iTunes: Met appeltje i kun je de namen en andere info van een of meerdere files tegelijk aanpassen.Erg prettig is, als je aan het internet hangt, dat je een cd erin doet en kiest onder geavanceerd 'haal cd track namen op'. In veel gevallen hoef je dan zelf dus niks meer in te vullen!
Johan
Als je een CD importeert moet je eigenlijk zorgen dat je online bent, dan zoekt iTunes automatisch de cd- en tracknamen bij je tracks via een online database.
macerwin om 10:10, 16-03-2004Wat is het voordeel van een bitrate van ver boven de 160?
Dus soms kan mp3 en AAC een nummer vreselijik vergallen omdat het teveel weg haalt van het geluid en dan zul je baat hebben bij een hogere bitrate die meer intact laat van het orginele geluid.
(Bewerkt door vintage om 20:49, 17-03-2004)
[ Ger ]
ee om 18:48, 17-03-2004Mijn gehele cd-collectie staat ook op een externe HD (+14.000 tracks). Alles AAC 128 kbps. Als ik een betere kwaliteit wil horen pak ik de originele cd wel uit de kast.
Ik zag trouwens iemand vragen naar hoe groot een bestandje wordt met een bepaalde bitrate. Als de bitrate 128kbps (kilobits per seconde) is, betekent dat dus dat een bestandje het aantal seconden x 128 kilobits (128/8 = 16 kilobytes) groot wordt. Dus drie minuten (180 sec) wordt 16x180 = 2880 KB / 1024 = 2,8125 MB. Als je dat dan voor een andere bitrate wilt berekenen kun je bijvoorbeeld 2,8125/128x160 = 3,515625 MB doen (voor 160kbps).
Je moet er wel rekening mee houden dat het allemaal op een iPod moet
Pako om 9:56, 18-03-2004AAC128 staat gelijk aan een 256MP3
Dat lijkt me wel heel extreem, heb je hier een bron voor? Wat wel vaak gezegd wordt is dat AAC 128 overeenkomt met MP3 160/192.
Een ander aspect van deze hele discussie is welke encoder je gebruikt, dat kan kwaliteitsverschillen opleveren. Mijn persoonlijke voorkeur is om de Lame encoder te gebruiken op een van de presets (extreme), dan heb je ook meteen Variable Bit Rate (VBR), hoge bitrate als je dat nodig hebt, lage als dat niet nodig is. VBR is iets dat AAC (nog) mist, en is voor MP3 een goede mogelijkheid om met net iets efficientere compressie toch goede kwaliteit te houden. Er is overigens een Lame plugin voor iTunes, dan blijft het toch nog overzichtelijk.
Rob
daar ga ik dus maar op af. Ik luister mijn AACtjes af op mijn iPod (voornamelijk iPod maar ook HomeCinemaSet en autoradio) en ik vind ze buitengewoon goed klinken.
Ik heb nog steeds geen CD en AAC tegelijkertijd gedraaid om exact het verschil te proberen te achterhalen, maar de perceptie is dat het goed is dus waarom mierenneuken?
Het mag zo zijn dat ACC betere kwaliteit/compressie verhouding heeft. Het is ook het formaat dat je belemmert in volledig vrij kopieren naar je andere computers. Het heeft een vorm van het beschermen van (auteurs)rechten op digitale media. Dit heeft MP3 niet.
PjotriDVDguru om 11:04, 18-03-2004Het mag zo zijn dat ACC betere kwaliteit/compressie verhouding heeft. Het is ook het formaat dat je belemmert in volledig vrij kopieren naar je andere computers. Het heeft een vorm van het beschermen van (auteurs)rechten op digitale media. Dit heeft MP3 niet.
volgens mij zit die bescherming er alleen op als je muziek bij iTunes Music Store koopt. als je gewoon zelf cd's ript is het AAC formaat (MP4) gewoon vrij te kopiëren...
@JH: ik luister ook af op vrij goed spul, maar wat ik al zei: het is een compromis tussen kwaliteit en bestandsgrootte. Dat ik nu mijn hele CD-collectie op mijn iPod heb staan vind ik wel handig. En op mijn iPod klinkt het gewoon erg goed. Wat ik al aangaf: ik heb nog geen directe vergelijkingshoortest met een CD en 'tegelijkertijd' AAC iPod track gedaan. Maar dat compressie hoorbaar is zal ongetwijfeld. Overigens zijn CDtracks ook al gecomprimeerd mocht je het nog niet weten en dan hebben we het over de 'onhoorbare' frequenties, waarvan de audiofiel beweert ze wel te horen of te missen. Dat blijft/wordt denk ik een lang verhaal.Over wat goed spul is en wat je nou wel of niet kunt horen, dat is mijns inziens allemaal vrij subjectief -op enkele min of meer objectieve waarden na.
PjotriDVDguru om 11:04, 18-03-2004Vrijwel alle digitale muzienbestanden die wij op onze harde schijf staan hebben direct of indirect van een CD. Die audioCD levert per seconde een aantal kilobits. Op een gegeven moment wordt een steeds hogere bitrate zinloos omdat die de bitrate van de CD passeert. 128 kbps is in mijn optiek prima voor MP3
Ahum: even beter rekenen DVDguru! Een audio-CD levert voor ieder kanaal 44.100 samples per seconde. Dat levert grofweg 10x zoveel informatie op als een mp3 (van 192 Kbps).