geplaatst door: DaniellaHantuchova
Hallo,

Waarom moet er persé een betaalmethode worden ingegeven wbt App en iTunes store aankopen?
Als ik geen betaalmethode heb ingegeven en ik wil iets kopen in de App store, is dit dan (bij het niet-ingeven van een betaalmethode) sowieso onmogelijk?
Bewerkt: 19 september 2019 - 01:30 door DaniellaHantuchova
geplaatst door: Jurriaan
Yep, it’s all about data.....;-)
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/18 | Mini6 iPadOS 18 | ATV 4K MKI  TVOS18|
geplaatst door: iEscape
Ja het is onmogelijk, het lijkt me logisch . . . hoe wil je het product dan betalen?
Een Apple-ID aanmaken zonder betaalmethode in te voeren is mogelijk.
Of ik begrijp jouw vraag niet

Citaat
U wordt pas gevraagd weer een betaalmethode in te voeren als u een aankoop doet.
Bron.

met vriendelijke groet, iEscape
geplaatst door: DaniellaHantuchova
Ja het is onmogelijk, het lijkt me logisch . . . hoe wil je het product dan betalen?
Een Apple-ID aanmaken zonder betaalmethode in te voeren is mogelijk.
Of ik begrijp jouw vraag niet
Bron.

Dat is logisch inderdaad. Maar als er maar een paar keer per bepaalde periode iets wordt gekocht via de App store, zou je denken dat (betaalmethode opgeven bij instellingen/apple id) niet nodig is.
Ivm ‘delen met gezin’ is het onmogelijk om als gezinshoofd iemand toe te voegen die geen betaalmethode heeft ingegeven. Vreemd, zeker als het gezinshoofd bij ‘gedeelde functies’ (onder instellingen/apple id/delen met gezin/gedeelde functies) alleen maar ‘iCloud opslag’ op aan heeft staan en bv. ‘delen van aankopen’ op uit staat.
geplaatst door: GeorgeM
Volgens mij is het nog altijd mogelijk om een account te hebben voor de App Store zonder betaalmethode:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204034
geplaatst door: pjottervmr
Volgens mij is het nog altijd mogelijk om een account te hebben voor de App Store zonder betaalmethode:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204034

Ik heb al jaren een account zonder betaal methode. Als ik iets wil kopen doe ik dit via een app store tegoedbon.
geplaatst door: iEscape
Maar als er maar een paar keer per bepaalde periode iets wordt gekocht via de App store, zou je denken dat (betaalmethode opgeven bij instellingen/apple id) niet nodig is.

Dat doet er niet toe hoe vaak men een product aanschaft.
Het is niet voor niets dat Apple dat soort artikelen publiceren, namelijk om Apple’s gebruikers te informeren.

Ivm ‘delen met gezin’ is het onmogelijk om als gezinshoofd iemand toe te voegen die geen betaalmethode heeft ingegeven. Vreemd, zeker als het gezinshoofd bij ‘gedeelde functies’ (onder instellingen/apple id/delen met gezin/gedeelde functies) alleen maar ‘iCloud opslag’ op aan heeft staan en bv. ‘delen van aankopen’ op uit staat.

Citaat
Als u gezinshoofd bent van een Delen met gezin-groep en aankopen wilt delen met uw gezin, moet u minimaal één betaalmethode hebben opgegeven. Voor de configuratie van accounts voor kinderen is ook een betaalmethode vereist.


Bron.

Citaat
Als ouder of voogd kan het gezinshoofd de Apple ID van het kind aanmaken en het kind toevoegen aan de gezinsgroep. ’Vraag om te kopen' is standaard ingeschakeld

Bron.

Bij iCloud opslag (delen met gezin) houdt Apple rekening mee met het overschrijden van de beschikbare 5 GB gratis opslag.
met vriendelijke groet, iEscape
geplaatst door: iEscape
Volgens mij is het nog altijd mogelijk om een account te hebben voor de App Store zonder betaalmethode:

Een Apple-ID aanmaken zonder betaalmethode in te voeren is mogelijk.
met vriendelijke groet, iEscape
geplaatst door: GeorgeM
@ iEscape: dat had ik gezien, maar mijn link spreekt dat volgens mij tegen. Daarvoor hoef je volgens mij alleen maar naar de titel te kijken:

Citaat
Een Apple ID aanmaken of gebruiken zonder betaalmethode
geplaatst door: Alvinus
Beetje flauw van mij, maar ik zei https://www.macfreak.nl/macos-en-osx/family-sharing-en-de-stupide-gevolgen// toch al dat het niet voor iedereen zo helder is geregeld met dat iCloud en aanverwante voorzieningen.

