Internet/landlijn probleem (en rant)
11 juni 2009 - 19:24   
geplaatst door: Kapotlood
Ik zit met een nogal langdurend en vervelend probleem met mijn telefoonkabel,
en dus de ADSL-verbinding die daarop binnenkomt. Ik woon in een appartement
op 4 hoog, waarbij de telefoonlijn achter de muur 4 verdiepingen naar boven gaat,
waarna hij bij mijn huis binnenkomt.

Ergens tussen de verdeelkast beneden en mijn appartement was een kabelbreuk
ontstaan, waardoor mijn ADSL-verbinding van 12.5Mb naar zo'n 9.6Mb zakte,
en de stabiliteit van deze verbinding nogal naar beneden ging (moest om de week
de modem herstarten, snelheid zakte als pudding in elkaar op sommige momenten).

Aangezien mijn provider afhankelijk is van de fratsen van KPN duurde het oplossen
van dit probleem nogal lang, maar nu zit ik met het volgende.
Ik zát dus origineel op zo'n 12.5Mb, maar sinds deze kabel is omgelegd naar de
meterkast, en door mijn huis weer naar het ISRA-punt is gelegd, is de snelheid
maar zo'n 7Mb. Dat is dus bijna de helft van wat ik origineel had!

Nu heb ik het contract bij mijn provider opgezegd omdat ze veel te lang wachten
met het onder druk zetten van KPN (zij hebben nogal wat fouten gemaakt nl),
maar als ik weer ADSL neem zit ik dus met een véél langzamere verbinding dan
dat ik zou moeten kunnen krijgen... en voorheen ook had. Voor KPN is de zaak
nu afgedaan omdat de verbinding weer stabiel is, maar ja, een snelheid die in geen
mijlen lijkt op wat ik had is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Mijn vraag:
Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem en wat hebben jullie toen gedaan,
of heeft iemand misschien tips over wat ik nu moet doen? Ik ga nu noodgedwongen
over naar kabelinternet van UPC (wat best een stuk duurder is dan wat ik had), maar
idealerwijs zou ik natuurlijk graag weer een normale ADSL-snelheid kunnen krijgen
met een bijhorend ADSL-abonnement.

Alvast bedankt voor de eventuele tips!

Mvg,
Joram

p.s.: daarnaast moet ik ook éven kwijt dat KPN echt niets meer goed kan doen
bij me. Ze hebben een telefoonkabel gebruikt om de kapotte lijn vanaf de
verdeeldoos beneden (in een ander portiek notabene), hélemaal naar boven
te trekken dwars dóór m'n huis heen, aan een 2 euro splitterje geplakt, en zo
m'n lijn weer "stabiel" gekregen. Wat een asociale goedkope rothonden zijn
't zeg. In plaats van een goede kabel via de buitenmuur om te leggen, zit ik
nu met een verbinding die slecht is én een kabel die er niet uit ziet.
En 't vervelende is dat ik ook niet kan klagen, want ik heb m'n ADSL-abbo
per direct opgezegd, en bij KPN heb ik helemaal geen klantnummer en dus
ook geen kans om te zeuren. :(

Internet/landlijn probleem (en rant)
11 juni 2009 - 20:00    reactie #1
geplaatst door: Nicky
Is het niet mogelijk om dit zelf te doen of een bevriende monteur in te schakelen? Wanneer je afhankelijk bent van KPN kan je het wel schudden. Beter lijkt mij dan om er een dagje voor uit te trekken, desnoods 2 en het maar zelf te (laten) doen.
Internet/landlijn probleem (en rant)
11 juni 2009 - 20:18    reactie #2
geplaatst door: Kapotlood
Helaas niet. De verdeelkast beneden bij het appartement mag alleen
bedient/gebruikt worden door KPN's monteurs. Buiten dat het niet
is toegestaan moet ik dan een gaatje boren door een ±20cm dik stuk
beton om naar buiten te kunnen met de kabel, moet ik een steiger
opzetten die 4 verdiepingen naar boven gaat, een goot aanleggen
om die kabel aan de buitenmuur te monteren en beschermen.
... En dat allemaal met/zonder toestemming van de VvE.

