Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
geplaatst: 31 januari 2016 - 11:38
Mijn computer laad regelmatig zeer traag en ik kreeg een tip via vrienden om een check-up te doen via EtreCheck. Heb ik gedaan, maar wat nu? Kan iemand mij juist in adviseren in volgende meldingen:

Hardware Information: ⓘ
   MacBook Air (Original)
   [Technical Specifications] - [User Guide] - [Warranty & Service]
   MacBook Air - model: MacBookAir1,1
   1 1.8 GHz Intel Core 2 Duo CPU: 2-core
  2 GB RAM - Insufficient RAM!
       BANK 0/Built-In 0
           1 GB DDR2 SDRAM 667 MHz ok
       BANK 1/Built-In 1
           1 GB DDR2 SDRAM 667 MHz ok
   Bluetooth: Old - Handoff/Airdrop2 not supported
   Wireless:  en1: 802.11 a/b/g/n
   Battery: Health = Check Battery - Cycle count = 371 - SN = W094561A56EWA
System Launch Daemons:
[failed]    com.apple.NetBootClientHelper.plist
Time Machine: ⓘ
   Time Machine information requires OS X 10.8 "Moutain Lion" or later.

Ik heb momenteel een Mac Air versie 10.6.8.

Someone? :-)

geplaatst door: Irmien Seymus
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #1 geplaatst: 31 januari 2016 - 11:43
waar is de rest van het Etrecheck rapport ??
geplaatst door: fred44nl
 MacBook Pro (2017) - 13" - i5 - 256 GB SSD - 2x USB-C - 10.13.3
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #2 geplaatst: 31 januari 2016 - 11:46
Ah ok, ik dacht dat het enkel nodig was om de foutmeldingen weer te geven, sorry. Dit is het gehele overzichtje:
EtreCheck version: 2.7.8 (238)
Report generated 2016-01-31 10:52:38
Download EtreCheck from http://etrecheck.com
Runtime 3:15
Performance: Good

Click the [Support] links for help with non-Apple products.
Click the [Details] links for more information about that line.

Problem: Computer is too slow

Hardware Information: ⓘ
   MacBook Air (Original)
   [Technical Specifications] - [User Guide] - [Warranty & Service]
   MacBook Air - model: MacBookAir1,1
   1 1.8 GHz Intel Core 2 Duo CPU: 2-core
   2 GB RAM - Insufficient RAM!
       BANK 0/Built-In 0
           1 GB DDR2 SDRAM 667 MHz ok
       BANK 1/Built-In 1
           1 GB DDR2 SDRAM 667 MHz ok
   Bluetooth: Old - Handoff/Airdrop2 not supported
   Wireless:  en1: 802.11 a/b/g/n
   Battery: Health = Check Battery - Cycle count = 371 - SN = W094561A56EWA

Video Information: ⓘ
   GMA X3100 - VRAM: 144 MB
       Color LCD 1280 x 800
       spdisplays_display_connector

System Software: ⓘ
   OS X Snow Leopard 10.6.8 (10K549) - Time since boot: less than an hour

Disk Information: ⓘ
USB Information: ⓘ
   Apple Inc. Built-in iSight
   Apple Inc. BRCM2046 Hub
       Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
   Apple, Inc. Apple Internal Keyboard / Trackpad
   Apple Computer, Inc. IR Receiver

Kernel Extensions: ⓘ
       /Applications/TechTool Pro 7.app
   [not loaded]    com.micromat.driver.spdKernel (1 - SDK 10.8) [Support]
   [not loaded]    com.micromat.driver.spdKernel-10-8 (1 - SDK 10.8) [Support]

System Launch Daemons: ⓘ
   [failed]    com.apple.NetBootClientHelper.plist [Details]

Launch Agents: ⓘ
   [running]    com.micromat.TechToolProAgent.plist [Support]

Launch Daemons: ⓘ
   [loaded]    com.adobe.fpsaud.plist [Support]
   [running]    com.micromat.TechToolProDaemon.plist [Support]
   [loaded]    com.microsoft.office.licensing.helper.plist [Support]

User Launch Agents: ⓘ
   [loaded]    com.adobe.ARM.[...].plist [Support]

User Login Items: ⓘ
   iTunesHelper    Programma  (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)

