geplaatst door: MacJunk
Ik werk veel met Illustrator en Quark Xpress, goed op elkaar afgestemd qua kleurgebruik, want als ik in illustrator iets maak wat PMS 485C heet dan komt dat keurig bij Quark XPress terug in het kleurenpalet. Dus ook heel gemakkelijk kleurgescheiden uit te draaien!

Maar dan nu: Photoshop, waarom werkt dat niet goed samen qua kleur zoals Quark en Illustrator, waarom moet alles in Photoshop uit opgebouwde kleuren (zoals RGB, CMYK, etc etc) bestaan. Waarom kun je daar bijvoorbeeld geen STEUNKLEUREn gebruiken? Pas maakte ik een monotoom, noemde de kleur Rood PMS 485C.
De rest had ik in Quakr al opgezet.. ik importeer de photo (in Quark) en draai het kleurgescheiden uit en NEE HE.. weer niet uitgedraaid in de PMS kleur.. maar wel in CMYK.

KAN HET NIET EENVOUDIGER????

graag jullie hulp!

Groet MacJunk

p.s. test is gedaan met Photoshop 6, Illustrator 9 en Quark XPress 5.0

(Bewerkt door MacJunk om 7:29, 20-12-2004)

Waarom Steunkleuren en PMS kleuren in Photoshop zo lastig??
20 december 2004 - 07:47    reactie #1
geplaatst door: MACHINEHEAD
Dit werkt alleen met bijv. photoshop 10 en CS... het heet multichannel. Maak een duotoon, tritoon oid. in de kleuren die jij wilt, vervolgens ga je onder modus naar multichannel. Bij de kanalen zul je de kleurseperaties zien staan... Bewaren als eps en uitdraaien maar!

Je hoeft trouwens niet zo te schreeuwen :music:

succes
Machinehead

(Bewerkt door MACHINEHEAD om 7:49, 20-12-2004)

And when the machine breaks down, we break down. And I ain't gonna allow that... in any of you. Not one. (Captain Barnes - Platoon)
Waarom Steunkleuren en PMS kleuren in Photoshop zo lastig??
20 december 2004 - 08:11    reactie #2
geplaatst door: MacJunk
Toch raar dat het pas vanaf versie 10 en CS kan, bedoel dit probleem speelt toch al veel langerQ

Waarom Steunkleuren en PMS kleuren in Photoshop zo lastig??
20 december 2004 - 08:24    reactie #3
geplaatst door: Kapotlood
Hoeft niet perse via mutlichannel hoor :)
Wij maken hier PMS kleuren in photoshop door een extra kanaal aan te maken, en dan gewoon het bestand als DCS-eps te bewaren. De kleurwaarden van Photoshop zelf staan dan nog gewoon in CMYK, maar we zetten er zelf een extra kanaal bij.

We komen dus niet aan de optie "grijswaarden, multichannel of duo-monotoon", maar doen het handmatig :)

- Joram

Waarom Steunkleuren en PMS kleuren in Photoshop zo lastig??
20 december 2004 - 08:52    reactie #4
geplaatst door: Okkie
Hee, fijne tip!

:worship:

"Beads flow echoes, can understand the power."
Waarom Steunkleuren en PMS kleuren in Photoshop zo lastig??
20 december 2004 - 09:02    reactie #5
geplaatst door: Robert

Citaat
MACHINEHEAD om 7:47, 20-12-2004
Dit werkt alleen met bijv. photoshop 10 en CS...

Photoshop 10? Volgens mij ben jij je tijd ver vooruit!  :blink:  :biggrin:

Voorzover als ik weet is de laatste versie van Photoshop nummer 8 en die gaat ook onder de naam CS,
maar als jij een link naar PS 10 hebt dan houdt ik me aanbevolen...  :cool:

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom Steunkleuren en PMS kleuren in Photoshop zo lastig??
20 december 2004 - 09:12    reactie #6
geplaatst door: Kapotlood
Hmmm, wacht even hoor... volgens mij kan het wel met DCS, maar wij doen het hier anders.
Wij werken ook al in Adobe CS, maar wij werken niet in Quark.... alleen in Illustrator en Photoshop.

Als wij iets aan de drukker aanleveren, doen we het volgende:
We maken dus zo'n extra kanaal (spotchannel) aan, en bewaren dat bestand als PSD. Daarna
mergen we de channels, zodat je een full-color plaatje krijgt. Dit bewaren we als EPS/TIFF, zodat je het
in Quark e.d. kan plaatsen (wijzelf plaatsen het PSD in Illustrator, en dat werkt prima
voor onze drukker).

Wat je óók kan doen, is een 300dpi bitmapje van het plaatje maken, en dat als Tiff bewaren.
Als je die dan in Quark importeert, kun je 'm zelf nog een kleur aanwijzen.
Er is maar 1 kleine 'catch': Je moet dat Bitmapje dan op 100% maken, en niet in Quark na het importeren
nog vergroten of verkleinen. De trick is namelijk, dat als je zo op die manier een bitmapje maakt en laat drukken, dat je de pixels al vastlegt vóórdat het gedrukt is.
Wij doen dat hier bijvoorbeeld ook met de Trekpleister-tandpasta. We hebben een Fullcolor plaatje wat dóór een PMS-achtergrond wordt gedrukt. Maar er moest ook nog een swoosh in 9zoals bij Prodent bijvoorbeeld), en dat kon alleen als we er op ware grootte een 300dpi bitmapje van zouden maken. En dat werkt perfect :)

Je moet alleen wel even nagaan of je drukker daarmee overweg kan gaan, en dat je geen foto hebt met ontzettend veel detail. Dat zijn de enige 2 criteria ;)

- Joram

Waarom Steunkleuren en PMS kleuren in Photoshop zo lastig??
20 december 2004 - 09:18    reactie #7
geplaatst door: MACHINEHEAD
@Fool: Heb jij photoshop 10 dan niet? Ik werk al met P.S. 14...

Was ff niet wakker...maar nu wel.

Machinehead

And when the machine breaks down, we break down. And I ain't gonna allow that... in any of you. Not one. (Captain Barnes - Platoon)