Het zelf doen is in dit geval helaas echt geen optie of mogelijkheid. :(

Internet/landlijn probleem (en rant)
11 juni 2009 - 20:49    reactie #3
geplaatst door: Nicky
Helaas een beetje lullig om te moeten opmerken, maar ik begrijp nu wel waarom KPN dat niet gedaan heeft. Het lijkt mij meer dan een dag werk voor 2 man. Het klinkt als een kabeltje van meer dan pakweg 1000 euro!

Maar waarom is via de kabel welke nu is aangelegd de verbinding zo slecht? Fouten bij de aanleg? Verkeerde materialen gebruikt? Kan je het daar niet op gooien? Welke snelheid hoort er bij je (opgezegde) abbo? En vanzelfsprekend moet je zijn bij degeen die jou de dienst in rekening brengt. Ik vrees dus dat je nu geen poot meer hebt om op te staan. Hooguit zou je via een andere provider een nieuw abbo kunnen nemen en daarna gaan klagen.

Waarom neem je niet kpndirect?  :devil:

Internet/landlijn probleem (en rant)
11 juni 2009 - 21:15    reactie #4
geplaatst door: Kapotlood
Nicky, het is niet te begrijpen, want KPN moet geen "tijdelijke" oplossing
geven voor een kapotte kabel. Als de beneden buren deze kabel door
hun meterkast zien lopen (want dat loopt hij) en ze denken dat iemand
stroom loopt te tappen van ze, dan knippen ze 'm door. Daarnaast
kun je nu bijna niet verbouwen zonder dat je de kabel die nu dwars
door m'n huis loopt te slopen.

Daarnaast is de snelheid en stabiliteit ook niet wat het hoort te zijn,
iets wat ook niet hoort. Het is een gewone "Gamma" telefoonkabel,
en niet de kabel die in je muur zit met 12+ aansluitinkjes, laat staan
van dezelfde kwaliteit.

Gelukkig krijg ik de rekening er niet voor aangezien het om KPN's
"aansluiting" gaat... dat moest er nog eens bijkomen! Maar 't is een
ongelukkige samenloop van omstandigheden dat ik nu met deze
armzalige "oplossing" zit opgescheept nét op 't moment dat ik vanwege
wanprestatie van mijn provider 't contract heb opgezegd :(

Internet/landlijn probleem (en rant)
11 juni 2009 - 21:37    reactie #5
geplaatst door: Nicky
Ik begrijp je frustratie. Het is ook bijzonder vervelend natuurlijk. Maar de slechte kwaliteit van je verbinding is dus waarschijnlijk te wijten aan de lengte van het "gamma" kabeltje tussen de meterkast van de benedenburen en de splitter. 2 euro is trouwens een prima prijs voor zo'n passief filtertje hoor!

Kan je het niet op een akkoordje gooien met die benedenburen dat je de splitter bij hun in de kast mag plaatsen?

Internet/landlijn probleem (en rant)
11 juni 2009 - 22:00    reactie #6
geplaatst door: Kapotlood
Helaas niet. Ik heb een eigen telefoonlijn nodig namelijk, en de
aansluiting zit niet fysiek in de meterkast op het trappenhuis.
De hoofdaansluiting zit namelijk 4 verdiepingen lager in zo'n
verdeelkast waar de ondergrondse lijn wordt opgesplitst onder
de bewoners van dit appartementencomplex. Die opgesplitste
kabels gaan via de muren omhoog en komen direct in de woning
naar binnen. Dus ze hebben de meterkasten van de benedenburen
puur gebruikt (en gaten geboord zonder hun toestemming), om
die telefoonkabel 12 meter naar boven te kunnen trekken.

Die splitter overigens, hebben ze gewoon lukraak op de grond in
een hoek gesmeten in m'n woning. Niet netjes hun werk afgemaakt,
maar gewoon met het teveel aan kabel (wat ze niet netjes ingekort
hebben) gewoon in de hoek op een hoopje gedraaid.

