Zie ook: link Belastingdienst 1
Voor startende ondernemers geldt er nog een regeling willekeurige afschrijving, alleen dan mag je versneld afschrijven.
Zie: link Belastingdienst 2
(Bewerkt door pjottervmr om 20:25, 6-01-2018)
Moderator om 19:30, 6-01-2018Titel is aangepast (was alleen "Restwaarde").
Half jaar geleden controle gehad (digitaal ) van btw aangifte 2013.Volgens belasting moest ik naheffing betalen en boete.Bleek dat ze zelf en fout hadden gemaakt toen de boekhouder bezwaar maakte,en dus onterecht naheffing en boete oplegden. Maw,iedereen maakt fouten,en vergeet niet dat Wiebes veel ambtenaren met pensioen lietgaan met een dikke gouden handdruk,en deze mensen later weer inhuurde als zzp-jer.Ergens moet dat geld weer verdient worden.
MacMiep om 0:16, 7-01-2018Gut... en hoe gaat de belastingdienst daar dan mee om, als hun eigen regel 5 jaar is?!? Moet je daar toestemming voor hebben van hun, om korter af te schrijven? Krijg je daar geen gedonder mee bij controle?
macossie om 13:27, 7-01-2018computer afschrijf regel: (volgens mijn boekhouder)5 jaar voor computers gebruikt voor administratie comunicatie, enz3 jaar voor beroepsmatig gebruik (illustrator filmbewerker programeur 3dtekenaar)
Dat is het verschil tussen een boekhouder en een accountant neem ik aan Een accountant bij een klein bedrijf hier in het zuiden rekent 2 jaar voor alle computers als afschrijving. Moet wel zeggen dat dit bedrijf dit ook regelmatig doet vervangen van hun systemen.
geblokkeerd
Ik schrijf mijn inventaris af op de 5 jaar met een restwaarde van 10%. Goederen met een aanschafwaarde van 450 of lager schrijf ik in 1 keer af, ook met restwaarde van 10%.Vanwege de aard van mijn bedrijf schrijf ik de computers af op 3 jaar, ook hier met restwaarde 10%Dit is de 'veilige' en verdedigbare manier van afschrijven.
- Veilig omdat een afschrijftermijn van artikelen met aanschafwaarde boven 450 wordt gesteld op 5 jaar en ik een restwaarde van 10% hanteer.- Verdedigbaar vanwege de aard van mijn bedrijf. Dit geld dus voor de afwijking van 5 naar 3 jaar voor de afschrijvingstermijn van computers.
Ik lees in dit draadje wel wat zaken waarmee een belastinginspecteur het je heel moeilijk kan maken, tenzij je nooit een controle krijgt.
Een computer afschrijven op 2 jaar is klinklare onzin. Zelfs in het IT wereldje is een computer niet al na 2 jaar sterk verouderd. Hier zal een inspecteur toch een heel goed verhaal willen horen.Na 5 of zelfs 3 jaar geen restwaarde is een ander punt dat je zult moeten verdedigen. Zeker wanneer het om Macintoshes gaat. Deze computers hebben een zeer hoge restwaarde. Na 5 jaar kan dit op nog 30-40% van de aanschafwaarde liggen.
Het maakt daarbij allemaal geen verschil of je een boekhouder of accountant hebt of zelf de aangiftes invult; je blijft altijd zelf 100% verantwoordelijk voor de aangifte. Het gaat om het verhaal dat je kunt vertellen bij de afwijkingen die geconstateerd zijn. Is je verhaal plausibel dan zal je geen boete opgelegd krijgen. Rammelt je verhaal dan kun je een naheffing + boete verwachten.
Voor de duidelijkheid: De norm is afschrijven op 5 jaar: Je mag maximaal 20% van de aanschafwaarde als afschrijving opvoeren op de aangifte. De restwaarde is niet eenduidig omschreven. Duidelijk is wel dat de restwaarde van een Mac na 2, 3 of zelfs 5 jaar niet op nul uitkomt.
En als laatste, als klein bedrijfje kun je overal makkelijk tussendoor zwijnzen. Wanneer de verwachting is dat de verschillen tussen de aangifte en de werkelijk te betalen belastingen niet zo heel groot zijn (voorheen was dat 5.000) ben je niet zo heel interessant om eens te inspecteren.
Mijn persoonlijke stelregel is om niet op te vallen bij de belastingdienst en alleen verdedigbare afwijkingen in de aangifte op te nemen. Ik zal er niets aan overhouden en zal ook best wel wat teveel belasting betalen, maar andersom heb ik ook nog nooit trammelant met ze gehad, wetende dat je toch altijd aan het kortste eind trekt.
Bartold om 16:52, 7-01-2018Bedankt voor de vele reacties. Als ik zie dat er mensen de Mac in twee jaar willen afschrijven naar 0, dan denk ik dat wel goed zit met naar vijf jaar afschrijven naar 0. Dat de iMac dan eigenlijk nog waarde heeft is dus niet interessant.
