Hoe pakken jullie het aan bij aanschaf van iets uit de App Store of iTunes?
Bedankt voor je reactie.
Zeer teleurstellend dat anno 2016 Mac-gebruikers in Nederland op deze manier hun App Store/iTunes aankopen moeten betalen. Zo gaat Apple dus om met haar Nederlandse klanten...
Wat is er overigens mis met de iTunes Gift Card? Werkt prima hoor.
Het gros van de wereld betaald met een creditcard vaak hun dagelijkse dingen.Het is voor veel mensen net zoiets als voor ons de pinpas. In sommige landen moest ik daar ook aan wennen. Je ziet bijvoorbeeld dat je in veel landen in een gewone winkel met een creditcard kan betalen.Dat is in Nederland vaak niet mogelijk of alleen bij toeristen plekken.
Waarschijnlijk is het voor Apple de makkelijkste methode. Ideal is bijvoorbeeld alleen iets Nederlands.Zo heeft elk land wel een variant. Dat is dan denk ik lastig voor zo'n groot bedrijf.
Overigens is het me al 2x overkomen dat een app me niet beviel.Via een Apple pagina kun je dan binnen een bepaalde periode je geld terug krijgen.Dat gebeurde in dit geval bijzonder snel. Weer terug op de creditcard.
Ik ben het zeker eens dat het wat klantonvriendelijk is.Overigens bieden veel banken volgens mij bij elk pakket een creditcard optie aan maar jemoet dit natuurlijk zelf ook willen. Er bestaan ook prepaid creditcards.
De toonzetting is al apart: " anno 2016" "zeer ontstemd over klantonvriendelijke aanpak" ,"Zo gaat Apple dus om met haar Nederlandse klanten " etc.etc.
De iTunes Store bestaat als sinds 2003 ; de App Store sinds 2010 .
Altijd al mogelijk geweest om in de winkel (met of zonder aanbieding) in te kopen en daarnaast via de Creditcard. Niks nieuws onder de zon, zou ik zeggen. Wen er aan.
Bedrijven moeten niet doen wat ik wil , of wat ik makkelijker vind. In land A is er wel iemand die alleen cash heeft en die wil dus ook dat Apple hier rekening mee houdt; in land B iemand die nog een oude TV heeft liggen en die wil inwisselen voor een App in de Store.... Zo ken ik er nog wel een paar....
Daarnaast wordt Apple op menig punt nu net als een van de klantviendelijkste bedrijven gezien.
Een creditcard kost niet zo veel en als je de voordelen er van meeneemt (aan de tolpoorten in Frankrijk sneller doorrijden; overal op het internet kunnen betalen en dus goedkoper kunnen inkopen; etc.etc..) helemaal geen slechte investering.
pmac
edit: toevoeging
(Bewerkt door PSYCHOMAC om 10:47, 19-12-2016)
Apple verdient meer dan genoeg om in een klantvriendelijke betaalmethode te kunnen voorzien. Bovendien heeft niet iedereen een creditcard. Als je je niet kunt verplaatsen in een ander, zeur dan ook niet over mijn mening waartoe ik gerechtigd ben!
Apple hoeft niet te doen wat ik wil, maar een betaalmethode die klantvriendelijker is voor Apple klanten in Nederland lijkt me niet zo moeilijk te realiseren. Ik woon in Nederland en niet in Amerika!
Dank aan hen die met alternatieven en suggesties kwamen.
fryskhynder om 13:05, 19-12-2016Weet iemand of die iTuneskaart zijn geldigheid al dan niet verliest op den duur?
iTuneskaarten zijn onbeperkt geldig. De code verzilver je in iTunes en het bedrag blijft (uiteraard) tot in de eeuwigheid op je account staan als je het niet uitgeeft.
Verdere informatie hier
Het principe is elke keer weer: het inwisselen van een tegoed.
Heb je een tegoed van 25 en kost iets 2 heb je nog een tegoed van ..., dat kun je dan weer inwisselen... enz.enz. Zie het als een spaarpotje waar je elke keer wat uit haalt en weer in stopt.Als je zo'n kaartje bij vrijwel elke winkel en tankstation ziet liggen, zullen ze ook wel daar gekocht worden. Meerdere mensen maken er dus gewoon gebruik van ; in meerdere landen. Is toch best wel een aardig systeem? En het principe van een tegoed is dat het een te goed blijft. Voor eeuwig ( en dat is zolang Apple blijft bestaan) zie hierboven de opmerking van boiing .Nadeel kan zijn dat het nooit helemaal op is, en daar valt natuurlijk ook weer over te klagen. Maar dat is hetzelfde als klagen dat er nog geld in je spaarpotje zit.
Wil je het makkelijker ? Pak dan een creditcard (met meerdere andere voordelen zoals al eerder beschreven is) In het buitenland en bij internetbetalen wel een groot voordeel ( voor koopjes-jagers dus een 'must')
@ fryskhynder : Je bent echt nergens toe verplicht . Je voelt je wellicht 'verplicht' maar dat is wat anders. Ik wordt zo moe van die mensen die zich voortdurende 'verplicht' of 'gedwongen ' voelen. Je sluit een koopovereenkomst en die is wettelijk geldig; als je over de koopovereenkomst of het beleid van een bedrijf iets wilt veranderen moet je bij het bedrijf zijn en niet klagen over de koopovereenkomst in welke vorm dan ook. Je kunt wat zeggen over de deugdelijkheid van het product en wat over de garantie. Er is veel kritiek mogelijk hier op MF.. en die kan ook best wel pittig zijn soms. Niet alles wat Apple brengt is altijd goud. Maar klagen over de inflexibiliteit van de betalingsmethodes gaat me toch echt wat te ver. Zie ook hieronder...
@ Franklinspired:
Argumentatieketen gaat dus ongeveer als volgt:
Ik woon in Nederland >daar is iDeal handig > buitenlands bedrijf moet zich daarop aanpassen ( ook ongeldig: dan zouden alle buitenlandse bedrijven dat ook moeten doen; bovendien is dat weer voor elk land anders) Bedrijven zoeken naar middelen om te betalen die internationaal geldig zijn ; en dat lijkt me alleszins redelijk om te doen. "Ik heb het recht om te vinden wat ik vind " , " Zeur niet over mijn mening waartoe ik gerechtigd ben". Tja.. wat moeten we daarmee? Recht op meningsvrijheid ? OK , maar dat betekent ook : recht om kritiek te geven op die mening. En als we daarover verder gaan komen we in discussies terecht waar MF niet voor bestemd is. Het pijnpunt lijkt me te liggen dat je iets zakelijks tot iets persoonlijks maakt.. en dan ga je al snel in de fout....
Jongens... Wil je het wat makkelijker zonder een tegoedpotje bij Apple ...daarvoor heb je internationale betalingsmethodes zoals een CreditCard... Niet moeilijk over doen...
Je hebt meerdere mogelijkheden > maak daar gebruik van > mijn vader zei in dit soort gevallen "zoete broodjes worden niet gebakken".
PSYCHOMAC om 14:43, 19-12-2016Ideal betalingen gelden alleen voor de Apple Stores en voor andere producten, niet voor iTunes of App Store, zie hier. Je verwisselt dus het een met het ander. Het is dus bij Apps etc. nooit geweest en dus ook nooit ingetrokken...
Heb niet gevraagd om een college en je standpunt weten we nu wel.
@boiing,
Juist, dat bedoelde ik. Mijn betalingen via Click and Buy zijn altijd zonder problemen verlopen.
I rest my case
ALLE internationale betalingen gebeuren via een systeem dat ooit in België ontstond, Banksys. Het was intrinsiek veilig, goedkoop en toegankelijk voor iedereen en voor alle betaal instellingen.
Banksys is verplicht geweest om een Amerikaans filiaal op te zetten, alleen om te kunnen opereren in de USA. Het is er nog steeds, maar nu is het een Amerikaans bedrijf.
Het systeem heeft zowel voor de consument als voor de handelaar voordelen. Voor beiden is het zeer goedkoop. Credit cards kosten minstens 6% commissie, tenzij je zeer groot bent. Denk dan aan Amazon of Walmart. Een Nederlands supermarkt is niet groot in deze context.
Die commissie rekent de handelaar natuurlijk bij z'n prijzen. Dat is algemeen gebruikelijk. Dat er dus voor de consument geen kosten aan zijn, is ronduit een leugen. Je bent in principe wel verzekerd tegen fraude, maar dat is volgens de willekeur van de CC-verstrekker. Zegt die nee, draai je zelf op voor de kosten.
Verder is er ook een sterke willekeur wie ze aanvaarden als handelaar. Krijg je een "neen", dan is dat vaak zonder opgave van reden. Elk bedrijf kan wel een gewone bankrekening krijgen, dat is een wettelijk recht. Een bank die dat weigert, moet dat motiveren. En er zijn veel meer banken dan CC verstrekkers.
Het Banksys systeem mag dan ideal heten in Nederland, Bancontact in België, het is internationaal hetzelfde en werkt bijna overal. Niet in Noord-Korea, of toch niet buiten de hoofdstad...
CC is niet beveiligd, maar daar houden de Amerikanen van. Zelfs een pin code kunnen ze niet onthouden.
En het is ook niet meer dan gezond boeren verstand dat Apple zich aan de plaatselijke gebruiken zou aanpassen. Of zou je de Apple site ineens ook maar in 't Engels zetten?
Maar 't is duidelijk dat Apple ernaar streeft zelf bank te gaan spelen. Daardoor willen de banken niet met Apple werken. In Australië, bv. is er geen enkele bank ingestapt in Apple pay. De reden? Apple houdt alle macht aan zichzelf.
cyrano om 18:55, 19-12-2016Het is je reinste Amerikaans imperialisme...
(Bewerkt door willemk om 20:04, 19-12-2016)
(Bewerkt door willemk om 20:08, 19-12-2016)
@willemk: Precies. Hoe zit dat eigenlijk bij de Windhoos store?
Daarom hier de vraag aan beide forumleden in dit draadje, die duidelijk ontstemd zijn over de manier waarop in de iTunes en App Store betaald moet worden, om je een beetje in te houden wat betreft verregaande classificaties.
Die lokken dan weer reacties uit van rest van het forum, waardoor de discussie nodeloos verhardt, etc.
Dan komen we al snel in een vicieuze cirkel, en dat vinden wij zonde van de energie.
boiing om 19:44, 19-12-2016Citaatcyrano om 18:55, 19-12-2016Het is je reinste Amerikaans imperialisme...Mijn hemel, wat een flauwekul. Sinds eind 2013 kun je met IDEAL in de online Apple Store betalen. En sinds begin dit jaar niet mee in de iTunes Store, dat is jammer en onhandig, maar gezien alle mogelijke alternatieven geen groot drama lijkt me.
Knap hoor. Iets onzin noemen en vervolgens niet inhoudelijk reageren. Echt knap, dat heb je goed gedaan. Ambieer je een job bij 't ministerie van propaganda?