Je komt inderdaad makkelijk terecht in van die Windowsachtige doolhofjes (inclusief terugkeer naar waar je was begonnen) met die betaalmethode. Onderweg krijg je het gevoel dat een betaalmethode moet, terwijl je er na allerlei geklik achter komt dat het ook zonder kan. (Ik heb het dan natuurlijk wel over het bezoeken van de App Store voor louter gratis apps.)
geplaatst door: DaniellaHantuchova
Ik als groepshoofd heb, samen met een lid van de gezinsgroep, onze betaalmethodes ingegeven op onze iPads. Maar bij het toevoegen van een 2e lid is het volgens Apple noodzakelijk dat dit lid een betaalmethode heeft. Bijna 100% zeker dat dit 2e lid niets zal kopen in de App store, doet er verder ook niet toe.
Waarom zou deze persoon dan zijn of haar betaalgegevens moeten opgeven?

Dit is de werkelijke vraag. Ik heb de vraag verkeerd gesteld in de openingspost.
geplaatst door: DaniellaHantuchova
Beetje flauw van mij, maar ik zei https://www.macfreak.nl/macos-en-osx/family-sharing-en-de-stupide-gevolgen// toch al dat het niet voor iedereen zo helder is geregeld met dat iCloud en aanverwante voorzieningen.

Je komt inderdaad makkelijk terecht in van die Windowsachtige doolhofjes (inclusief terugkeer naar waar je was begonnen) met die betaalmethode. Onderweg krijg je het gevoel dat een betaalmethode moet, terwijl je er na allerlei geklik achter komt dat het ook zonder kan. (Ik heb het dan natuurlijk wel over het bezoeken van de App Store voor louter gratis apps.)

Maar uit ervaring weet ik dat iemand met een Apple ID zonder betaalmethode niét kan toegevoegd worden als lid van een delen-met-gezin groep.

Misschien kan het wel, maar daar ben ik nog niet achter.
geplaatst door: Alvinus
Maar uit ervaring weet ik dat iemand met een Apple ID zonder betaalmethode niét kan toegevoegd worden als lid van een delen-met-gezin groep.

Misschien kan het wel, maar daar ben ik nog niet achter.

Ik had mijn vrouw moeiteloos aan het gezin toegevoegd, terwijl ze nooit een betaalmethode aan haar AppleID gekoppeld heeft gehad. Toen begon echter het gezeur dat ze niet langer over allerlei apps (uiteraard gratis apps) kon beschikken, omdat die 'niet langer gedeeld' werden. Nadat ik haar weer uit het gezin had gezet, moesten de betreffende apps weer 'aangeschaft' worden en bleek er opeens een betaalmethode vereist. Toen begon het heen en weer geklik, waarvan ik je helaas de exacte route niet meer kan geven (ik was ook wel een beetje boos vanwege het gedoe), maar het uiteindelijke resultaat is dat ze weer terug is bij de oude situatie: niet in family sharing, wel AppleID, geen betaalmethode.

Het kan toch niet zo zijn dat dat gedonder met niet-langer-gedeelde-apps, toen ik haar familielid had gemaakt, te maken heeft met het feit dat ze geen betaalmethode had bij haar ID?
geplaatst door: Flix
Voor Family-sharing moet je idd een betaalde account hebben. Net als dat ik voor de OV-fiets per jaar 0,01 euro moet laten afschrijven om te laten weten dat ik besta.
Je kunt niet alles willen en er niks voor terug doen. Cheers.
geplaatst door: Alvinus
Maar Flix, waarom staat dan bij de instructies van Apple zelf het volgende:

"Met het delen van aankopen worden de kosten voor alle nieuwe aankopen van de iTunes Store, Apple Books en de App Store van de rekening van het gezinshoofd afgeschreven. Maar het gezinshoofd heeft nog altijd het laatste woord. Schakel 'Vraag om te kopen' in voor de kinderen van het gezin. Wanneer een kind een aankoop start, wordt een melding verstuurd naar het gezinshoofd. Die kan dan de download bekijken en rechtstreeks op zijn of haar apparaat de aankoop goedkeuren of weigeren. Dit geldt voor zowel aankopen als gratis downloads."