Je zou bv als bedrijf kunnen aantonen wat de economische waarde is van je MBP retina 13 inch i5 2,6 GHZ gekocht in mei 2015 voor 1400 excl btw die is nu nog in mint conditie als inruil 549 euro waard incl BTW! (450 excl BTW).Dus in dit geval schrijf je op nog geen 3 jaar 350 excl BTW af. Of je kunt op basis van die inruil waarde kiezen voor 2 jaar afschrijven en dan extra willekeurig afschrijven als starter rest waarde 700 euro is dan ook 350 per jaar afschrijven en inruilen en nieuw nemen ....Nogmaals praat met je accountant of een zeer goede boekhouder.Afschrijven kan op vele manieren en met vele uitkomsten maar nergens staat bij de belastingdienst dat dit op 5 jaar moet . Men geeft alleen voorbeelden van soorten afschrijven. Succes
(Bewerkt door pjottervmr om 20:16, 7-01-2018)
Brinky om 19:17, 7-01-2018KnipAlhoewel het niet logisch lijkt, maar zo zijn er meer belastingzaken niet logisch. Bijvoorbeeld de 19cnt/km bij het privegebruik van een een auto. knip
2 computers met windows 7 voor een teken programma i5 met 24 inch schermen. Kostprijs 3 jaar terug excl BTW 680 euro per stuk dus 1380 euro samen.Na goed 2 jaar zijn deze vervangen door nieuwe i7 systemen met windows 10. De afschrijving was op die 2 systemen 650 euro de waarde stond in de boeken op dat moment voor 730 excl BTW. De systemen zijn ingeruild voor 500 euro excl BTW. Het verschil van 230 was verlies op de verkoop en staat zo geboekt. Netto was er dus netto 880 euro afgeschreven op net 2 jaar dus 60%. Dat van dat verlies afboeken is natuurlijk iets wat een goede boekhouder je kan uitleggen
pjottervmr om 20:23, 7-01-2018CitaatBrinky om 19:17, 7-01-2018KnipAlhoewel het niet logisch lijkt, maar zo zijn er meer belastingzaken niet logisch. Bijvoorbeeld de 19cnt/km bij het privegebruik van een een auto. knip[img]Dit is gedeeltelijk juist als je er achter vermeld dat die 19 cent belasting vrij mag worden gegeven. Bedrijf mag gewoon veel meer geven maar dat boven die 19 cent wordt als loon gezien.
Of het nu gecompenseerd wordt of niet. Het feit blijft dat 19cnt/km niet meer van deze tijd is. Overigens geeft de overheid in veel gevallen zelf 37cnt/km.
Ja, heb ik toen ook gedaan. Updates van sofware waren vaak net onder de 450 ex, dus dat kwam vaak mooi uit. En als je starter bent mag je ook extra afschrijven.
Moet toch zeggen dat ik verbaasd ben over de verschillende regels die boekhouders en/of accountants hanteren.Nu deed ik alles zelf, maar: De website van de Belastingdienst zelf is er inmiddels dus ook niet meer duidelijk over. Dat was eerder wel zo.
Lekker.... lees dit bijvoorbeeld eens:"Meerdere kleine investeringenSoms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van 350 met een beeldscherm van 150, een muis van 15 en een toetsenbord van 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen"
Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van 350 met een beeldscherm van 150, een muis van 15 en een toetsenbord van 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.
Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen"
Nou daar héb je wat aan!
Paul Sondervan om 21:08, 6-01-2018Kunnen jullie ook links in het bericht van theoimac aanpassen?Die links trekken het het forum volledig uit zijn verband.
Bij deze gedaan, voortaan even op het Meld-knopje klikken s.v.p.
pjottervmr om 19:55, 7-01-2018De opmerking van 5 jaar is gewoon niet waar, ji
Verder klopt het wel dat voor een aantal jaar terug de standaard termijn 3 jaar was. Dit is een paar jaar terug verhoogd naar 5 jaar.
@MacMiep. In jouw voorbeeld kan ik wel meegaan met de belastingdienst. Een computer met beeldscherm, muis en toetsenbord is ook naar mijn mening slechts 1 bedrijfsmiddel. Wanneer je een iMac koopt zit dat ook allemaal in 1 doos. Bij een ladenkast zal je immers ook niet de ombouw en iedere lade als aparte bedrijfsmiddellen opvatten.
MacMiep om 0:29, 8-01-2018KnipLekker.... lees dit bijvoorbeeld eens:"Meerdere kleine investeringenSoms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van 350 met een beeldscherm van 150, een muis van 15 en een toetsenbord van 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen"Knip
Dus koop je als je onder de 450 wilt blijven, een computer, muis en toetsenbord op 29 december en de monitor op 2 januari , of geen monitor maar een tv met HMDI aansluiting....Als je boven de 450 wilt komen koop je natuurlijk alles in een keer.Nadeel om bij Apple onder de 450 te blijven dit wel heel lastig wordt gemaakt door Apple