vandaag nog weer in de media: Microsoftseigen muziek van de MSN winkel kan niet eens op de Zune. Lekkere reclame..
Ik denk dat Apple goed heeft gescoord door vroeg in de business te gaan eneen mooie mix samen te stellen. Andere partijen zijn daar nu te laat voor, omnog smeuige deals met de platenbazen te sluiten. Dat zal voor Microsoft nietmakkelijk op te lossen zijn.
(ha Mitch: tijdens het tikken van m'n reactie, zeg je voor een deel hetzelfde als ik )
(Bewerkt door Didjee om 15:58, 7-11-2006)
Didjee om 15:56, 7-11-2006@ Appelflap: de iPod is mede een groot succes door de integratie met iTunes (en dus ook de iTunes Store) en dat is nu net waar Microsoft 'nat gaat' Je ziet nu al dat ze hun MSN Music store - de vorige iTunes Music Store 'killer' - NIET compatible is met de Zune en dat ze daarvoor weer iets nieuws in het leven roepen (Zune Store)...De iPod heeft ook veel met 'beleving' te maken en dat is waar het bij de Zune nu al misgaat (in mijn ogen).
Maar wat als de Zune-store nu wel succes heeft? (wat hopelijk niet het geval is)Microsoft kan bijvoorbeeld hun prijzen lager maken dan de Apple musicstore.
We zullen volgende week weten hoe groot het succes van de Zune in Amerika is.
Appelflap om 15:38, 7-11-2006?Xerox bracht jaren 70 een GUI-besturingssysteem,Apple maakte het in 1984 een commercieel succes.Microsoft kopiëerde het nogmaals en nu gebruiken de meeste mensen windows.
je bedoelt dus dat MS er een commercieel succes van maakte . . . .
hoe dan ook: Apple is op dit moment heer en meester op de MP3-speler markt. MS zal daar moeilijk tussen komen. Zeker als Apple allert blijft en de ontwikkelingen op de voet volgt (en dat lijken ze vooralsnog te doen).
Het is een Microsoft filosofie om geld te verdienen aan het DRM gedeelte van het totaalpakket. Immers, elke winkel die muziek in WMA formaat verkoopt, betaalt indirect een deel van het geld aan Microsoft om dit WMA formaat te mogen gebruiken. En WMA werkt weer alleen goed op Windows (de nieuwste WMA versies in ieder geval) en dat stimuleert weer Windows gebruik. Het is dus niet de bedoeling van Microsoft om de Zune winkel goedkoop te maken, maar juist duur. En daar geld aan te verdienen. Dit in tegenstelling tot Apple, die maken juist winst op de hardware en niet andersom.
Daarom denk ik dat het voorlopig wel mee zal vallen. In deze situatie zit Microsoft echt in het nadeel. En dat is wel een interessante ontwikkeling om te volgen, denk ik.
Gekochte muziek: afspeelbaar op max. 5 computers of X-Boxen, Playlist max. 7x branden op CD
Kunnen ze dan echt niets zelf verzinnen
JJ
(Bewerkt door janjaap om 16:45, 7-11-2006)
ALs je lessen uit het verleden wil trekken, moet je de werkelijke oorzakenerbij halen, anders vertrouw je op totaal verkeerde conclusies.
De situatie is nu totaal anders: de iPod ìs al jarenlang een groot succes,is totaal ingeburgerd in talloze marktgebieden (bijna net zoals Windowsmaar de iPod is tenminste een fatsoenlijk werkend en geliefd product)en scoort -gelukkig- niet alleen op een kille afweging van wat features.En zelfs al zou je dat wèl doen, dan scoort de iPod nog steeds prima.
Die voorsprong is méér dan de voorsprong die Windows had op Mac OS.Microsoft was beter in marketing en het smeden van deals in de branche.Daar waren alle managements van Apple in de 'donkere jaren' slecht in,naast het feit dat de Mac en het Mac OS ook steeds slechter werden.
Laat MS gerust wat procenten uit de markt kapen, geen enkel probleem.Maar uitgaande van wat ze nu alweer miskleunen met deze Zune, is dekans klein dat MS er iets van bakt.