Voorheen kwamen we nog op de eerste pagina resultaten op Google (trefwoord: betonrot) en nu zijn we plots in de verste verte niet meer te bespeuren.
Ik heb alle metadata goed ingevoerd (zie broncode pagina), gecheckt met http://www.scrubtheweb.com/cgi-bin/webtools/meta-check.cgi, robots.txt, sitemap.html, sitemap.xml en urllist.txt op de server gezet (onder het mapje httpdocs, waar de indexpagina van de website staat) én de pagina (al een maand of twee geleden) doorgestuurd naar de grootste search engines (http://www.scrubtheweb.com/abs/submit/thelist.html) doorgezonden...
Wat loopt er fout?
Dank voor de hulp!!
Zoekmachines indexeerde vroeger juist de meta-data om websites te vinden. Tegenwoordig is de trent meer dat complete websites geindexeerd worden, daar wordt een soort rating aan gegeven op inhoud, zoekwoorden samenhangende zaken die die website uniek maken. Dus de body tekst op de pagina's zelf wordt doorzocht. Als er dus in jou geval niet veel text (inhoudelijke tekst) te vinden / indexeren is blijft de website in een hoekje staan met zoekmachines.
Bij de naam 'betonrot' denk ik niet aan een art-expo gallery. Eerder aan een bouw- / aannemers bedrijf. Schrijf op de website een goede inleidende tekst wat er precies te vinden is op deze website. Waarom zou ik op de website verder kijken? Wat is hier te vinden? Waar moet ik verder kijken? Dat zijn vragen die men zich onbewust afvraagt op ELKE website / pagina. Scrhijf eens meer over die schilderijen. Geef een meer omschrijvende img-alt text aan plaatjes.
En zorg ervoor dat je op veel andere websites een link staat naar jou website, met een goede omschrijving (betonrot?). Hoe vaker een zoekmachine (of mensen) van die andere websites naar jou website gaan, hoe meer 'verkeer' er op jou website komt, des te meer een zoekmachine langs zal komen op jou website.
En haal in de HTML-source code ajb die lange rits br's eens weg Als ik op de homepage de css en javascripting uit zet, en dan de pagina bekijk .... het eerst wat ik beeld komt is een bericht dat de website nog niet compleet is. Als 'men' zo'n melding tegen komt moet er nog een grote dosis interesse over zijn om toch verder te gaan kijken.
Jouw internet pagina bevat nauwelijks tekst. Google zoekt naar tekst in the title tag, header (h1, h2 etc) tags and in de body tekst van de pagina. De enige trefwoorden die ik vond zijn 1x "betonrot", 2x "eBay" en nog wat namen. Dat lijken me niet echt zoekwoorden voor iemand die op zoek is naar kunst. Ik zou eens heel goed nadenken over een tekst voor de index-pagina. Als de tekst een precieze beschrijving is van de website, heb je een goeie kans gevonden te worden. Het helpt ook als je bijvoorbeeld in elke zin minimaal 1 relevant woord gebruikt, zoals "kunst'", "schilderij", "beeldend", en misschien ook woorden die jouw stijl omschrijven.
Belangrijk zijn ook links naar jou pagina. Een link als betonrot.nl/index.html wordt niet teruggevonden als je "kunst" opgeeft, maar een link als "betonrot.nl/kunstwerken.html" wel. Hoe meer pagina's met deze link naar jouw pagina verwijzen, hoe groter de kans is dat je gevonden wordt. Je kunt de link natuurlijk ook meer beschrijvend maken, bijvoorbeeld met kunst-met-de-grote-k.html, maar Google beschouwt zo'n link minder relevant dan kunst.html als iemand op het trefwoord kunst zoekt. En dan maar zien dat je die link op zoveel mogelijk andere wenbsites geplaatst krijgt.
Zoals Denn88 schrijft, kan het ook nog slim zijn om in de alt attributen voor plaatjes een relevante beschrijving op te nemen.
Op internet is overigens heel veel informatie te vinden over search engine optimalisation.
Groeten,
Mark
Ik zal zeker al jullie voorstellen uitvoeren (wanneer ik weer in 't land ben én wat tijd heb).
N,og een klein vraagje. Is het belangrijk dat de tekst op de hoofdpagina komt te staan? We zijn wel van pplan om een soort "manifest" online te zetten, maar wouden dat op een onderpagina doen. De hoofdpagina is echt meer bedoeld om de projecten in te leiden door middel van het beeld...
Merci!!
Het helpt zeker als op de hoofd- of indexpagina precies staat waar je website over gaat. Als je indexpagina de meest relevante pagina is, zorg je ervoor dat deze pagina altijd in de zoekresultaten staat, als jouw website tenminste überhaupt relevant is. Het is een beetje gek als bijvoorbeeld wel de links pagina wordt gevonden maar niet de indexpagina.
Bovendien verwachten de meeste zoekmachines een pagina te vinden op domein.xxx/index.html en dan is het wel handig als die pagina een relevante tekst en links naar de belangrijkste andere pagina's van je website bevat. Google volgt vervolgens alle links op de secundaire pagina's en zoek zo je hele website af
Maar ik denk dat je ook uit eigen ervaring mee eens ben dat het vaak voorkomt dat je via een emailtje, chat of vanaf een andere website (of zoekmachine) op een linkje klikt en je wordt als het ware geteleporteerd naar 'ergens' in een diep gelegen pagina van een andere website. De homepage heb je niet eens gezien... Die vragen die ik stelde (waarom moet ik op deze website zijn? wat is dit voor website? waar moet ik beginnen? waar kan ik naartoe op deze website?) zijn dan zeker van pas, dus op elke pagina. Daarom is een goed logo, branding en duidelijke navigatie van belang. Daarom is het ook bv beter om geen framesets te gebruiken, maar elke pagina in je website moet direct te benaderen zijn via een webadres.
Dus vertel op de juiste pagina's waar juist die pagina over gaat. Doormiddel van een goed logo en pakkende pay-off. Je hoeft zeker niet op elke pagina je 'mission-statement' weer uit te leggen (waar je website over gaat en waar jezelf voor staat met je bedrijf bv). Daar is (deels) je homepage voor of je 'about' pagina.
HARTELIJK dank!!