In-app aankopen terugvorderen
25 mei 2018 - 08:13   
geplaatst door: ravaoo
Ik heb zojuist ontdekt dat mijn zoontje op zijn iphone en ipad nogal wat aankopen heeft gedaan in de itunes store. Meer dan 800 euro! Eigenlijk zou dat niet kunnen. Hij heeft het wachtwoord niet van zijn apple id en die is verplicht in te geven voor een aankoop.
Na wat onderzoek heb ik gevonden dat dit allemaal in app aankopen zijn. Daar is schijnbaar geen wachtwoord voor nodig. De aankopen zijn niet mis. Somige games laten je tot over de 50 euro goodies voor in je game kopen.
Ik heb gevonden dat je in app aankopen kunt blokeren. Let daar bij op. Dat gaat per device. Ik heb het eerst uit gezet op zijn iphone en merkte later dat het op zijn ipad nog gewoon mogelijk was om in app aankopen te doen.

Ik snap dat gratis dingen niet gratis zijn. Dit verdien model van in app aankopen gaat bij mij over een grens. Een eenvoudig spel dat je laat denken dat het gratis is en dan per keer over de 50 euro laat betalen om je credits te verhogen of oneindig te maken, een pot met goud, een aangepaste skin, etc. is absurd. Ook zijn er abbonementen die 1 week gratis zijn en daarna automatisch verlengd worden met de bijhorende betaling.
Het verdien model van in app aankopen vind ik een moderne vorm van kinderlokken!

Wij zijn heel erg geschroken. Mijn zoontje nog het meest. Vol tranen wilde hij alles wat hij heeft verkopen om het terug te betalen. Natuurlijk hoeft dat niet en is de schuld bij de app ontwikkelaars.

Waarom heb ik het pas bij 800 euro gezien dat er aankopen zijn gedaan?
Allereerst gaan de itunes aankopen via een creditcard. Die gebruik ik nauwlijks en zie dan ook niet zo vaak wat daar mee gebeurd. Via mijn bank kan ik allerlei allerts instellen en dat kan op de creditcard niet. De itunes store heeft geen mogelijkheid voor afrekenen via de bank.
Dan krijg ik als ouder niet de in app aankopen te zien. Wel als er een app wordt aangeschaft. Maar dat kan alleen via wachtwoord en die moet ik zelf ingeven.
Abbonementen, altans die mijn zoontje heeft gekozen, zijn per week maar worden per 14 dagen in rekening gebracht. Weer een misleidend procesje.

Ik vond bij apple en bij verschillende sites dat aankopen terug kunnen worden gevorderderd. Dat kan alleen tot 14 dagen terug. Daar moet dan een geldigen reden voor zijn. Nu zijn de laatst 14 dagen maar enkele kleine in app aankopen gedaan en dat heeft voor ons weinig zin. En, mijn zoontje heeft de aankopen wel gebruikt.

Mijn hulp vraag:
Heeft iemand ervaring met het terugvragen van deze in app aankopen? En dan met name langer dan 14 dagen geleden.

Wat is redelijk voor een in app aankoop wat betreft de hoogte van de prijs? Over de 50 euro is toch heel veel. Enkele euro's per dag of week is al veel maar zou ik persoonlijk normaler vinden.

Kortom: Wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen?

Aanvulling:
Ik heb zojuist gevonden dat er op mijn creditcard wel alerts kunnen worden ingesteld. Kost me wel 0,50 euro per maand. Dat is wel beter als een rekening van over de 800 euro.
Leven is Communiceren.
antw: In-app aankopen terugvorderen
25 mei 2018 - 08:57    reactie #1
geplaatst door: Flix
Tja, zo leren kinderen: trail en error. Goed leermomentje dit. Ook voor de ouders...

Maar leg dit zo spoedig mogelijk voor bij Apple; volgens mij gaan ze hier heel coulant mee om, en zullen ze alles terug betalen, vermoed ik.
antw: In-app aankopen terugvorderen
25 mei 2018 - 09:09    reactie #2
geplaatst door: boiing
Hoe vervelend ook, dat kan toch echt worden ingesteld door het beperken van in-app aankopen, of via 'delen met gezin' ('de account van een kind beheren'). Zie https://support.apple.com/nl-nl/HT204396.