Other Apps: ⓘ
   [running]    [0x0-0x18018].com.etresoft.EtreCheck

Internet Plug-ins: ⓘ
   FlashPlayer-10.6: Version: 20.0.0.286 - SDK 10.6 [Support]
   QuickTime Plugin: Version: 7.6.6
   AdobePDFViewerNPAPI: Version: 10.1.14 [Support]
   Flash Player: Version: 20.0.0.286 - SDK 10.6 [Support]
   AdobePDFViewer: Version: 10.1.14 [Support]
   SharePointBrowserPlugin: Version: 14.5.9 - SDK 10.6 [Support]
   PepperFlashPlayer: Version: 20.0.0.286 - SDK 10.6 [Support]
   JavaAppletPlugin: Version: 13.9.8 - SDK 10.6 Check version

Audio Plug-ins: ⓘ
   iSightAudio: Version: 7.6.6

3rd Party Preference Panes: ⓘ
   Flash Player  [Support]
   TechTool Protection  [Support]

Time Machine: ⓘ
   Time Machine information requires OS X 10.8 "Moutain Lion" or later.

Top Processes by CPU: ⓘ
        4%    Safari
        3%    WindowServer
        2%    Dock
        2%    hidd
        0%    usbmuxd

Top Processes by Memory: ⓘ
   346 MB    Safari
   41 MB    mds
   33 MB    WindowServer
   16 MB    SystemUIServer
   14 MB    mdworker

Virtual Memory Information: ⓘ
   575 MB    Free RAM
   1.44 GB    Used RAM
   0 B    Swap Used

Diagnostics Information: ⓘ
   Jan 31, 2016, 10:40:27 AM    Self test - passed

geplaatst door: Irmien Seymus
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #3 geplaatst: 31 januari 2016 - 11:55
2 GB geheugen is natuurlijk niet veel, maar daar is ie mee geleverd en dat hoeft nog geen reden voor de traagheid te zijn.

wat nog ontbreekt is de info over jouw HD.
dat zou hier tussen moeten staan:

Disk Information: ⓘ
USB Information: ⓘ

het zou best kunnen, dat jouw HD (bijna) vol is, of wellicht aan het einde van z'n levensduur is.
draai daarom ook es het volgende programma:

https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

kies wel de oudere versie :)

geplaatst door: fred44nl
 MacBook Pro (2017) - 13" - i5 - 256 GB SSD - 2x USB-C - 10.13.3
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #4 geplaatst: 31 januari 2016 - 12:11
mmm, als leek zou ik niet goed weten waar ik de HD info kan vinden.
Ik heb ook de SMART Utility gedaan en ik krijg allerlei info maar kan het niet kopieren. Is er enkele belangrijke info die ons zou kunnen verder helpen, zoals total errors: 65535 Klinkt zoveel?? :wacko:

En natuurlijk toevallig vandaag dat mijn laptopje vlot werkt :sneaky2:

(Bewerkt door Irmien Seymus om 12:13, 31-01-2016)

geplaatst door: Irmien Seymus
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #5 geplaatst: 31 januari 2016 - 12:21
Je EtreCheck overzicht ziet er prima uit.

Het enige dat (wellicht nodeloos) geinstalleerd is, is die TechTool Pro 7 app.
Heb je die nodig? Zo niet, overweeg dan om deze app te deinstalleren.

geplaatst door: Pieterr
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #6 geplaatst: 31 januari 2016 - 12:34
ik vermoed dat de programmeurs van iLabo Techtool hadden geïnstalleerd toe ik mijn laptop binnen deed vorig jaar. Dus dat geeft geen problemen als ik het de-installeer? Alles wat ik veilig kan opschonen doe ik graag :-)
geplaatst door: Irmien Seymus
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #7 geplaatst: 31 januari 2016 - 12:39
Oi Oi, Heb je in TechTool de defragmentatie mogelijkheid gebruikt!?
:shocked:
Dan is dat voor 99,999 % de reden van de traagheid van OSX!

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden:

OSX nóóit defragmenteren!

En wat betreft: TechTool protection: Uit het hele verre grijze verleden weet ik dat deze functie uit TT Pro een "traagmaker" was. Ik kan me de aspecten niet meer herinneren.

Dus nog meer als Pieterr inderdaad al suggereert:

Citaat
wellicht nodeloos

Het is nodeloos. OSX heeft uitstekende automatische onderhoudsroutines!

(edit: typefout gecorrigeerd)

(Bewerkt door JGO om 12:41, 31-01-2016)

geplaatst door: JGO
Doordrammende 8600, Zoevende G3 en
een MacMini
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #8 geplaatst: 31 januari 2016 - 12:46
Ik herinner me niet dat ik zelf iets heb gedefragmenteerd op deze mac, maar zal Techtool wel weghalen :-)
geplaatst door: Irmien Seymus
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #9 geplaatst: 31 januari 2016 - 13:30
Je hebt het ook wel over de eerste MB Air.
Nou niet het model met de langste levensduur gezien de beperkte hardware.
En het ding moet toch al zo'n 7,5 jaar oud zijn.

