Vaak gestelde vragen
17 september 2007 - 16:34   
geplaatst door: Alastor933
Ik zie sommige vragen meer dan eens voorbij komen - recent nog de vraag of je receipts zomaar kunt wegmikken. Je ziet dan ook antwoorden die niet steeds inhoudelijk hetzelfde zijn.
Het is misschien een idee om deze te verzamelen in een FAQ, of als sticky in het betreffende forum.
Het antwoord moet dan natuurlijk wel volledig, juist en verifieerbaar zijn...

Just my 2 cents.

Vaak gestelde vragen
17 september 2007 - 16:41    reactie #1
geplaatst door: Toco
Voor een nieuw lid vind ik wel een aardige 2 cents....... :happy:
1 NAS wil ik niet, ik wil op NAS-1.
Vaak gestelde vragen
17 september 2007 - 19:25    reactie #2
geplaatst door: SpiderClass
Ja ik stem er mee in..  :thumbs-up:
Vaak gestelde vragen
17 september 2007 - 19:42    reactie #3
geplaatst door: Administrator
Jah op zich een goed idee, maar hoe gaan we deze verzamelen?
MacFreak Admin
- MacBook Pro 15inch
Vaak gestelde vragen
17 september 2007 - 19:50    reactie #4
geplaatst door: jbtroost
Was dat niet de draad over een MacWiki van een tijdje terug?

Groet, JB

Vaak gestelde vragen
17 september 2007 - 19:54    reactie #5
geplaatst door: Plexyglazz
Leuk, deze vraag is ook al eerder gesteld en een eventuele uitwerking ervan
stuit telkens op een aantal problemen (waarvan hier slechts een selectie):

- Welke onderdelen van de Mac en het Mac OS vallen onder FAQ-vragen?

- Per versie van OS X zijn er de nodige verschllen.

- Wie gaat dit beheren, controleren en redigeren? Dit is veel werk!

- De moeder aller MacFAQ's! :wink:

- Het huidige forum is een support-forum, met als doel
 juist ook dit soort veel voorkomende vragen te behandelen.

- En last but not least, de bezoekers zelf!
 Het klinkt wat lullig, maar niet elke bezoeker neemt
 de moeite om zelfs een FAQ te doorzoeken.
 Wat ook veel voorkomt, is dat men de vragen niet goed
 omschrijft, waardoor ze niet vinden wat ze zoeken.
 Voor deze gevallen werkt een FAQ ook niet, waardoor
 het zichzelf min of meer overbodig maakt.

Het is een enthousiast plan, waarvoor helaas meer inzet
van gebruikers en beheerders nodig is dan men zich nu
misschien voorsteld.

Vaak gestelde vragen
17 september 2007 - 20:07    reactie #6
geplaatst door: Alastor933
@Toco;
nieuw lid ja, nieuwe javascript:emoticon(':apple:')-aar nee.
1984 Apple //e, 1996 Performa 6400, daarna diverse G3 iMacs (Bondi revB, Blueberry, Graphite), nu iMac G5 (ALS).

Ik programmeer niet (geen 6502's meer javascript:emoticon(':tounge:') - een enkel Applescriptje daargelaten), maar ik wroet en trek net zolang tot het ding werkt zoals ik wil.

@Administrator:
Je zou de meer onderlegde posters kunnen vragen om een een artikel te schrijven over een onderwerp dat geregeld terugkomt. Misschien in een aparte rubriek in de fora (zie MacScripter.net), of als Wiki?
Eén zo'n poster kan ik misschien al voordragen: "Cailin". Ik vermoed dat hij een gedegen verhaal over UNIX kan produceren.
2e mogelijkheid: een oproep in de fora, en de redaktie selekteert vervolgens bijdragen die geplaatst worden.
3e mogelijkheid: een groep posters die zelf verhalen schrijft wanneer daar huns inziens behoefte aan is (iets dergelijks bestaat in de Apple fora, maar misschien is plaatsing daar voorbehouden aan posters met een bepaalde 'status'; dat is niet zo nederlands, geloof ik...).

@Plexyglazz:
het zal zeker veel werk zijn, daarom misschien een afzonderlijke redactie?
En wat betreft de Moeder aller FAQs (en andere): er zijn er nogal wat die simpelweg een vraag de lucht inslingeren. Zouden die mensen geneigd zijn die links te volgen? ik twijfel daaraan, en jij ook geloof ik. Maar het lijkt me toch het proberen waard, om de kwaliteit van MacFreak *nog* verder te verhogen.

Leuk! Diskussie!

Vaak gestelde vragen
17 september 2007 - 20:14    reactie #7
geplaatst door: Robert
[news]Ik loop ook al een tijdje met dit idee te stoeien en vroeg me af of er misschien een MacFreak Wiki zou moeten komen.

Het enige wat ervan weerhield om het idee al in de groep te gooien was dat we daar dan ook weer moderatoren voor nodig zouden hebben. Maar ik ben niet zo erg bekend met Wiki's, misschien is er helemaal niet zoveel moderatie nodig.