In mijn ervaring is het binnen de 14 dagen geen enkel probleem om je geld terug te krijgen, daarbuiten weet ik niet. Maar ik denk dat je goede kans maakt als je het uitlegt. Succes!
Bewerkt: 25 mei 2018 - 09:14 door boiing
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
antw: In-app aankopen terugvorderen
25 mei 2018 - 09:49    reactie #3
geplaatst door: ravaoo
Ik heb een ticket aangemaakt bij Aplple. Valt niet mee om dit verhaal in 140 tekens te proppen.
De uitkomst zal ik hier melden.
Leven is Communiceren.
antw: In-app aankopen terugvorderen
25 mei 2018 - 11:18    reactie #4
geplaatst door: puk1980
In het verleden hebben we hier o.a. een draadje gehad over de Smurf’s Village app. (Helaas is dat niet meer online terug te vinden, lijkt het.)

Het grenst inderdaad aan het criminele, die in-app aankopen van tientallen euro’s in apps voor kinderen.

Alhoewel ik geen kind meer ben, en weinig smurf, heb ik voor mezelf ook standaard de in-app aankopen op alle iDevices ‘uit’ staan. Tegenwoordig is je vingerafdruk namelijk al genoeg voor een aankoop....
antw: In-app aankopen terugvorderen
25 mei 2018 - 15:50    reactie #5
geplaatst door: ardie
Ik krijg altijd een e-mail van Apple als ik iets gekocht/betaald heb, iCloud, app, muziek etc. Is dat geen standaardinstelling?
antw: In-app aankopen terugvorderen
25 mei 2018 - 16:11    reactie #6
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Citaat
Allereerst gaan de itunes aankopen via een creditcard. Die gebruik ik nauwlijks en zie dan ook niet zo vaak wat daar mee gebeurd. Via mijn bank kan ik allerlei allerts instellen en dat kan op de creditcard niet. De itunes store heeft geen mogelijkheid voor afrekenen via de bank.

Allereerst wil ik zeggen dat ik je frustratie kan begrijpen - ik ben niet iemand die het probleem nu standaard bij jou gaat zoeken omdat het anders bij Apple ligt en daar kan het probleem echt niet liggen!


Wat voor creditcard heb jij eigenlijk want normaal moet je juist bij creditcards kunnen instellen dat je berichtjes krijgt wanneer er afschrijving plaatsvinden of wanneer er meer dan X bedrag afgeschreven wordt. Dit is namelijk een manier om fraude sneller op te sporen. Daar zou ik zeker eens naar kijken en zo'n instelling activeren want dat is extreem fijn, wij betalen ook niet veel met zo'n kaartje maar bij elke transactie krijgen we een berichtje. Wel zo prettig.


Je kan tegenwoordig ook instellen dat je met PayPal wilt betalen op je Apple ID. Open een PayPal account en koppel je bankrekening aan dit account. Dan wordt elke transactie gewoon afgehouden van je betaalrekening. Werkt prima voor mij.
antw: In-app aankopen terugvorderen
25 mei 2018 - 23:26    reactie #7
geplaatst door: HEXDIY
Goed idee, die Paypal, Shmoo.

Ik zou huiveren om mijn bankrekening aan Paypal te koppelen.
Ik betrouw ze niet helemaal.
Maaarr... je kan ook een klein bedrag op je Paypal account deponeren indien je een transactie wil gaan uitvoeren.

In een situatie zoals beschreven door de topic starter had dit rampen van de grootteorde van 800 € kunnen voorkomen...

If it ain't broke, don't fix it! Recycle the planet, we're gonna need it! Think different, think twice, Apple!
M1 is a success! Please do not forget Mac OS.
antw: In-app aankopen terugvorderen
25 mei 2018 - 23:49    reactie #8
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Is dit sarcasme dat ik niet kan volgen of wat?

PayPal niet te vertrouwen .... waar komt dat in 2018 weer vandaan?

antw: In-app aankopen terugvorderen
26 mei 2018 - 01:33    reactie #9
geplaatst door: Flix
Nou Shmoo, ik vertrouw ze in 2018 (en 2025 of zo) ook niet. Ze hebben me ooit eens op slinkse wijze geld afhandig gemaakt, en reageerden zeer onbehulpzaam op mijn klacht. Voor mij hebben ze toen voor altijd mijn vertrouwen in hun verloren. En bank die zelf geld 'steelt', daar ben ik snel en voor altijd klaar mee.
antw: In-app aankopen terugvorderen
26 mei 2018 - 10:49    reactie #10
geplaatst door: JJmac
Je zou eens kunnen kijken hoe het zit met de rechten, mag een kind een minder jarige iets kopen via de creditcard, games en Apple.
Misschien kun je via je creditcard terug vorderden en uitleggen dat een minder jarige geen toestemming heeft op aankopen.
Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
antw: In-app aankopen terugvorderen
26 mei 2018 - 11:04    reactie #11
geplaatst door: VwVanFan
Is dit sarcasme dat ik niet kan volgen of wat?