En:

"Als een gezinslid een nieuwe aankoop doet, wordt die direct in rekening gebracht bij de account van het gezinshoofd. Dat betekent dat het gezinshoofd alle aankopen van de andere gezinsleden bij iTunes, Apple Books en de App Store betaalt. Dat geldt ook voor materiaal dat gezinsleden niet kunnen delen. Actieve abonnementen, zoals individuele of studentenabonnementen op Apple Music, worden bijvoorbeeld ook betaald door het gezinshoofd. Alle aankoopbewijzen worden direct naar het gezinshoofd gestuurd.
Nadat een gekocht artikel is betaald, wordt het toegevoegd aan de account van het gezinslid dat de aankoop heeft gedaan. Als u het delen van aankopen uitschakelt, behoudt ieder lid zijn eigen aankopen, ook al zijn deze betaald door het gezinshoofd."

Als hier niet de suggestie van uitgaat dat de gezinsleden zelf geen betaalmethode (jij schrijft 'betaald account' - ik weet niet zeker of we het over hetzelfde hebben) nodig hebben, dan weet ik het ook niet... En dat is de kwestie toch die TS hier voorlegt?

In ieder geval is het verwarrend, wat mijn belangrijkste bezwaar is tegen dat hele iCloud.
geplaatst door: Flix
Ik gebruik Family Sharing niet, en ook nooit gebruikt, want ik vind het geen handige feature om verschillende redenen. Dus ik weet het fijne er niet van. Vziw moet de hoofdgebruiker, die dus gaat sharen, een creditcard toevoegen, anders gaat het niet werken. Voor mij is dat fair enough. Het gaat hier niet om de gezinsleden.
geplaatst door: DaniellaHantuchova
Maar Flix, waarom staat dan bij de instructies van Apple zelf het volgende:

"Met het delen van aankopen worden de kosten voor alle nieuwe aankopen van de iTunes Store, Apple Books en de App Store van de rekening van het gezinshoofd afgeschreven. Maar het gezinshoofd heeft nog altijd het laatste woord. Schakel 'Vraag om te kopen' in voor de kinderen van het gezin. Wanneer een kind een aankoop start, wordt een melding verstuurd naar het gezinshoofd. Die kan dan de download bekijken en rechtstreeks op zijn of haar apparaat de aankoop goedkeuren of weigeren. Dit geldt voor zowel aankopen als gratis downloads."

En:

"Als een gezinslid een nieuwe aankoop doet, wordt die direct in rekening gebracht bij de account van het gezinshoofd. Dat betekent dat het gezinshoofd alle aankopen van de andere gezinsleden bij iTunes, Apple Books en de App Store betaalt. Dat geldt ook voor materiaal dat gezinsleden niet kunnen delen. Actieve abonnementen, zoals individuele of studentenabonnementen op Apple Music, worden bijvoorbeeld ook betaald door het gezinshoofd. Alle aankoopbewijzen worden direct naar het gezinshoofd gestuurd.
Nadat een gekocht artikel is betaald, wordt het toegevoegd aan de account van het gezinslid dat de aankoop heeft gedaan. Als u het delen van aankopen uitschakelt, behoudt ieder lid zijn eigen aankopen, ook al zijn deze betaald door het gezinshoofd."

Als hier niet de suggestie van uitgaat dat de gezinsleden zelf geen betaalmethode (jij schrijft 'betaald account' - ik weet niet zeker of we het over hetzelfde hebben) nodig hebben, dan weet ik het ook niet... En dat is de kwestie toch die TS hier voorlegt?

In ieder geval is het verwarrend, wat mijn belangrijkste bezwaar is tegen dat hele iCloud.

Inderdaad. De situatie. Groepsleider/gezinshoofd (persoon X), lid 1 van de groep (persoon Y) en lid 2 die ook de groep in wilt komen (persoon Z)
X heeft een betaalmethode ingegeven op zijn iPad.
Y idem. Bij Y komt dit doordat diegene ooit iets via de App store heeft gekocht.
Z heeft nog geen betaalmethode op zijn iPad ingegeven. Voor in de groep te komen, is dit een probleem want... geen geldige betaalmethode zo wordt vermeld.

