Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 09:05   
geplaatst door: peterpost
Mijn iPad pro is meer dan twee jaar oud er zit dus geen standaard garantie op.Twee weken geleden hield die er ineens mee op, toch kan je bij de leverancier je beroepen op feit dat de iPad niet voldaan heeft de reële levensverwachting die bij dit product hoort. Ik wil dus een zaak van maken, heeft iemand daar ervaring mee?

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 09:40    reactie #1
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

Heb je al contact met je leverancier opgenomen? Nog voor je het juridische pad gaat bewandelen zou ik eerst nagaan wat de leverancier voor je kan en wil doen. Pas wanneer daar geen redelijk voorstel uit voortkomt zou ik andere stappen overwegen.
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 09:44    reactie #2
geplaatst door: iEscape
Neem deze link ook eens door.
met vriendelijke groet, iEscape
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 09:47    reactie #3
geplaatst door: peterpost
Bedank voor jullie reacties, (overigens koop ik al mijn Apple spul altijd in de AppleStore)
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 10:15    reactie #4
geplaatst door: Flix
Ga er maar een zaak van maken, en houdt ons op de hoogte.
Ik geef je ongeveer 0% kans dat je iets gedaan krijgt.
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 10:20    reactie #5
geplaatst door: peterpost
Waarom denk je dat? Je mag toch van een product waar bijna €1400 voor is betaald, verwachten dat die langer mee gaat dat twee jaar.
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 10:33    reactie #6
geplaatst door: Flix
Ben ik het zeker mee eens.
Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken, vaak niet gecorreleerd in dit soort gevallen.

(Overigens schrijf je "meer dan 2 jaar oud"; hoe oud precies? Want dat kan bv ook bijna 3 jaar zijn.)
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 10:43    reactie #7
geplaatst door: peterpost
Eerlijk gezegd ben ik daar ook een beetje bang voor maar, en ook dat is een cliché, niet geschoten is altijd mis. Ik heb hem gekocht op 12 juni 2017, samen met de nodige accessoires die bij een nieuwe iPad Pro onbruikbaar zijn (pencil, kabels, case, screen protector)
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 11:00    reactie #8
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 1 april 2021 - 09:58 door macqintosh
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 11:21    reactie #9
geplaatst door: fred44nl
Bedank voor jullie reacties, (overigens koop ik al mijn Apple spul altijd in de AppleStore)

Enkele jaren geleden liet de coating van het beeldscherm van m'n Macbook Air plaatselijk los.
Ik heb toen via de chat contact opgenomen met Apple Support en die vonden dat dit niet in orde was.
Ondanks dat m'n MBA reeds 4 jaar oud was, heb ik geheel grateloos een nieuw beeldscherm gekregen.
Dit verhaal staat ook "ergens" op dit forum.
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 11:24    reactie #10
geplaatst door: peterpost
Ik heb nooit problemen gehad met spullen van Apple en heb toch al heel wat in gebruik/versleten. Als ik nu voor de apparaten van +€1000 Applecare moet gaan nemen dan ben ik een vermogen kwijt, dat zit er voorlopig niet in maar ik hou het in gedachten.
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 11:26    reactie #11
geplaatst door: peterpost
@fred44nl,he dat is een goed bericht,ik ga even dat draadje opzoeken.

edit: was het deze?
https://www.macfreak.nl/hardware-macintosh/coating-beeldscherm-komt-er-af/
Bewerkt: 30 september 2019 - 11:34 door peterpost
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 11:36    reactie #12
geplaatst door: ardie
Ik zou eerst Apple support benaderen en kijken of er wat te regelen valt. Als je ze niet meteen van van alles beschuldigt kun je volgens mij nog best wat gedaan krijgen. Het is wel zo dat de ene helpdesker de andere niet is heb ik gemerkt. Je hebt redelijke maar soms tref je iemand die alles onwrikbaar volgens de regels doet. Dan zou ik het gewoon nog een keer proberen en gokken dat je een behulpzamer type treft. Of een afspraak maken bij de Genius bar. Dan kun je iig live met iemand praten, is toch anders dan via internet.
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 11:39    reactie #13
geplaatst door: peterpost
Ook goede tip bedankt ardie,ik heb binnenkort verlof moet ik maar eens gebruiken om naar den Haag te gaan.
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 11:47    reactie #14
geplaatst door: fred44nl
@fred44nl,he dat is een goed bericht,ik ga even dat draadje opzoeken.

edit: was het deze?
https://www.macfreak.nl/hardware-macintosh/coating-beeldscherm-komt-er-af/

inderdaad.
jij kan beter zoeken dan ik :)
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 11:52    reactie #15
geplaatst door: Flix
Ik heb bij Apple zowel goede ervaringen als ook slechte ervaringen, als het op coulance e.d. aankwam.
Maar je moet het natuurlijk zeker proberen, en eerst zonder 'eisen'. Escaleren kan altijd nog. Maar wel blijven aandringen, dat helpt nog wel eens.
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 12:07    reactie #16
geplaatst door: peterpost
In eerste instantie heb ik ook contact gezocht met AppleSupport maar dat was eigenlijk alleen om te vragen, buiten de bekende handelingen, of er nog andere opties waren om het apparaat op te starten.Toen zei hij wel dat je in uitzonderlijke gevallen toch nog gebruik kon maken van een garantie. Ik ben er verder niet op ingegaan omdat ik dacht dat die voor weinig geld gerepareerd kon worden. Dat bleek achteraf een inschattingsfout (minimaal €660).