PayPal niet te vertrouwen .... waar komt dat in 2018 weer vandaan?



Met PayPal kan er van alles mis gaan en dan sta je er alleen voor.
 :thumbs-down:
Ik heb laatst wat aangeboden op Marktplaats,een kerel wou het kopen,maar alleen betalen
via PP.
Ik heb dat niet en wil cash of bank,geen andere toeters of bellen.
Vervolgens drong hij aan op PP.
Ik weigerde.
Een paar uur later een mail van MP dat de man verdacht werd van PP fraude en
geloosd was op MP en ik derhalve gewaarschuwd was.
 :woot:
Kortom,als een MP al zegt dat het kan,vertrouw ik het al helemaal niet.
Hoe of wat is me niet duidelijk,maar blijkbaar betaald PP jou geld voor je artikelen,je verstuurd het,
en als blijkt dat koper geen fondsen heeft.halen ze de betaling terug.
Dan heb je dus niks meer.
 :mad:
PP schijn je dan niet te kunnen helpen.
 :thumbs-down:
Niet gebruiken dus.

 :devil:



antw: In-app aankopen terugvorderen
26 mei 2018 - 11:40    reactie #12
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

Ik gebruik PayPal al jaren zonder enig probleem. Maar misschien ben ik wel de uitzondering op de regel.
Desondanks heb ik mijn PayPal rekening niet gekoppeld aan mijn bankrekening, simpelweg omdat ik de controle wil houden, of in ieder geval het idee hebben dat ik de controle heb.

Doorgaans staat er slechts een klein bedragje op de PP rekening, wanneer ik wat wil betalen doe ik eerst een iDeal transactie vanaf mijn bank naar PP en vervolgens de PP betaling. Daarmee is de PP betaalmethode binnen iTunes een fijne toevoeging die (zoals HEXDIY al aangaf) niet tot grote schade zal leiden.
antw: In-app aankopen terugvorderen
26 mei 2018 - 19:06    reactie #13
geplaatst door: ardie
Handig PayPal. Gebruik ik al jaren zonder problemen, vooral voor eBay. Niks mis mee.
antw: In-app aankopen terugvorderen
26 mei 2018 - 22:55    reactie #14
geplaatst door: MacMiep
Ik ben ook tevreden over PayPal.
Maar ik heb er nog nooit wat mee verkocht en ga dat ook niet doen.
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
antw: In-app aankopen terugvorderen
28 mei 2018 - 08:54    reactie #15
geplaatst door: ravaoo
Ik krijg altijd een e-mail van Apple als ik iets gekocht/betaald heb, iCloud, app, muziek etc. Is dat geen standaardinstelling?
Die mailtjes zijn ook verstuurd. Maar wel naar het e-mail adres van mijn zoon. Voor app aankopen krijg ik wel een mail als ouder. Voor in app aankopen niet. Daarom heeft het ook even geduurd voor ik er achter kwam.

Leven is Communiceren.
antw: In-app aankopen terugvorderen
28 mei 2018 - 08:57    reactie #16
geplaatst door: ravaoo
Update:
Ik heb apple gevraagd om de bedragen voor de in app aankopen terug te storten. Netjes binnen de 48 uur bericht terug. Apple stort een bedragje van 24 euro terug. Dit geheel volgens het teruggave beleid. Het is iets maar niet veel.

Waarom staat in app aankopen niet standaard uit?! Wil iedereen die vraag stellen aan Apple? Wellicht dat ze omgaan en problemen in de toekomst voorkomen.
Leven is Communiceren.
antw: In-app aankopen terugvorderen
28 mei 2018 - 08:58    reactie #17
geplaatst door: ravaoo
Je zou eens kunnen kijken hoe het zit met de rechten, mag een kind een minder jarige iets kopen via de creditcard, games en Apple.
Misschien kun je via je creditcard terug vorderden en uitleggen dat een minder jarige geen toestemming heeft op aankopen.

Deze mogelijkheid ga ik eens toetsen bij mijn rechtsbijstand.
Leven is Communiceren.
antw: In-app aankopen terugvorderen
28 mei 2018 - 23:42    reactie #18
geplaatst door: Flix
Tegenvaller dat Apple maar zo weinig uitkeert, en niet coulant lijkt te zijn. Misschien toch meer aandringen, en idd benoemen dat je escaleert naar rechtsbijstand of Consumentenbond of Radar of zo.

