cyrano om 15:06, 28-07-2017
Aan deze kant van de grens is dat net hetzelfde, dacht ik. Ik krijg in ieder geval dezelfde garantie bij een reseller als bij Apple zelf. Dat is toch wettelijk vastgelegd?Koop je als pro, met aftrek van BTW, heb je één jaar. Consumenten hebben twee jaar, met beperkingen. Die beperkingen zijn dingen die uitgesloten zijn (glasbreuk, waterschade...) en dingen die nu eenmaal slijten, zoals batterijen.
Maar 't is alweer een hele tijd geleden dat ik nog een garantie geval moest vooruit helpen.
Deze discussie is misschien al wel 20 x langs gekomen daarom maar kort samengevat:
Consumenten garantie is iets anders als fabrieks garantie die je als particulier krijg van een fabrikant of van je reseller.
Je opmerking over je 2 jaar garantie is dus over de fabrieks garantie die in dit geval bij Apple dus 2 jaar is. ALs je een auto koop heb je soms meer en soms maar 1 jaar. Zo heeft elke fabriek voor elke product dus andere voorwaarden en looptijd van de garantie. Je opmerking over dingen die slijten zoals batterijen is ook niet 100% als je kunt aantonen dat je batterij veel sneller leeg raakt dan men kan verwachten (zoals vergelijkbare apparaten) dan kun je dus claimen onder consumenten garantie.
Kijk ik naar de TS dan is het dus aan hem om goed na te gaan wat er aan de hand is.
1 is de accu inderdaad veel sneller stuk als je kunt verwachten voor dit apparaat.
2 is de slijtage er een die je kunt verwachten
3 is er sprake van een fout in de software (een app die blijft werken op de achtergrond)
Als er werkelijk sprake is van een fout dan zijn er dus 2 opties voor hem:
1 garantie proberen te claimen als hij minder als 2 jaar is bij Apple of bij de MM
(mijn voorkeur is dan in eerste instantie MM)
2 als de garantie niet wordt geaccepteerd nagaan of er sprake is van een mogelijke claim onder consumenten garantie en die kun je alleen bij je leverancier halen (MM)
(Bewerkt door pjottervmr om 18:31, 28-07-2017)