Er is volstrekt geen enkele logica waarom Z (op zijn iPad) een betaalmethode moet ingeven. (Waarna persoon X persoon Z kan toevoegen aan de groep) Zeker omdat X heeft ingesteld op zijn iPad dat alléén het delen van de iCloud storage toe is gestaan binnen de groep. (Staat dus aan) Het delen van aankopen, zoals eerder vermeld, is uit.
Als delen van aankopen aan zou staan, viel er nog wat voor te zeggen voor het ingeven van een betaalmethode.
Nu niet dunkt mij zo.
geplaatst door: Flix
Da’s volgens mij niet wat Apple zegt.
Maar gaat het eigenlijk om de discussie, of is er in jouw geval een probleem met iCloud Drive Sharing, welke opgelost moet worden? Want het draadje wordt een beetje onnavolgbaar.
geplaatst door: DaniellaHantuchova
Da’s volgens mij niet wat Apple zegt.
Maar gaat het eigenlijk om de discussie, of is er in jouw geval een probleem met iCloud Drive Sharing, welke opgelost moet worden? Want het draadje wordt een beetje onnavolgbaar.

Draadje is voor iedereen, dus ook voor jou, prima te volgen.

De titel was eerst > Waarom moet er persé een betaalmethode worden ingegeven wbt App en iTunes store aankopen?

De titel is nu > Waarom betaalmethode opgeven om lid van delen-met-gezin-groep te worden?

Ik had de vraag eerst verkeerd gesteld.

Met iCloud Drive heeft het overigens helemaal niets te maken.

De instellingen op de iPad van het gezinshoofd

27768256-E835-403E-8ABB-C3E5525555E0.jpegWaarom betaalmethode opgeven om lid van delen-met-gezin-groep te worden?


Als ik op ‘voeg gezinslid toe’ druk, dan kan het toe te voegen lid niet toegevoegd worden. Dit vanwege het bij die persoon ontbrekende betaal methode.

Is duidelijk zat.
Bewerkt: 19 september 2019 - 02:00 door DaniellaHantuchova
geplaatst door: boiing
boiing is op vakantie dus misschien lees ik ergens overheen, maar even op de laatste reactie reagerend:

Ik gebruik gezinsdeling al jaren met 3 gezinsleden die géén betaalmethode hebben opgegeven. De enige betaalmethode is mijn creditcard, de hoofdgebruiker. Het moet dus wel degelijk kunnen op die manier.

Heb jij (als hoofdgebruiker) een cc als betaalmethode?
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: DaniellaHantuchova
boiing is op vakantie dus misschien lees ik ergens overheen, maar even op de laatste reactie reagerend:

Ik gebruik gezinsdeling al jaren met 3 gezinsleden die géén betaalmethode hebben opgegeven. De enige betaalmethode is mijn creditcard, de hoofdgebruiker. Het moet dus wel degelijk kunnen op die manier.

Heb jij (als hoofdgebruiker) een cc als betaalmethode?

Mooi om te horen. Ik (als hoofdgebruiker) gebruik een visacard als betaalmethode.
geplaatst door: DaniellaHantuchova
Ik heb op de iPad van de toe te voegen persoon eens gekeken of hij werkelijk geen betaalmethode heeft.
Dat klopt. Onder beheer methoden staat niets.

Als ik bij land/regio kijk, staat er een vinkje bij een ander land dan bij mij als hoofdgebruiker en bij het al toegevoegde lid. (Beiden hetzelfde land)
Als ik het land/regio verander, staat er:
————————————————————————————
Betaalmethode
Er wordt niets in rekening gebracht totdat je iets koopt.

Creditcard / Pinpas
Visa, Mastercard, American Express

Bancontact

PayPal

Mobiele telefoon

Geen
————————————————————————————
Wanneer ik een vinkje bij geen zet, komt er onder te staan: rekening op naam van

Naam, voornaam, adres, postcode, plaats en telefoon moéten ingevuld worden.
Zo niet, heeft klikken op volgende geen zin.

Ik heb geprobeerd om als hoofdgebruiker mijn betaalmethode te verwijderen,(misschien zou ik het lid dan kunnen toevoegen) maar werkt ook niet. De volgende melding verschijnt:

Kan niet verwijderd worden. Er is een actief abonnement op deze account waarvoor ten minste één betaalmethode in het systeem bekend moet zijn.