AAC-kwaliteit versus CD-kwaliteit
12 juni 2007 - 23:34    reactie #50
geplaatst door: Erwin Hensing
rolandvc heeft rondom een punt, echter sluit ik mij aan bij de audioliefhebbers...ja het is duidelijk te horen
ik maak ook een afweging tussen prijs/kwaliteit en ben dan erg content met mijn itunesnummers...
ik ga zeker de "duurdere"nummers ook vergelijken, maar zal vooral blijven genieten van muziek  en openstaan voor de ideen en meningen van de andere leden ...

voor de liefhebbers(of ander draadje..) arcam set met Link P200 speakers...kom gerust eens luisteren.....

de kracht van communiceren is de reactie die je krijgt
AAC-kwaliteit versus CD-kwaliteit
12 juni 2007 - 23:58    reactie #51
geplaatst door: Ger Nijkamp
[news]
Citaat
MacDokter om 11:18, 12-06-2007
Ik weet zeker dat ik het op die set wel hoor, Ger. Verschil in geluidskwaliteit horen is niet alleen een kwestie van absolute kwaliteit van de set of smaak van de luisteraar, maar vooral ook van de ervaring van degen die luistert. Hoe meer je je oren traint, hoe groter de verschillen zijn, ook op een niet-audiofiel verantwoorde set.

Ik heb ooit een heel serieuze (blinde) test gedaan in een geluidsstudio op Genelic speakers en een aantal zéér geoefende oren van geluidstechnici die dagelijks CD's mixen en masteren. Doel: vaststellen wat wél en niet hoorbaar was. Uiteraard wat aardige tracks geselecteerd van o.a. 'The Nightfly' van Donald Fagen, 'The Seeds Of Love' van Tears For Fears, iets van Madeline Bell, Dire Straits en wat meer van dat leuk opgenomen werk. Vanaf AAC 192 kbps kon niemand meer de verschillen duiden tussen die AAC en de 'orginele' CD opname.

Soms werd nog wel verschil gehoord, maar gek genoeg wist men vanaf dat punt niet meer te vertellen welke nu de orginele (of 'beste') was. MP3 werd trouwens door iedereen gelijk (als negatief) herkend, ook op 320 kbps.

Overigens hou ik er een heel gekke theorie op na als het over bronmateriaal gaat. Die luidt: "Hoe slechter de weergavemethode, des te beter het bronmateriaal moet zijn". De reden is simpel: bagger x bagger = extreme bagger. Briljant x bagger = nog (misschien) acceptabel. Alles wordt vandaag de dag (digitaal) geprocessed. Als je er frontend al processed rommel instopt zal dat onvermijdelijk tot nog meer foute interpretaties leiden van het orgineel. Dit geldt voor geluid, maar ook voor beeldverwerking.

[ Ger ][/news]