Dat is onzin...Apple doet helemaal niets met welke versie ik op mijn computer hebt staan. Zo slim is de Mac App Store helemaal niet. Je kunt van software alleen de laatste versie downloaden en verder is er geen controle op.
Karin stelt dat de gebruikers van het internet als grondstof dienen voor de tech-giganten. Dat is natuurlijk niet het geval.
Karin stelt dat de gebruikers van het internet als grondstof dienen voor de tech-giganten.Dat is natuurlijk niet het geval. Wat ze doen is informatie verzamelen over de markt en dat noemen we marktonderzoek. De daarmee vergaarde informatie gebruiken ze zoals bekend om gericht reclame te maken. Zorgwekkende ontwikkeling? Zeker. Dienen we als grondstof? Nee. En daarmee blijft er van het artikeltje van Karin niet zoveel meer over.
Google en co kunnen alleen geld verdienen aan dit systeem als wij (de klant en niet de grondstof) besluiten geld uit te geven aan een product of dienst waarover Google ons heeft geïnformeerd.
Overigens probeer ik die definitie te begrijpen, maar zie nog niet zo goed waarom daar uit zou blijken dat wij grondstof zijn voor de tech-bedrijven. Het begint met een nieuwe economische orde . . . Die worden wel vaker aangekondigd, maar een dergelijke aankondiging geeft over het algemeen geen blijk van een al te wetenschappelijke benadering.
Nu maak ik me overigens ernstig zorgen om de data-verzamelwoede en zou ik graag zien dat we hier greep op krijgen, maar de metafoor 'grondstof' vind ik fout gekozen. Deze suggereert namelijk dat we er niets aan hebben. Alsof we een koe zijn die op stal staat en slechts dient als grondstof voor onze biefstuk. En dat is precies het rellerige beeld dat onze Karin wil schetsen. We lijken soms te vergeten dat data ons ook kan helpen.
Onze data is enkel dan waardevol als een bedrijf er iets mee kan, bijvoorbeeld gericht adverteren. Natuurlijk is de data verhandelbaar. Als een bedrijf vroeger marktonderzoek deed, verkocht het de data die het verkreeg aan de opdrachtgever. Waren de geënquêteerden de grondstof? Nu maak ik me overigens ernstig zorgen om de data-verzamelwoede en zou ik graag zien dat we hier greep op krijgen, maar de metafoor 'grondstof' vind ik fout gekozen. Deze suggereert namelijk dat we er niets aan hebben. Alsof we een koe zijn die op stal staat en slechts dient als grondstof voor onze biefstuk. En dat is precies het rellerige beeld dat onze Karin wil schetsen. We lijken soms te vergeten dat data ons ook kan helpen.
Ik heb overigens het idee dat je je veel te hard vastgrijpt aan het gebruik van de term 'grondstof' en daarmee de eigenlijke boodschap van Karin Spaink en Shoshana Zuboff uit het oog verliest. Niets of niemand suggereert dat we er niets aan hebben, daar gaat het ook helemaal niet om, wel dat er uit ons gedrag, oftewel de verzamelde data, een meerwaarde wordt gecreëerd met als doel het gedrag van mensen te beïnvloeden (want daar is veel meer geld mee te verdienen dan die mensen simpelweg te helpen).
@alvinusOp het moment dat een arts mijn data verzamelt, ervaar ik mij zelf niet als grondstof, maar als patiënt die een hulpvraag heeft. Het woord grondstof is niet positief bedoeld. Vind jij wel?
We zijn het normale voorbij, we zijn een grondstof. En daarmee verwart ze mij met mijn data (en dat is niet hetzelfde).
Oh, ik ervaar het gehele artikel als rellerig. Dat woord staat zegmaar symbool hiervoor.
"Zoals Evgeny Morozov vorige week in een lang essay uitlegde: ‘Wanneer tech-giganten hun bewerkte data gebruiken voor gerichte advertenties en het sturen van ons gedrag, creëren zij meerwaarde uit ons gedrag: wijzelf zijn gereduceerd tot surveillance capital.’ Ons leven is de grondstof geworden waaruit anderen hun geld munten."
Heb je misschien het gevoel dat het alarmisme rondom Big Tech ligt in de sfeer van samenzweringstheorieën? Dat het wellicht fake news zou kunnen zijn? Met welke bedoeling dan?