iPhone geen contact met App Store
5 juni 2022 - 17:50    reactie #25
geplaatst door: boiing
Mijn zorg is, dat de modernere modems gebaseerd zijn op WiFi gebruik, en minder op ethernetkabels.
Ik Hoop nu dat deze nieuwe modem die 17 meter aankan.
WiFi, ethernet en de ADSL draad staan helemaal los van elkaar :wink:. Als je oude modem altijd prima werkte op de 17 meter telefoondraad zal het nieuwe dat ook doen. Ook nieuwe modems ondersteunen verbindingen via WiFi of ethernet zonder probleem, dat staat daar los van.

Idealiter is je modem als eerste aangesloten na je ISRA punt (waar de lijn binnenkomt). Soms kan dat niet en werkt het via een verlengde aansluiting ook prima. Mocht je nieuwe modem problemen geven met de verbinding is dat wel het eerste om aan te denken. Gewoon uitproberen!
iPhone geen contact met App Store
7 juni 2022 - 10:01    reactie #26
geplaatst door: bacon
(zoals beloofd) Heb het nieuwe modem geïnstalleerd, alle lampjes branden zoals het moet. Maar, wat k al vermoedde: de ± 17 meter (A)DSL-(telefoon)kabel, die ik gebruik(te) bij het oude modem, is te lang om het internet te openen. Ga voorlopig maar door met het oude modem, die het verder nog goed doet, en neem de kleine bezwaren maar op de koop toe. Ben me inmiddels aan het oriënteren bij Ziggo om daar een glasvezel abonnement te nemen
"Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg" (Einstein)
iPhone geen contact met App Store
7 juni 2022 - 10:06    reactie #27
geplaatst door: boiing
Dat is wel vreemd als alle lampjes branden. Ik zou het modem even testen bij de aansluiting zelf om het zeker te weten. Heb je nog een ‘splitter’ voor de telefoondraad gekregen in het pakket?

Verder 2 opmerkingen:

- Als het echt aan de verlengde draad ligt blijf je ook met je huidige modem onvoorspelbare problemen houden.

- Neem je glasvezel zit je met hetzelfde probleem: je zult een (ethernet) draad moeten trekken als je het modem niet bij het aansluitpunt wil hebben. Je glasvezelaansluiting komt niet uit in je woonkamer.
iPhone geen contact met App Store
7 juni 2022 - 12:58    reactie #28
geplaatst door: bacon
@boiing,
Bedankt!
-Die splitter heb ik er niet bijgeleverd gekregen, maar die zat er al. Die gebruik(te) ik al jaren.
-Ik heb het modem op 2 meter afstand van het ISRA-punt aangesloten. ook daar branden de relevant lichtjes.
-theorie van de koude grond: misschien dat de modernere modems verfijnder zijn, en niet (meer) op een adsl kabel van meer dan 2 meter berekend zijn
-Wat betreft het eventuele abonnement van Ziggo: ik begrijp van mensen in mijn omgeving, dat de meesten alleen maar de WiFi verbinding gebruikt. Ik leg me daar dan maar bij neer.

Ik ben één ding vergeten bij de installatie van het nieuwe modem (als dat al relevant zou zijn): de toegevoegde servers, zoals hierboven waren geadviseerd, heb ik vergeten weg te halen bij deze nieuwe installatie
Morgen nog één poging wagen!!!
"Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg" (Einstein)
iPhone geen contact met App Store
7 juni 2022 - 13:02    reactie #29
geplaatst door: boiing
Belangrijkste vraag: had je verbinding toen je het modem bij het ISRA punt had aangesloten…? 2 Meter zou zeker geen probleem moeten zijn. Als het antwoord ‘nee’ is dan heeft het niets met de kabel te maken (alle lampjes branden immers) maar is er iets anders nog niet in orde.
iPhone geen contact met App Store
7 juni 2022 - 13:16    reactie #30
geplaatst door: nnsa
Aanbevelingen van providers:

Gebruik geen platte kabel tussen ISRA-punt en modem, maar een ronde UTP-kabel en de maximale lengte is 3 meter.

Al het andere is trial and error...
iPhone geen contact met App Store
7 juni 2022 - 13:51    reactie #31
geplaatst door: bacon
Bij het ISR punt, met de bijgeleverde 2 meter kabel, beneden bij het ISRA punt, aangesoten op de spliitter: alle relevante lampjes branden. iPhone herkent het modem. Maar dezelfde "problemen" blijven als bij het oude modem: App Store geen verbinding (pas na aan/uit zetten van WiFi-verbinding)

@nnsa, er zit nu inderdaad een platte kabel tussen splitter en modem, maar die doet het nu, op de oude modem. Overigens is de bijgeleverde 2 meter kabel ook plat. Ik zal voor de aardigheid (nou ja: voor de aardigheid?...  :smile: ) een 2 meter UTP-kabel aanschaffen. Pas dan weer proberen.

