Je wilt wel heel graag je gelijk halen. Ik ook 
Auto is een slechte vergelijking, want juist autoverkoop is een hele andere dynamiek. Een auto trek je als consument niet even van het schap, en reken je af aan een kassa zodat je binnen een paar minuten eigenaar ervan bent, zoals dat wel geldt voor vele consumenten producten. Juist bij aanschaf van een auto zit een hele papierwinkel bij. Ik zal ook niet de vergelijking maken met het kopen van een huis en garantie.
Overigens zullen in beide gevallen ook niet al je rechten vervallen, bij overkoop. Maar dat is een ander verhaal.
In jouw beleving zou je dus ook geen kado voor iemand kunnen kopen, want dan is de garantie (en uiteraard hebben we het over de consumentengarantie) direct vervallen?
Nogmaals, ik ben vaak genoeg terug gegaan naar een winkel, met bon op naam, en nooit is om mijn ID gevraagd om te checken of ik die persoon ben. Noch heb ik dat van iemand anders gehoord. Zou ook betekenen dat niet iemand anders (partner, ouder, kind) met een kapot/verkeerd artikel naar de winkel zou mogen gaan, want ook dat is niet de persoon op de bon.
Dat bedoel ik met 'de praktijk'.
En verder geloof ik het wel; als jij geen garantie wilt claimen als koper van een iPhone van een particulier, is dat je goed recht. :sigh
Nee helaas haal je twee dingen door elkaar, wat er wettelijk is geregeld en wat de praktijk voor sommigen is. Ik claim ook als partikulier garantie en als ik een artikel koop zonder naam op de bon en dan claim ik gewoon consumenten garantie ben niet gek
Sterker als ik geen bon heb en ik het een iPhone gekocht tweedehands ook dan zal ik gewoon proberen fabrieks garantie te claimen. Verschil is dat de praktijk voor de een anders zal zijn dan voor de ander. Als ik geen bon heb en fabrieks garantie claim dan kan men om een aankoopbon vragen echter niet iedereen doet dit. (Makkelijk alleen voor de consument

) Als ik na de fabrieks garantie consumenten garantie claim dan zal elke verkopende partij om de aankoopbon vragen omdat men er zeker van wil zijn dat het produkt via die winkel/dealer is verkocht en hun dus verantwoordelijk zijn voor die consumenten garantie. Als ze vervolgens een aankoopbon zonder naam accepteren is dat ook prima maar een garantie dat dit werkt heb je niet.
Ik verwijs elke keer naar fabrieks garantie en apart consumenten garantie omdat dit juist zo een enorm veel verschil maakt. Dan je opmerking over een cadeau:
Tuurlijk kun je een cadeau kopen en geven het meest verstandige wat je kunt doen bij een duur apparaat om op de aankoopbon als men om een naam vraagt meteen de ontvanger te vermelden voor de periode na de fabrieks garantie. ALs men dit niet doet dan zal de ontvanger na de fabrieks garantie geen recht hebben op de consumenten garantie ook al is hij de eerste gebruiker (naam staat niet op de aankoopbon). Ook hier is de praktijk natuurlijk bij een probleem zal je als gever van het cadeau dan de consumenten garantie regelen....
Waarom is dan die datum van aankoop van belang: Stel je geeft dit product 3 weken later en na 2 jaar na wegeven van cadeau gaat dat appartaat stuk. Wettelijk geizne hoeft de fabrikant geen garantie meer te geven omdat het appartaat na 2 jaar stuk gaat. Wettelijk moet de verkopende partij nog wel consumenten garantie geven aan de eerste koper. Nogmaals wettelijk en praktijk kunnen wezenlijk verschil uitmaken probleem is alleen dat als je er in de praktijk niet uit komt je dus naar de rechter moet en die kijkt alleen naar wat wettelijk is afgesproekn.
De auto is trouwens juist een heel goed voorbeeld omdat dit wettelijk goed sluitend is geregeld met de garantie. Je opmerking van de andere producten vanaf het schap maakt niet uit wettelijk gezien is er geen verschil tussen aankoop van een iPhone of een auto als het om de garantie voorwaarden gaat. Ook hier weer praktijk is er natuurlijk een wereld van verschil waarbij ik mag hopen dat de consument bij de aankoop van een iMac pro van 5000 euro ook niet even deze van het schap trekt
Nogmaals deze discussie komt regelmatig terug en geloof me maar wettelijk gezien heb ik op die manier helaas vaak genoeg mijn claim moeten maken. Wat alleen leuk gaat worden is wat is de technische levensduur van een Apple laptop bv na de fabrieks garantie en wat heeft dit voor gevolgen voor de dealers als men om consumenten garantie komt met die dure reparatie van Apple.......
Ik stop er maar mee nu omdat we nu ver afdrijven van wat is tweedehands

Gelukkig zit er heel vaak verschil tussen wettelijk en praktijk.....