En bijkomend 'gevaar' is dat iedereen dan heel snel naar de Wiki gaat verwijzen, terwijl je toch vaak merkt dat bij een tweede keer (of een derde, vierde etc.) dat een onderwerp aan bod komt er toch vaak weer andere oplossingen invalshoeken zijn.

En daar is een forum juist weer een erg prettig medium voor...[/news]

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Vaak gestelde vragen
17 september 2007 - 20:33    reactie #8
geplaatst door: Alastor933
@jbtroost: ik heb je link even gevolgd. Wat 'kaj' zegt onderschrijf ik helemaal. Overigens laat dat draadje ook iets anders zien waar ik niet zo op zit te wachten: afdwalen! zo van 'effe off-topic'. Hier komt, met permissie, het kwaliteitsaspekt weer om de hoek kijken.

En MacMiep is meer iets voor switchers & starters, is mijn indruk. Die zijn er hier ook genoeg, en die mogen en moeten zeker geholpen worden, maar ik zou het toch een goede zaak vinden wanneer er meer gedegen en volledige antwoorden te lezen waren (niet dat ik mezelf aan de produktie daarvan al te buiten ben gegaan - heh).

Ook is veel informatie alleen in het engels beschikbaar. Voor mensen die dat niet zo makkelijk lezen zou een FAQ/wiki/artikelenpagina in het nederlands ook heel welkom zijn.

(Bewerkt door Alastor933 om 20:49, 17-09-2007)

Vaak gestelde vragen
18 september 2007 - 11:02    reactie #9
geplaatst door: pietdejutter
Een voorbeeld hoe het zou kunnen worden is misschien te zien via de volgende link.

http://www.pcproblemen.com/helpdesk/index.asp

aardappeltje, spinazie, schouder carbonaatje,
hummm.
Vaak gestelde vragen
19 september 2007 - 08:50    reactie #10
geplaatst door: The Traveler
Beter de handen ineen te slaan met bijvoorbeeld Macmiep of MacWiki dan zelf het wiel uit te vinden. En beter erop toezien dat mensen de zoekknop eens wat vaker aan klikken.
Vaak gestelde vragen
24 september 2007 - 21:43    reactie #11
geplaatst door: Kobes
voordeel van het zaakje regelen op de macfreak is natuurlijk dat er redelijke stabiliteit en een grote gebruikersgroep achter zit. Althans, die indruk krijg ik. Ik weet niet precies hoeveel mensen er actief zijn op macfreak, maar de server lijkt in ieder geval wat betrouwbaarder dan die van bijvoorbeeld macwiki.

Macmiep is natuurlijk een geweldige website, maar of die wil transformeren in een soort van wiki over mac is natuurlijk de vraag. Het beste antwoord daarop is natuurlijk te verwachten van de eigenaresse (ik meen dat het een vrouw is, maar kan me vergissen) van Macmiep die naar ik meen ook actief is op macfreak.

Overigens lijkt een wiki me wel weer beter dan een FAQ binnen het forum omdat een wiki veel beter te categoriseren is, maar dat kan ook mijn mening zijn. Redenatie: ik kan me voorstellen dat je over 1 onderwerp (bijv. software) een hoop verschillende artikelen kunt schrijven, maar wil je in het forum onderdeel software dan 20 sticky's over de verschillende onderwerpen? Lijkt me niet, maar alles in 1 thread is ook niet echt handig en bovendien lastiger te editen door meerdere personen.

Vaak gestelde vragen
26 september 2007 - 15:16    reactie #12
geplaatst door: Peter Villevoye
Is het alweer herfst ?
Dwarrelen de bekende Frequently Asked Wishes weer uit de lucht ?
Deze wens is al meermalen geuit en mijn mening luidt: NEE.
En wel om de volgende redenen:

- te veel vragen/antwoorden voor te veel gebieden/gebruikerstypen;
- te arbeidsintensief voor een team als MacFreak om te organiseren;
- te veel informatie in soortgelijke vorm al (ook in NL) beschikbaar,
  doch verspreid in talloze bronnen (oftewel: leer beter Googelen).

Mensen die de moeite niet nemen om een trefwoord op te zoeken
in ons gigantische archief, zijn ook te lui (en dat is heus geen ramp)
om een lijvige FAQ door te spitten. En als je "beknoptere FAQs" wil,
dan mag jij eens overwegen wat de selectiecriteria moeten worden.
Alleen al daar ben je 2 jaar vergaderen mee zoet en kan je daarna
fijn iedereen uitleggen waarom hùn vraag niet zo "Frequent" was.

Mensen die de moeite niet nemen om antwoorden te zoeken (in FAQ
Help-files, Google of ons eigen Forum-archief) willen gewoon vragen
kunnen stellen aan een andere persoon die hun een antwoord geeft.
Daar is niks mis mee en daar is een forum voor en dat werkt !

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Vaak gestelde vragen
26 september 2007 - 15:31    reactie #13
geplaatst door: iWilco
Helemaal met Peter eens. Soms als een vraag opnieuw gesteld kom je door nieuwe antwoorden en inzichten weer eens verder.