Internet/landlijn probleem (en rant)
12 juni 2009 - 02:04    reactie #7
geplaatst door: Godfather
Het zijn dan ook geen binnenhuis architecten die monteurs...

Maar hoe weet jij dat deze kabel kapot is als hij achter 20cm beton zit? Je zegt dat er kabelbreuk is ontstaan maar hoe weet je dat en hoe kan je dat aantonen?

Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Internet/landlijn probleem (en rant)
12 juni 2009 - 07:12    reactie #8
geplaatst door: Kapotlood
Dat is niet zo moeilijk :)

Als het signaal vervuild is dan valt je internetverbinding vaak
weg, en de snelheid is dan ook wat lager. Er zijn in de afgelopen
3 maanden diverse monteurs geweest die dat bevestigden ;)

Diezelfde monteurs (van KPN, niet van Online) hebben ook aangegeven
dat de kabel gebroken is omdat het pand al wat ouder is. De kabel is
gewoon "op" en moest vervangen worden. Ik dacht namelijk eerst
dat er doorheen geboord was tijdens de verbouwing van mijn
benedenburen, maar het blijkt dat dat gedreun gewoon de al kapotte
kabel eindelijk heeft doen bezwijken. De breuk zit om zelfs heel precies
te zijn zo'n 4 meter onder mijn ISRA-punt, en heeft geen zin om ter plekke
gemaakt te worden omdat de kans groot is dat hij ergens anders kapot gaat,
en omdat ze dan in de muren van mijn buren moeten gaan hakken.

(Bewerkt door joram om 8:01, 12-06-2009)

Internet/landlijn probleem (en rant)
12 juni 2009 - 08:25    reactie #9
geplaatst door: DTP2
Kun je de beheerder van het complex niet onder druk zetten dat je deze oplossing van zijn/haar voorzieningen waarmee de boel verhuurd wordt niet kan/wil/gaat accepteren?

Zij betalen de rekeningen aan KPN, maar ook niet voor broddelwerk. En jij hebt iets gehuurd in een bepaalde staat en wil dat het na storing gewoon weer terug in die staat gebracht wordt.

Internet/landlijn probleem (en rant)
12 juni 2009 - 09:12    reactie #10
geplaatst door: Godfather
Ik wou net zeggen, hoe kun je KPN dan kwalijk nemen van het e.e.a. of zelfs je provider. Die kabel zit toch in het gebouw van de eigenaar?
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
Internet/landlijn probleem (en rant)
12 juni 2009 - 10:18    reactie #11
geplaatst door: Kapotlood
Omdat de rekening niet naar KPN of mij gaat, maar naar m'n provider.
En omdat ik op dat moment nog een contract had met deze provider
moest ik met elk telefoontje het klantnummer doorgeven om ook maar
iets gedaan te krijgen bij deze mensen. Als ik de VvE hierbij inschakel
krijg ik geen garantie van de provider dat de verbinding werkt, omdat
de zaken dan allemaal langs hun heen worden geregeld. Gaat er op dát
moment iets mis, dan heb ik nog minder om op te staan.

Maar omdat ik nu geen provider e.d. meer heb is het misschien wel een
idee om eens bij m'n VvE te gaan raadplegen. De VvE is alleen jammer
genoeg vorige week tijdens een vergadering nogal een rommel geworden
omdat het bedrijf wat al deze dingen voor ons regelt m.b.t. geld enzo
eruit is gegooit vanwege de financiële rommel die hij ervan maakte,
en we nu tot het einde van het jaar het allemaal zelf moeten doen.

Maar DTP2 heeft op zich wel een goed idee... ik ga eens kijken of ik iets
geregeld kan krijgen via de VvE. Misschien dat ze te porren zijn voor het
plaatsen van een steiger. Ook al kost dat (begrijpelijk) aardig wat meer,
het is in mijn ogen de enige oplossing die de lijn weer in zijn originele
staat kan brengen.