En als ik dan nog de problemen heb, wordt het tijd dat de provider eens de technische dienst gaat inschakelen. Ik vertel dan wel weer de afloop.
Bewerkt: 7 juni 2022 - 14:39 door bacon
"Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg" (Einstein)
iPhone geen contact met App Store
7 juni 2022 - 19:08    reactie #32
geplaatst door: bacon
Even een (euforische!) tussenstand (excuses voor de lap tekst):

- vanmiddag de helpdesk van Tele2 gebeld, en meteen gevraagd de technische dienst in te schakelen.
- 4 uur later krijg ik al de technische dienst op mijn iPhone. Dezelfde man die ik een week geleden ook aan de telefoon had gehad. Was zo vriendelijk toen zijn telefoonnummer af te geven, zodat ik hem bij moeilijkheden rechtstreeks kon bellen (was het nummer kwijt...)
- Hier, op ± 17 meter kabel-afstand, moest ik de nieuwe modem aansluiten.
- De ± 17 meter lange adsl-kabel op het nieuwe modem aansluiten
- Alle relevante lampjes brandden correct.
- Maar hij kon op afstand zien, dat ik geen verbinding had.
- Veel van zijn kant gehocus pocus, modem paar keer herstarten:
- Verbonden!
- Getest met mijn iPad: verbonden!!

Zit nu nog op het oude modem, en ga morgen de nieuwe aansluiten ("Als je problemen hebt: hier heb je nogmaals mijn rechtstreekse nummer")

Conclusie:
- er zijn nog zeer deskundige en zeer behulpzame (externe) helpdesk-medewerkers!
- Hij bekeek het signaal op afstand: was uitstekend. Ondanks de ± 17 lange platte (telefoon) kabel verbinding met het ISRA punt ("Die lengte heeft hier geen invloed")
- het had dus niets met de instellingen hier te maken, maar bij de provider!
Bewerkt: 8 juni 2022 - 08:29 door bacon
"Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg" (Einstein)
iPhone geen contact met App Store
7 juni 2022 - 19:31    reactie #33
geplaatst door: boiing
:thumbs-up:
iPhone geen contact met App Store
8 juni 2022 - 02:07    reactie #34
geplaatst door: Flix
Dan zou ik dat telefoonnummer deze keer maar goed bewaren!😇
iPhone geen contact met App Store
8 juni 2022 - 15:37    reactie #35
geplaatst door: bacon
Edit OPGELOST!!!
default IP address 192.168.10.1 maakt pas verbinding als ik met Wifi de exender opspoor.....

Sorry, nog een laatste vraag, m.b.t. het goedwerkende nieuwe modem:
- Op het oude modem zaten 3 simpele zgn WiFi extenders (2 x Allteq AK-RP-100 en 1 x gembird WNP-RPk300-02) aangesloten. Die deden het voldoende.
- Nieuw modem: Uiteraard moeten die WiFi extenders weer opnieuw geconfigureerd worden. Ik heb daar de handleidingen van.
- Daartoe moet ik in een browser in de url-ruimte, het IP adres 192.168.10.1 typen om contact met de configuratie te krijgen.
- Dat IP adres krijg ik niet verbonden.
- Deze vraag heb ik ook aan de leverancier voorgelegd (nog geen antwoord)
- Vermoed zelf een bepaalde stelling in Netwerk. Maar welke?

Wat is de oplossing?
Bewerkt: 8 juni 2022 - 16:38 door bacon
"Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg" (Einstein)
iPhone geen contact met App Store
8 juni 2022 - 19:57    reactie #36
geplaatst door: Sypie
Het makkelijkste is om in je nieuwe modem je wifi exact zo in te stellen als op het oude modem. Dus dezelfde netwerknaam (SSID), zelfde wachtwoord, zelfde codering van het wachtwoord (WPA2 of WPA3), zelfde kanaal etc. En uiteraard ook dezelfde DHCP range zodat je daar niet mee zit te klooien.

Dan hoef je maar op 1 apparaat de instellingen goed te zetten en pakken die 3 extenders de boel weer goed op.
iPhone geen contact met App Store
8 juni 2022 - 20:43    reactie #37
geplaatst door: bacon
Dankjewel Sypie! Ik benijd je kennis en vaardigheden. Petje af. Maar in dit geval ben ik te laat: ik heb de extenders al gereset, en ga ze morgen weer configureren met de nieuwe gegevens.
"Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg" (Einstein)
iPhone geen contact met App Store
8 juni 2022 - 21:02    reactie #38
geplaatst door: nnsa
Advies van @Sypie was 5 juni om 14:13 ook al gegeven. Maar beter 2X dan geen keer. En adviezen hoef je natuurlijk niet op te volgen…