Ik ben lid van de Consumenten bond en heb daar vanmorgen om hulp gevraagd wie weet levert dat ook wat op.
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 12:09    reactie #17
geplaatst door: Alvinus
Ik heb kort geleden de Consumentenbond gebeld met een garantievraag aangaande een geheel ander product: de afzuigkap in onze keuken. De garantie van de fabrikant waren we al voorbij, dus vergoeding van de reparatiekosten zat er niet in, sprak de keukenboer.

Maar, zei de dame van de Bond zeer beslist: U hebt niet te maken met de fabrikant (in jouw geval Apple), doch met de keukenboer (in jouw geval de winkel waar je je iPad kocht). Dáármee is namelijk een koopovereenkomst gesloten en díe wederpartij moet aangesproken worden op eventuele garantie, niet Apple.

Vervolgens ging de Bondsdame te rade bij levensduurtabellen van verzekeraars die zij gebruiken bij vergoeding van verloren gegane spullen, bij een woningbrand bijvoorbeeld. Onze kap was vier jaar oud, heeft een (voor verzekeraars) te verwachten levensduur van tien jaar en daarmee was het redelijk dat wijzelf viertiende en de keukenboer zestiende van de reparatiekosten betaalde. Zo is geschied.

Voor jou is het dus zaak om uit te vinden hoever jouw iPad inmiddels in waarde gedaald is. Hier op MacFreak zit wel expertise betreffende de levensduur van jouw type. Stel dat dat zeven jaar is, dan heb je zelf twee-zevende 'verbruikt' en dient de winkel vijf-zevende van de reparatiekosten als garantie te bieden.

Zo is het consumentenrecht hier geregeld en daar moet u het mee doen.
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 12:12    reactie #18
geplaatst door: fred44nl
Toen zei hij wel dat je in uitzonderlijke gevallen toch nog gebruik kon maken van een garantie

en daar ben ik dus juist wèl op in gegaan.
dus probeer dat nog maar es :)
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 12:17    reactie #19
geplaatst door: Flix
Dat je enkel te maken hebt met de leverancier vwb claims, is toch langzamerhand wel een open deur, na alle draadjes die er over garantie zijn geweest op dit forum.
In feite is de 'extra' fabrieksgarantie een onding, want daar proberen verkopers zich vaak achter te verschuilen, en daarmee hun eigen verantwoordelijkheid downplayen.
Maar voor TS is Apple toch de partij, want daar is de iPad gekocht.

Ja, het 'conformiteitsbeginsel'; de CB zelf geeft voor een tablet 3 jaar, dus je bent al aardig op weg naar 100% afschrijving...


antw: Claim buiten de garantie
30 september 2019 - 12:29    reactie #20
geplaatst door: peterpost
@Alvinus, ik wacht de reactie van de CB af.
@fred44nl, ja of zoals ardie al voorstelde een afspraak maken met de Genius bar.
@Flix, als je het zo bekijk moet ik er inderdaad niet veel van verwachten alhoewel ik denk/hoop dat pro in een ander segment zit.
antw: Claim buiten de garantie
18 november 2019 - 14:13    reactie #21
geplaatst door: peterpost
Het heeft dus wel zeker zin om een beroep te doen op het zogenaamde consumenten-recht.
Ik heb contact opgenomen met Apple en de medewerker kon zich goed voorstellen dat ik dat wilde proberen. Het is via Amac (reseller) gegaan door een vergissing is het een en ander vertraagd, maar vandaag heb ik dus een nieuwe (wel hetzelfde model) iPad op kunnen halen, kosteloos!
antw: Claim buiten de garantie
18 november 2019 - 15:06    reactie #22
geplaatst door: ardie
Gefeliciteerd! Goed om te horen.
antw: Claim buiten de garantie
18 november 2019 - 15:35    reactie #23
geplaatst door: Flix
Mooi resultaat hoor.
Zoals ik al zei: ik heb zelf dit soort ervaring gehad bij Apple, maar in gelijksoortige situatie alleen maar afwijzingen. Het kan verkeren...
antw: Claim buiten de garantie
18 november 2019 - 20:06    reactie #24
geplaatst door: Heintje
 :thumbs-up: :worship: :biggrin: