Normaal kan je met een spiegelreflexcamera flitsen tot ongeveer 1/125e van een seconde. Sneller wil niet, omdat het gordijn van je sluiter dan zo snel over je negatief (=chip) vliegt, dat er maar een deel van de foto met de flits belicht wordt.
Hoe komt dat? Een flits duurt maar heeeel erg kort (denk aan 1/10.000e van een seconde), de sluiter van je camera is een soort gordijn dat voor je negatief langsvliegt. Lange sluitertijd houdt in dat er een grote spleet in het gordijn zit en dat het volledige negatief een poosje blootgesteld wordt aan het licht. Een hele korte sluitertijd zorgt voor een nauwere spleet in dat gordijn, en als je dus onder de 1/125e van een second ekomt, is de spleet kleiner dan het negatief, dus ergens in die tijdsspanne van 1/125e seconde doet de filts [flits!], maar dan is er maar een deel van je negatief dat door die spleet aan het licht blootgetseld wordt, dan heb je dus een gedeeltelijk belichtte foto (je ziet een foto met een balk die goed belicht is en de rest is zwart).
High Sync doet iets slimmigs, ik weet niet precies hoe het werkt, maar het verdeelt het flitslicht over een kortere sluitertijd, bijvoorbeeld 1/1000e seconde (bedenk dat een flits zelf dus maar 1/10.000e (of zoiets) duurt, dus 1/1000e is 10x zo lang, voor een flits dus best lang ;o), dan flitst je flitser een aantal keer, inplaats van 1x, om je hele negatief van flitslicht te voorzien. Dat kost dus meer energie dan gewoonweg 1x flitsen...
Ik hoop dat dit het een beetje verduidelijkt...