Over die laatste optie: ik denk dat dat behoorlijk is dichtgetimmerd in allerlei voorwaarden waar je -meestal blind- voor tekent.
antw: In-app aankopen terugvorderen
29 mei 2018 - 05:52    reactie #19
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Ben ook bang dat ze dit wel heel erg goed hebben dichtgetimmerd in de algemene voorwaarden. Zeker omdat Apple in het begin een schadevergoeding heeft moeten betalen voor dit voorval.


Mijn zus heeft ooit zoiets meegemaakt bij de telefoonprovider. Mijn neefje op een verjaardag een spelletje op haar telefoon laten doen. Denkend dat ze op het WiFi netwerk zit van deze mensen en mijn neefje aar spelen. Resultaat 1120,- aan data betalen. Ze dacht toen ook als ik uitleg bij de provider dat dit een ongelukje is dan kunnen ze wel iets zeker omdat je normale facturen maar 35,- zijn - al 5 jaar lang. Jammer dan. Geen euro korting of iets, gewoon betalen. Enige dat je dan kan doen is de provider verlaten maar goed, dat zullen ze vast niet heel erg vinden zodra je die 1120 hebt overgemaakt.

Kortom je bent altijd de *** in dit soort gevallen.
antw: In-app aankopen terugvorderen
29 mei 2018 - 09:03    reactie #20
geplaatst door: ravaoo
Tegenvaller dat Apple maar zo weinig uitkeert, en niet coulant lijkt te zijn. Misschien toch meer aandringen, en idd benoemen dat je escaleert naar rechtsbijstand of Consumentenbond of Radar of zo.

Over die laatste optie: ik denk dat dat behoorlijk is dichtgetimmerd in allerlei voorwaarden waar je -meestal blind- voor tekent.

Heb ik ook aan zitten denken. Dicht timmeren zou ik ook doen als ik Apple was. Het imago is een heel ander ding. Zeker als het om financiële zaken gaat en je zelf als Apple aan een financiële dienst aan het bouwen bent.
Ik zal het eens over denken om het bij Radar of Kassa aan te kaarten. Onze les is inmiddels geleerd en het zou fijn zijn als daar nog wat van terug te halen is. Ik vind het ook belangrijk dat anderen niet in deze oplichting trappen. Want zo voelt het wel.
Leven is Communiceren.
antw: In-app aankopen terugvorderen
30 mei 2018 - 18:50    reactie #21
geplaatst door: boiing
@ravaoo: ik begrijp dat je het probleem hebt gemeld via een support ticket. Je kunt het ook nog eens op deze manier proberen, zo heb ik ooit een app-aankoop vergoed gekregen.

Log in met je AppleID waarmee de aankopen zijn gedaan op de website https://reportaproblem.apple.com/. Je ziet hier alle aankopen, als het goed is dus ook de in-app purchases waar het om gaat. Kies bij elke aankoop die je terug wil krijgen de 2e optie 'Didn't mean to purchase this item' en zet in de omschrijving 'Unauthorized purchase made by a minor'. Het valt te proberen..
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
antw: In-app aankopen terugvorderen
30 mei 2018 - 23:13    reactie #22
geplaatst door: MacMiep
Dat had nog wel veel erger fout kunnen gaan:
https://tweakers.net/geek/139109/star-citizen-geeft-spelers-optie-om-shippack-te-kopen-voor-27000-dollar.html


Overigens is 24 euries terug een schande!
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
antw: In-app aankopen terugvorderen
31 mei 2018 - 10:16    reactie #23
geplaatst door: boiing
In aanvulling op mijn post hierboven: als de app store aankoop binnen de 14 dagen termijn is gedaan zie je in EU landen ook de optie 'I would like to cancel this purchase'. Kies je deze optie dan krijg je onmiddellijk per email een bevestiging dat je je geld terug krijgt, no questions asked! Volgens mij weet niet iedereen dit.

Voor @ravaoo hoop ik dat de andere optie nog iets oplevert.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
antw: In-app aankopen terugvorderen
31 mei 2018 - 17:41    reactie #24
geplaatst door: macossie
Overigens is 24 euries terug een schande!
ik denk dat 24 euro het bedrag is wat in de laatste 14 dagen is uitgegeven aan in app aankopen.
en de andere 776 euro buiten de 14 dagen valt.

beetje flauw maar volgens voorwaarden

@Ravaoo: Corigeer me als ik het mis heb.