Waarom EC dit roept: 2 GB RAM - Insufficient RAM! begrijp ik niet, want OS X 10.6 moet hier best op werken, zoals het RAM overzicht eronder ook laat zien.

Ik zou als ik jouw systeem had hem eens helemaal schoon maken; dus echt de HD wissen en een nieuw OS (10.6) erop en dan beperkte zaken terughalen uit de backups. Kijken of het dan nog wat wordt met het ding.

geplaatst door: Flix
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #10 geplaatst: 31 januari 2016 - 13:35

Citaat
Irmien Seymus om 12:11, 31-01-2016Ik heb ook de SMART Utility gedaan en ik krijg allerlei info maar kan het niet kopieren. Is er enkele belangrijke info die ons zou kunnen verder helpen, zoals total errors: 65535 Klinkt zoveel?? :wacko:

klinkt niet alleen veel, dat is het ook.
en er kwam natuurlijk ook geen groen veld, met de tekst Passed.
d'r zal wel een rood veldje zijn, met de tekst Failed.

geplaatst door: fred44nl
 MacBook Pro (2017) - 13" - i5 - 256 GB SSD - 2x USB-C - 10.13.3
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #11 geplaatst: 31 januari 2016 - 13:35
@Irmien Seymus,

Dan veronderstel ik – onder groot voorbehoud - dat iLabo je Mac heeft gerepareerd met behulp van  een geripte TechToolPro. TTPro heeft namelijk een serienummer.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een professioneel bedrijf zo werkt maar als dat zo is vind ik dat behoorlijk... onprofessioneel.
Het beste zou je met je probleem terug kunnen gaan naar iLabo en kenbaar maken dat je sinds hun TTpro 'installatie' met een modderslome Mac opgescheept zit  en dat zij ervoor zorgen dat je een schone installatie van 10.6.8 op je Mac krijgt. Echter: als er al vele maanden tussen zitten lijkt het me zinloos of ze moeten wel héél erg coulant zijn.

Je hebt hopelijk een TimeMachine Backup van je bestanden!

geplaatst door: JGO
Doordrammende 8600, Zoevende G3 en
een MacMini
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #12 geplaatst: 31 januari 2016 - 16:01

Citaat
Irmien Seymus om 12:11, 31-01-2016
mmm, als leek zou ik niet goed weten waar ik de HD info kan vinden.
Ik heb ook de SMART Utility gedaan en ik krijg allerlei info maar kan het niet kopieren. Is er enkele belangrijke info die ons zou kunnen verder helpen, zoals total errors: 65535 Klinkt zoveel??
...

Is er iets over de HDD te vinden bij Appeltje/Over deze Mac... ?

Is de SMART informatie (groten)deels in het rood? Lukt het een schermafbeelding van het resultaat van SMART te maken? Zet dat plaatje dan in een cloud en deel dat met ons.

Je kunt ook met schijfhulpprogramma bekijken of er iets met de HDD aan de hand is.

De (niet zo harde, eerder een floppy) HDD van mijn MBA 1,1 had in 2012 al heel veel foute sectoren en vervanging was toen erg duur en nu (status MBA 1,1 is "vintage") waarschijnlijk niet meer mogelijk. Een schone installatie (wissen van de HDD inhoud) hielp toen precies één dag...

geplaatst door: jtk
jtk
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #13 geplaatst: 31 januari 2016 - 17:01
Over de HD en HDD waar jullie over spreken vind ik niet echt iets terug, wel vanalles onder 'Over deze mac' maar niet echt iets dat op HD of code ofzo lijkt.
Wel heb ik een screenshot van Smart Utility, en inderdaad heb ik de vermelding Failing. Ik voeg de screenshot er effe bij...woeps, lukt niet met [/img]. I feel clumsy

(Bewerkt door Irmien Seymus om 17:37, 31-01-2016)

(Bewerkt door Irmien Seymus om 18:26, 31-01-2016)

geplaatst door: Irmien Seymus
Hulp gevraagd bij meldingen via EtreCheck
reactie #14 geplaatst: 31 januari 2016 - 19:48
Eerst het plaatje publiceren, bijvoorbeeld op Dropbox of imgur (of eender welke cloud). Dat plaatje deelbaar maken en de URL van het plaatje in de cloud in je volgende bericht zetten.
geplaatst door: jtk
jtk